Gå til innhold

Avspilling video på live events


Anbefalte innlegg

Trenger tanker og ideer rundt dette, prøvde og finne en mer passende kategori uten og lykkes.

 

Problemstilling:

Vise video på storskjerm på en profesjonell og sømløs måte.

 

Slik gjør vi det ofte i dag:

 

Alternativ 1

En del video blir kjørt ut på storskjerm rett fra Final Cut Pro, ofte via en DVcam spiller for og få SDI/HDSDI til mikseren vi bruker.

 

Alternativ 2

Ferdig rendret video, kjørt i fullskjerm i quicktime, video ut på maskinen(dvi) in på mikseren.

 

Alternativ 3

Ferdige dvd plater kjørt i dvd spillere.

 

Alle de tre måtene over har sine fordeler og ulemper, ofte kjører vi mellom 3-5 forskjellige outputs, en dvdspiller med en video i loop funker ofte bra til skjermer der innholdet er tilnærmet statisk over lengre perioder. Problemet er at de fleste dvd spillere her en eller annen feil. Vi har 3 stykk pro (10 000kr ish) dvd spillere, men bruker de ikke lenger, fordi di blant annet ikke holder bilde på pause, men går til en blå skjerm med info (eneste de blir brukt til lenger er når vi trenger 3 synkroniserte spillere, da disse kan kobles sammen)

 

Avspilling via Final Cut er ofte tungvint, men er nok en praksis vi kommer til å fortette med, fordi ting ofte må fikses på veien.

 

Alternativ to er den jeg liker minst, og som har flest problemer.

 

Så hvem alternativer har vi? Disse har jeg kikket på de siste dagene.

 

Arkaos – helt klart muligheter her, har en kollega som bruker Arkaos media server sammen med et GrandMa lysbord for avspilling av video, problemer: dyrt, tungt, mye hardware. Sikkert greit om man har lys som bakgrunn og skal kjøre video som del av et lys show.

 

Lei av og lese, neida, du tåler litt til av babbelet mitt.

 

Av alt jeg har lest de siste dagene om avvikling er faktisk Virtual Dj det jeg har funnet som passer best.

 

- Når man starter opp programmet kjører den ut svart til valgfri dvi utgang. Dette gjør at de som er og ser på kun ser svart eller video.

- Støtte for Mac og pc, vi kjører litt av begge, men foretrekker mac.

- Raskt og enkelt

- En vis midi støtte, som gjør at tilkobling til billige eksterne kontroller ikke er noe problem.

 

Hva synes du? Tips og råd motas med takk, gjelder altså alt som har med avspilling av video digitalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...