Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Iriterende høyfrekvent støy fra Power supply


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg har nett kjøpt og satt opp ny datamaskin som følgende:

(en kamerat av meg har kjøpt en 100% lik maskin uten problem)

 

Hovedkort : Gigabyte EX58-Extreme

Prosessor : Intel I7 920

Minne : OCZ DDR3 6 GB Reaper Low-Voltage

Kabinett : Antec P182

Grafikk kort : ATI Radeon HD 3870 X2

Power supply: ZALMAN ZM750 HP Power Supply 750W

Lagring : 2 stk. Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB SATA2 (satt i RAID 0)

 

Problem: Iriterende høyfrekvent støy som jeg har identifisert kommer fra Power supply.

 

Forsøk på fikse problemet:

 

* Skiftet minne

* Skiftet Power supply ( skiftet med 3 forskjellige)

* Koblet ut absolutt allt som ikke er nødvendig for å få strøm i maskinen.(bare PSU og MB)

* Skiftet Grafikk kort (prøvd et annet kort som er helt likt, samt prøvd et 3870 X1 kort)

 

Funnet ut sålangt:

 

Grafikk kortet får Power supply til å lage høy frekvent støyen.

 

I og med at maskinen til kameraten min er helt identisk og ikke har støy problemet, har det vært relativt lett å skifte ut alle komponenter over til hans maskin, uten at det generer støy hos han. Vi har og selvsagt prøvt å bytte over power supply.

 

Det eneste vi fant ut var at støyen forsvant da vi satt i et gammelt grafikk kort som ikke krever så mye strøm så de nye ATI grafikk kortene gjør.

Det gamle kortet som ikke gjorde at power supplyen støyer, var et slikt som ikke har 2 strøm kontakter tilkoblet til grafikk kortet. (nvidia geforce 7300)

 

Er det noen som vet om det er noe jeg kan endre i Bios slik at støyen fra power supplyen gir seg ? Om det er noe Volt instillinger som må tunes eller noe, ?

 

 

 

MVH

Tor Magnus

Endret av TorMH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bare ta kontkat med butikk, vanlig retursak dette. (og forøver ikke no du kan fikse selv uten å knekke grarantien på psu).

 

Men, hvorfor har du kjøpt et 3870 X2 kort? de begynner å bli ganske gamle og jeg tror du får mer effekt av ett hd 4850/4870 kort.

 

Jeg ser den, jeg må nok sansynlig vis returnere hoved kortet. Kjedelig..

Men jeg har googlet endel og funnet at noen andre har lignende problemer, og sier det kan fungere å skru av power saving features i Bios, samt stepping (c1E). Jeg har disablet mye rart i Bios no :), men c1E aner jeg ikke hvor jeg finner.

 

Hadde 2 slike grafikk kort fra før.

 

For å oppklare litt, grafikk kortet får psu til å lage lyden ja, men det gjør ikke det i andre maskiner, så jeg vil tro med stor sikkerhet at det er hovedkortet som er synderen.

 

Takk for svar !

Endret av TorMH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...