Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Treningslære-eksamen VG3 2009


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har kommet opp i treningslære, og har eksamen nå på fredag. Føler meg egentlig ganske rådvill nå, og er usikker på hva jeg skal jobbe med fram mot fredag. Vi får jo ha med alt vi vill av bøker og dokumenter, så det er jo ikke noe vits i å lese rett fra treningslære boka (har gjort meg kjent med den, og satt opp postitlapper, og føler det holder). Så det jeg gjør nå er å se på gamle eksamensoppgaver

 

Det vi har fått beskjed om er å finne alternative kilder, bli godt kjent med idretten vår (og spesielt opp mot tidligere eksamensoppgaver). Min idrett er langrenn, og det jeg lurer på er om noen har noen goder kilder (dokumenter på PC, linker e.l.) som kan være relevant for langrenn i forhold til eksamen, og/eller treningslære generelt i forhold til eksamen?

 

Har søkt litt rundt, og funnet noe, men skulle gjerne hatt mer :)

 

Eller noen som har noen formening om noe annet som er viktig å forberede seg på i forhold til treningslære-eksamen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelp begge to :)

 

Hva synes dere om oppgaven i dag?

En idrettsutøver presterer dårligere i konkurranser enn på trening. Vurder hva årsakene til dette kan være. Drøft hvilke tiltak som kan sette utVeren i stand til å prestere bedre i konkurranser.

Ble overraska over at det bare var en oppgave. Var litt vanskelig å finne ut hva jeg skulle trekke inn, og den delen av oppgaven som gikk på å finne tiltak ble nok litt for tynn. Skrev 3.5 sider + kilder. Synes egentlig oppgava var grei, hadde forventa verre :p

 

Relaterte dere svaret deres i noen som helst grad til kilden? Jeg gjorde ikke det, og tenker at den kilden bare var en innledning til eksamensoppgaven.

 

Og en ting til, når dere skrev om prestasjoner i trening, tenkte dere trening generelt da, eller sånn som trening rett før konkurransen slik som prøveomgang i hopp? Når jeg svarte tenkte jeg litt begge deler. Dette hadde jo litt relevans for hvordan man eventuellt kunne dratt med forberedelser, for forberedelsene til konkurranse hadde jo vært helt de samme om treninga var ment som trening rett før konkurranse i form av prøvehopp.

 

Endring: Kom på en ting til, fikk dere drøftet noe angående tiltakene? Jeg fikk ikke helt grep på dette i hvert fall, og det ble heller lite drøfting.

Endret av bynhffba
Lenke til kommentar

Jeg dro inn momenter fra mental trening og idretts psykologi, men vet ikke om det er riktig. Tok å drøftet hvilke momenter som kommer inn i en konkurranse som ikke er på trening og hva utøveren måtte gjøre for å klare å takle disse momentene.

Endret av tryvis
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, hadde samme eksamensoppgave.

Hele denne eksamen handlet om mental trening, skrev cirka 4 sider om Mental Trening.

Spenningsregulering er et av nøkkelordene.

 

På skolen min bruker vi "Treningslære 2006 av Gjerset med flere" det er en veldig dårlig bok når det gjelder mental trening da det står lite om akkurat det. Bruker du den boken også? Hva skreiv du om sånn cirka?

 

MJK:P

Lenke til kommentar
På skolen min bruker vi "Treningslære 2006 av Gjerset med flere" det er en veldig dårlig bok når det gjelder mental trening da det står lite om akkurat det. Bruker du den boken også? Hva skreiv du om sånn cirka?

Bruker akkurat samme bok. Hadde også med meg en annen bok Gjerset har skrevet (Idrettens treningslære, Universitetsforlaget), som det sto litt mer om mental trening enn i "Treningslære", men det var likevell litt tynt med stoff.

 

Hele oppgaven min ble sentrert rundt mental trening og psykiske faktorer. Spenningsregulering ble naturlig nok dratt inn her ;)

Lenke til kommentar

Ja, da har karakteren kommet ut, noen som fikk seg et sjokk i dag eller? Seks stykker i klassen min fikk 1, og høyeste karakter var 4 :p Dessuten fikk et par av de i klassen som er best til vanlig, og som skrev over 10 sider, karakter 2 og 3.

 

Så hvordan gikk det med dere?

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...