karolin Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 Jeg lurer på en oppg. om sannsynlighetsregning. Grunnen til at jeg skriver 2 oppgaver er at jeg ikke skjønner hvorfor man ikke skal dele antall ønsket utfall på antall mulige utfall i oppg 2. PS: skråstrek betyr brøkstrek, stjerne betyr gange 1.oppgave: I en pose igger det 3 gule og 5 blå kuler. Hva er sannsynligheten for først å trekke ut en gul kule av posen og så trekke ut en blå? Løsning: 3/8 * 5/7 = 0,268 = 26,8 % sjangse 2.oppgave ( som jeg ikke skjønner hvordan man skal regne ut) Du har en pose med 5 gule, 3 røde og 8 grønne kuler. A) Hvor stor er sannsynligheten for å trekke ut en rød kule? B) Hvor stor er sannsynligheten for først trekke ut en rød kule og så en gul? C) Hvpr stor er sannsynligheten for å trekke ut to grønne kuler etter hverandre? A) Antall mulige utfall er 3/16 sjangse B) her skal svaret bli 1/16 for da regner jeg som i oppgave 1, men jeg får et annet svar. ????????? C) ????????????????? Håper noen kan hjelpe meg med dette stykket, forklar gjerne nøye for ellers skjønner jeg det ikke:) Hvis noen er villige til å hjelpe meg med fler stykker, dette er sikkert lett for mange der ute, så kan jeg godt legge deg til på msn for jeg trenger hjelpt med fler nå i kveld, eksamen i morgen :O
Zevs31 Skrevet 12. mai 2009 Skrevet 12. mai 2009 2b) 3/16*5/15=0,1875*0.3333=0.0624=6.24%=1/16 2C) 8/16*7/15=0.5*0.46=0.23=2.3% der har du vel svaret=) har eksamen selv i morgen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå