Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberedelse: EL6019 VKII Elektriker, elektriske bygningsinst.


Anbefalte innlegg

Godag !

Har nettopp fått forberedelsen til el.bygg eksamen for 2009.

Så da kan vi vel alle hjelpe hverandre med mulige spørsmål og svar som kan kommme på eksamen!

Den lyder så flott:

 

 

Tema/Situasjonsbeskriving

 

Du er lærling hos Elektropartner ASA. Bedrifta har fått i oppdrag å planleggje og installere i ein

bilverkstad som skal byggjast. Bygningen skal oppførast med:

 

- Ringmur og golv av betong

- Vegger i lettbetong

- Takkonstruksjon i stål

 

I bygget skal det vere teknisk rom for el-fordelingstavle og kompressor. Fordelingstavla skal

bestillast frå ekstern leverandør/produsent.

 

Verkstaden har ein brukt kompressor som dei ønskjer å bruke til ein lyftebukk i den nye

verkstaden. Kompressoren var tidlegare tilkopla 400 V IT system.

 

Til nybygget kjem straumforsyninga frå ein transformator som ligg langt unna. Nettet er 230 V

IT system. Energiverket sine data for leveringspunktet er I k3p max. = 1,2 kA og I k2p min. = 0,8 kA.

Bygget skal ha installasjon tilpassa aktiviteten i bygget.

 

Det kan forventast at du kan bli med på følgjande oppdrag:

 Elektroinstallasjon generelt

 Motorinstallasjon

 Installasjon av varme

 Jording

 Alarmanlegg

Endret av Saltvik123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FG-regler for brann og FG-regler for innbrudd kan nok være fin å ha. fg-regler

 

Jording: Beregning av overgangsresistans ved ulike grunnforhold kan vel være greit å se på. Ca-målsetting av tegningen.

Oppstikk i fundamentet til feks. kompressor?

 

Varme: noen forslag? frister såklart å skrive at det er installert varmebatteri i vent-anlegg, men må vel komme med andre forslag.

Veggmonterte varmevifter i verkstedhall?

Lager?

 

Lag gjerne forslag til inst.tegning for både el., brann og innbrudd.

 

Er ikke sagt noe om lys og valg av lysarmaturer, men kan dette være noe å se på alikevel? ("el.inst. generelt kan være mye...)

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg har til nå.

  • Elektroinstallasjon Generelt

Åpent anlegg, kabelbro og kanaler

Rør i tak

2-polt brudd i verksted(står i FEL)

  • Motorinstallasjon

Løsning på kompressor

Motor til portene?

  • Installasjon av varme

Type varme

Effektbehov (Verksted og lager 80-100 W/m2 Nexans TKXP)

Beregning

  • Jording

Ringjord med fundamentjord? Tabell 54.1 side 253 i NEK

Jording av tak

Jording av løftebukk

Jording av arbeidsbenk?

Plassering av ekstern jordskinne?

  • Alarmanlegg

FG-regelverk

Symboler

  • Dokumentasjon

5 Sikre!!!

Dokumentering av kurser

I
k2pmin

 

Jeg tok en prat med en prosjektør i firmaet :)

Om vi får i oppgave å bestille tavle, så må vi oppgi kortslutningsstrømmene og Kursoversikt med enlinjeskjema.

På grunn av vår lave Ikmin kan en effektbryter ødelegge selektivitet, men det er noe vi må vurdere når vi har fått oversikt over effektbehov. Men produsenten skal garantere at tavlen fungerer når den er satt opp etter våre spesifikasjoner.

Tavlen trenger lås Pga tilgjengeligheten.

 

Vi må finne ut av kravene til Lux. og om det blir bevegelige deler i verkstedet trenger vi nødlys som lyser opp disse i tilfelle strømbrudd.

 

Kompressoren kan det hende at vi kan koble om, men om det ikke går må vi ha en trafo som kan levere startstrømmen.

 

Ståltaket trenger kanskje lynavledere om forholdene tilsier dette

Endret av Rakettsau
Lenke til kommentar

Vi får garantert en beregning av en kurs, f.eks kompressorkursen, med valg av motorvern, sikring, kabel, og slikt :)

Jeg skiver at jeg bruker varmevifter i verstedshallen. Og så tenkte jeg bare og ha stråleovner i taket på lageret, og teknisk rommet.

Lenke til kommentar
Må vell få med hvordan kravet til jordfeilbryter er iforhold til IT nett. Utjevningsforbindelese må ma vell også få med seg, hvor man trenger det og evt hvilket mm2 man må ha.

 

Ta utgangspunkt i ikke-sakkyndig personell på arbeidsplass, slik at det kan stilles krav til jordfeilvern.

 

ENDRING: Etter anlegget er ferdigstillt, og det finnes ansatte som er sakkyndig stilles det ikke krav til jordfeilvern, om oppgaven i eksamen inkluderer en slik person, kan dere dokumentere i risikovurderingen at det vil bli brukt jordfeilbryter, sensor for oppgaven ser helst å ikke ta med jordfeilvern om det finnes sakkyndige, dette vil da være en vurderende faktor i oppgavenshelhet, men om du/dere klare å dokumentere begrunnelse for å ha jordfeilvern er dette et 6-er svar.

Endret av Tronnalzm
Lenke til kommentar

Risikovurdering er viktig. Sitter med 5-sikre nå.

Hvordan vil dere gjøre det? Lage et eget risikovurderingsskjema, eller bare forklare under eksamen, om at dere har gått igjennom risikovurdering med kunde?

 

Sitter og funderer om jeg skal ta med en ekstra kopi av 5 sikre, å levere den i besvarelsen.

Lenke til kommentar
ENDRING: Etter anlegget er ferdigstillt, og det finnes ansatte som er sakkyndig stilles det ikke krav til jordfeilvern, om oppgaven i eksamen inkluderer en slik person, kan dere dokumentere i risikovurderingen at det vil bli brukt jordfeilbryter, sensor for oppgaven ser helst å ikke ta med jordfeilvern om det finnes sakkyndige, dette vil da være en vurderende faktor i oppgavenshelhet, men om du/dere klare å dokumentere begrunnelse for å ha jordfeilvern er dette et 6-er svar.

 

Jeg ville ikke tatt over ett bygg om jeg hadde visst at jeg til en hver tid hatt en ansatt som er sakkyndig for at el.inst. skal være godkjent. Men, hver sin smak :)

Lenke til kommentar
Må vell få med hvordan kravet til jordfeilbryter er iforhold til IT nett. Utjevningsforbindelese må ma vell også få med seg, hvor man trenger det og evt hvilket mm2 man må ha.

 

Ta utgangspunkt i ikke-sakkyndig personell på arbeidsplass, slik at det kan stilles krav til jordfeilvern.

 

ENDRING: Etter anlegget er ferdigstillt, og det finnes ansatte som er sakkyndig stilles det ikke krav til jordfeilvern, om oppgaven i eksamen inkluderer en slik person, kan dere dokumentere i risikovurderingen at det vil bli brukt jordfeilbryter, sensor for oppgaven ser helst å ikke ta med jordfeilvern om det finnes sakkyndige, dette vil da være en vurderende faktor i oppgavenshelhet, men om du/dere klare å dokumentere begrunnelse for å ha jordfeilvern er dette et 6-er svar.

 

Jeg har lært at det er krav til jordfeilbryter på alle kurser i et IT-nett.

Men etter en norm som kom i NEK 2006 utgaven så kunna man droppe jordfeilbryter på kritiske kurser som ventilasjon, fryserom o.l... Men da var det krav til jordfeilvarsling ved første jordfeil, og garantert utkobling ved 2 jordfeil, og et internkontroll system som ble satt igang for å finne jordfeilen.

Lenke til kommentar

Noen som kan poste ut åssen mm2 det skal være på de ulike delen her (har så mange forskjellige papirer der alle viser ulikt). (gjelder jordinga)... Til takkonstuksjon i stål og eventuelt motoren (2,5 mekansik beskyttet, 4 mekanisk ubeskyttet)? Hvor finner jeg de 5 sikre (nelfo? (gjerne link)) Hva tror dere vi får i forhold til motorinstallasjon... er vel ikke stort siden kompressoren skal styre løftebukken?

Lenke til kommentar
Noen som kan poste ut åssen mm2 det skal være på de ulike delen her (har så mange forskjellige papirer der alle viser ulikt). (gjelder jordinga)... Til takkonstuksjon i stål og eventuelt motoren (2,5 mekansik beskyttet, 4 mekanisk ubeskyttet)? Hvor finner jeg de 5 sikre (nelfo? (gjerne link)) Hva tror dere vi får i forhold til motorinstallasjon... er vel ikke stort siden kompressoren skal styre løftebukken?

 

Går ut ifra at kompressoren er for trykkluft til verkstedhallen (til verktøy osv).

 

Vil tro det er egene motorer på løftebukk, om ikke direkte mekanisk, så via hydraulikk?

 

IP-grad i verkstedhall? spyling av gulv er vel et vesentlig moment.

Lenke til kommentar
Noen som kan poste ut åssen mm2 det skal være på de ulike delen her (har så mange forskjellige papirer der alle viser ulikt). (gjelder jordinga)... Til takkonstuksjon i stål og eventuelt motoren (2,5 mekansik beskyttet, 4 mekanisk ubeskyttet)? Hvor finner jeg de 5 sikre (nelfo? (gjerne link)) Hva tror dere vi får i forhold til motorinstallasjon... er vel ikke stort siden kompressoren skal styre løftebukken?

 

Går ut ifra at kompressoren er for trykkluft til verkstedhallen (til verktøy osv).

 

Vil tro det er egene motorer på løftebukk, om ikke direkte mekanisk, så via hydraulikk?

 

IP-grad i verkstedhall? spyling av gulv er vel et vesentlig moment.

 

 

Står at de ønsker å bruke kompressoren til å løfte bukken.... alt med IP-grad er tatt i betraktning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...