Gå til innhold

Zoom objektiv til Nikon D60


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du blir nok nødt til å utdype den litt mer. Zoom sier ingenting om hvor nært du kommer motivet, det er en betegnelse på justerbar brennvidde. Jo større brennvidde, desto "nærmere" kommer du. Objektiver med store brennvidder kalles teleobjektiver. Regner med det er en telezoom du vil ha? Et vidvinkelobjektiv kan også være et zoomobjektiv.

 

Hva ønsker du å ta bilder av da? Hva savner du med kit-objektivet (regner med det er det du har)? vidvinkel? tele? lysstyrke? - Hvor stort er budsjettet ditt?

Lenke til kommentar
Hvordan er Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR noen som har erfaringer?

Jeg kjøpte denne for kort tid siden for Kr. 3999 hos Japan Photo, meget fornøyd. Meget bra VR (bildestabilisering). Kan ta håndholdt stabilt på 300mm med 1/15 sek. lukkertid.

Lenke til kommentar
Kjøper du 70-300mm VR så har du vel den "billiglinsa" til Nikon som får best kritikk av brukerne (meg inkludert).

For å få noe bedre, må du ut med mye penger.

 

Så du anbefaler ikke det objektivet? hva anbefaler du da?

Hva legger du i !billiglinsa" hva er dårlig med den?

Endret av H1rik1
Lenke til kommentar
Kjøper du 70-300mm VR så har du vel den "billiglinsa" til Nikon som får best kritikk av brukerne (meg inkludert).

For å få noe bedre, må du ut med mye penger.

 

Så du anbefaler ikke det objektivet? hva anbefaler du da?

Hva legger du i !billiglinsa" hva er dårlig med den?

 

"Billig" betyr vel først og fremst at det ikke koster veldig mye penger. Av de i det aktuelle prisområdet mener Arela dette er det beste objektivet. For meg ser det ut som en anbefaling, selv om Arela tar høyde for at man kan få bedre saker ved å legge mer penger på bordet.

Lenke til kommentar

Jeg er også på utkikk etter en telezoom til min D60, og har titta litt på Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR. Ser at Japan Photo har bra pris på denne. Men jeg ser at Tamron og Sigma har tilsvarende objektiver til en brøkdel av prisen. Jeg har ikke klart å finne ut hva som ligger i den store prisforskjellen. Jeg er bare en fersk "hobbyfotograf" og "utstyrs-freak" og har veldig lyst på det nikon-objektivet, men jeg må overbevise meg sjøl om at med nikon-objektivet får jeg noe mer. Noen som vet hvor den store forskjellen ligger og om jeg som fersk hobbyfotograf vil merke det?

Lenke til kommentar

Som sagt i en tidligere tråd har jeg nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G VR objektivet og er meget fornøyd med det. Det tilfredsstiller i aller høyest grad de krav jeg har til ytelse og byggekvalitet. Selvsagt kan man alltids ønske seg større blenderåpning, men innenfor et prissjikt som er realistisk for mange amatører og entusiaster er dette et knallobjektiv!

 

Jeg er også på utkikk etter en telezoom til min D60, og har titta litt på Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR. Ser at Japan Photo har bra pris på denne. Men jeg ser at Tamron og Sigma har tilsvarende objektiver til en brøkdel av prisen.

 

Nå har du ikke linket til de alternativene du har kikket på, men prisforskjellen skyldes antagelig en langt mer avansert mekanisk og optisk konstruksjon, bedre byggekvalitet og VR. Du må nesten prøve objektivene for å finne ut om du syns det er verdt det. Selv sammenlignet jeg bl.a. med Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 da jeg handlet. Jeg var ikke i tvil og er fortsatt sikker på at jeg ville angret om jeg ikke hadde lagt de ekstra kronene i kjøpet. For håndholdt er VR nærmest et must (og her funker det kjempebra) og skarphet og forvrenging lar seg nesten ikke sammenligne...

Lenke til kommentar
Kjøper du 70-300mm VR så har du vel den "billiglinsa" til Nikon som får best kritikk av brukerne (meg inkludert).

For å få noe bedre, må du ut med mye penger.

 

Så du anbefaler ikke det objektivet? hva anbefaler du da?

Hva legger du i !billiglinsa" hva er dårlig med den?

 

"Billig" betyr vel først og fremst at det ikke koster veldig mye penger. Av de i det aktuelle prisområdet mener Arela dette er det beste objektivet. For meg ser det ut som en anbefaling, selv om Arela tar høyde for at man kan få bedre saker ved å legge mer penger på bordet.

 

Jeg leste feil!

 

Takk for mange gode svar!

Lenke til kommentar
Så du anbefaler ikke det objektivet? hva anbefaler du da?

Hva legger du i !billiglinsa" hva er dårlig med den?

 

Sorry hvis jeg var uklar, men dette er et suverent objektiv.

Skal du ha noe som er litt bedre, må du opp i 70-200 til 3 ganger prisen.

 

Jeg tror jeg går for Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR!

På Japan foto koster den 3999,-

Svarer det seg å bestille der isteden for internasjonale sider?

Lenke til kommentar
Nå har du ikke linket til de alternativene du har kikket på, men prisforskjellen skyldes antagelig en langt mer avansert mekanisk og optisk konstruksjon, bedre byggekvalitet og VR. Du må nesten prøve objektivene for å finne ut om du syns det er verdt det. Selv sammenlignet jeg bl.a. med Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 Di LD MACRO 1:2 da jeg handlet. Jeg var ikke i tvil og er fortsatt sikker på at jeg ville angret om jeg ikke hadde lagt de ekstra kronene i kjøpet. For håndholdt er VR nærmest et must (og her funker det kjempebra) og skarphet og forvrenging lar seg nesten ikke sammenligne...

Det var blant annet det Tamron objektivet jeg tenkte på. Jeg er ikke så vanskelig å overbevise om at det er Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR jeg også bør gå for, sjøl om det koster like mye som hele D60 kit'et... Som du også nevnte kunne jeg ønska meg større blenderåpning, men da blir det straks en helt annen prisklasse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...