Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg av etter en stund- ingen bluescreen


Anbefalte innlegg

Pcen min begynte for fire dager siden bare å slå seg av etter en stund, uten noen form for advarsel eller bluescreen.

Har prøvd virusscan - fant ingenting

gjennoprettning til tidligere dato - funket ikke.

Lot maskinen stå i bios - den slo seg av

Opdaterte bios - slo seg fremdeles av.

 

Dette tyder vel kanskje på en hardware feil? Hva kan være ødelagt? Hovedkortet?

Regner med det ikke er psu siden den går på, og at den "overlever" i windows en god stund før den gir seg?

 

Håper noen har noen fornuftige svar, for jeg er tom for ideer.

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke utelukke at hovedkort kan være et problem. Men det lureste er kanskje å prøvebytte andre komponenter først. Vi hadde et lignende problem på arbeid, bare at maskinen omstartet når den følte for det. Det som trigga fleste omstart var Speedfan, enhetsbehandling og cpuz. Altså når programmer skulle query hovedkortet for informasjon, går jeg ut i fra.

 

Vi kjørte da først prime95 for å utelukke cpu og varme. Ingen feil funnet

Deretter memtest for windows, etterfulgt av memtest86+. Ingen feil funnet

chkdsk /R, deretter HDAT2. Ingen feil funnet. Byttet minne bare for å ha gjort det.

Ghosta disken til en ny ubrukt disk. Spontan omstart vedvarte.

Byttet skjermkort til et gammelt 2MB som krever spytt og ingenting av strøm. Spontan omstart vedvarte.

Byttet strømforsyning. Spontan omstart vedvarte.

 

Tok ut hovedkortet og brakk det i to. Kjøpte en ny Lenovo til den ansatte.

Lenke til kommentar

Prime95 for å stresse CPU. Evt 64-bit om du bruker det.

MemTest for Windows stresser minnet.

Start, kjør "chkdsk c: /R" for å rette feil på harddisken, forutsatt c: er systempartisjon.

 

Ellers kan du prøve å provosere frem en reaksjon.. Hvis det eksempelvis skjer ved spesifikke tastetrykk, under spilling, film, surfing etc.

 

Det er vanskelig å vite om PSU kan være årsaken. Det letteste - om tilgjengelig - er å bytte denne med en annen. Kan ikke forestille meg at det er PSU som er problemet.. Disse går under helst ved belastning, og du skriver at problemet skjer i BIOS også..

Lenke til kommentar

Støvsuging er veldig fint hvis man ønsker seg en slik PC, ustabil og håpløs å finne feil på. Grunnen er at en vanlig støvsuger genererer masse statisk elektrisitet, noe som kan skade komponenter og lager slike periodiske feil.

 

Det kommer sikkert flere poster med "Jamen jeg har støvsugd mange maskiner, og det går bra". Det kan det jo. Det er mye som går bra hvis man har flaks.

 

Til tross for det, er det en grunn til at utdannede serviceteknikere og driftspersonell aldri bruker støvsuger, så lenge det ikke er en spesialstøvsuger for datakomponenter.

 

Ellers er ofte slike feil relatert til PSU, men siden det her er støvsugd, er det ikke mulig å si noe.

 

Det eneste man kan gjøre, er å skifte komponenter en etter en.

 

Selvsagt kan man skifte PSU og kjøre memtest, det tar jo ikke lang tid. En titt i loggene kan man jo også gjøre, men der står det som regel ikke noe hvis maskinen plutselig slår seg av.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
styr unna Linux hvis du ikke vil ha flere problemer
Både pisspreik og ikke relevant. Sorry for OT

 

 

Har du sjekka event log?

Kommer dem til helt random tider, eller f.eks. ved load?

 

Står ingenting i event log i og med at den slår seg rett av.

Skjer til helt random tider så vitt jeg vet.

Lenke til kommentar
Støvsuging er veldig fint hvis man ønsker seg en slik PC, ustabil og håpløs å finne feil på. Grunnen er at en vanlig støvsuger genererer masse statisk elektrisitet, noe som kan skade komponenter og lager slike periodiske feil.

 

Det kommer sikkert flere poster med "Jamen jeg har støvsugd mange maskiner, og det går bra". Det kan det jo. Det er mye som går bra hvis man har flaks.

 

Til tross for det, er det en grunn til at utdannede serviceteknikere og driftspersonell aldri bruker støvsuger, så lenge det ikke er en spesialstøvsuger for datakomponenter.

 

Ellers er ofte slike feil relatert til PSU, men siden det her er støvsugd, er det ikke mulig å si noe.

 

Det eneste man kan gjøre, er å skifte komponenter en etter en.

 

Selvsagt kan man skifte PSU og kjøre memtest, det tar jo ikke lang tid. En titt i loggene kan man jo også gjøre, men der står det som regel ikke noe hvis maskinen plutselig slår seg av.

var det jeg var redd for.

Får grave på loftet og se etter litt komponenter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...