Gå til innhold

Er interresert i en karriere i sjøforsvaret


bkf_94

Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Jeg har, helt siden jeg var liten hatt lyst til å verve meg i marinen og har selvfølgelig lyst til å bli en offiser av høy rang men har noen spørsmål når det gjelder utdanning

Over alt ser jeg ''søk forsvarets befalskole'' ''søk forsvarets krigsskole'' ''bli lærling med kontrakt''

 

Jeg lurte på hva forskjellen mellom alle disse tingene er, om noen kunne forklart det på en grei og enkel måte :)

(ikke si ''prøv www.mil.no'' :p )

 

Må jeg gjennom disse skolene i en bestemt rekkefølge?

 

Skyt meg hvis jeg tar helt feil men er det ikke sånn at man må innom en av disse skolene for å bli en offiser? og hvis det er saken kan man bli offiser UTEN å ha besøkt de andre rangene, slik som korporal, sersjant?

 

Jeg har lyst til å søke meg inn i Forsvarets MarineJeger Kommando som marine jeger, de har rang der sant? (vet det var litt dumt spørsmål)

 

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann :)

 

Jeg har, helt siden jeg var liten hatt lyst til å verve meg i marinen og har selvfølgelig lyst til å bli en offiser av høy rang men har noen spørsmål når det gjelder utdanning

Over alt ser jeg ''søk forsvarets befalskole'' ''søk forsvarets krigsskole'' ''bli lærling med kontrakt''

 

Jeg lurte på hva forskjellen mellom alle disse tingene er, om noen kunne forklart det på en grei og enkel måte :)

(ikke si ''prøv www.mil.no'' :p )

 

Må jeg gjennom disse skolene i en bestemt rekkefølge?

 

Skyt meg hvis jeg tar helt feil men er det ikke sånn at man må innom en av disse skolene for å bli en offiser? og hvis det er saken kan man bli offiser UTEN å ha besøkt de andre rangene, slik som korporal, sersjant?

 

Jeg har lyst til å søke meg inn i Forsvarets MarineJeger Kommando som marine jeger, de har rang der sant? (vet det var litt dumt spørsmål)

 

Takker på forhånd for alle svar :)

 

går du befalskole så blir du sersjant (som det heter i hæren).

for å gå krigsskole må du ha gjennomført befalskole, og vise til gode attester om din tjenestetid. husker ikke om det var fenrik eller løytnant du må være for å komme inn der.

korporal er laveste rang, du trenger ingen skole for å oppnå dette. mange i førstegangstjenesten får denne rang (feks. nestlagfører, sjåfører osv)

 

lærling med kontrakt er eg litt usikker på, men kan det være for yrkesmilitær/grenader? jobber i millitæret, uten å ha gått befalskoe etc. jobber som sjåfør etc.

 

skal du inn i marinejeger skal du være hard, men er du godt trent, tåler psykisk påkjenning og er en fighter, så er ingenting umulig. Lykke til!

Endret av tomniel
Lenke til kommentar
Heisann :)

 

Jeg har, helt siden jeg var liten hatt lyst til å verve meg i marinen og har selvfølgelig lyst til å bli en offiser av høy rang men har noen spørsmål når det gjelder utdanning

Over alt ser jeg ''søk forsvarets befalskole'' ''søk forsvarets krigsskole'' ''bli lærling med kontrakt''

 

Jeg lurte på hva forskjellen mellom alle disse tingene er, om noen kunne forklart det på en grei og enkel måte :)

(ikke si ''prøv www.mil.no'' :p )

 

Må jeg gjennom disse skolene i en bestemt rekkefølge?

 

Skyt meg hvis jeg tar helt feil men er det ikke sånn at man må innom en av disse skolene for å bli en offiser? og hvis det er saken kan man bli offiser UTEN å ha besøkt de andre rangene, slik som korporal, sersjant?

 

Jeg har lyst til å søke meg inn i Forsvarets MarineJeger Kommando som marine jeger, de har rang der sant? (vet det var litt dumt spørsmål)

 

Takker på forhånd for alle svar :)

 

går du befalskole så blir du sersjant (som det heter i hæren).

for å gå krigsskole må du ha gjennomført befalskole, og vise til gode attester om din tjenestetid. husker ikke om det var fenrik eller løytnant du må være for å komme inn der.

korporal er laveste rang, du trenger ingen skole for å oppnå dette. mange i førstegangstjenesten får denne rang (feks. nestlagfører, sjåfører osv)

 

lærling med kontrakt er eg litt usikker på, men kan det være for yrkesmilitær/grenader? jobber i millitæret, uten å ha gått befalskoe etc. jobber som sjåfør etc.

 

skal du inn i marinejeger skal du være hard, men er du godt trent, tåler psykisk påkjenning og er en fighter, så er ingenting umulig. Lykke til!

 

La meg se om jeg har fått det med meg :)

 

Først Befalskolen, når jeg er ferdig der så blir jeg Sersjant, så er det ett eller annet tjeneste tid i tre eller fire år. Så etter du blir Fenrik/Løytnant (Må man kun bli ferdig med tjeneste tiden for å bli fenrik eller må man jobbe litt etter tjenestetiden eller er det mulig å bli det under tjeneste tiden?) så kan man komme seg inn på krigshøyskolen.

 

Må man fullføre krigshøyskolen for å komme oppover i rang eller kan man etter befalskolen bare skaffe seg en jobb i forsvaret og derfra jobbe seg oppover?

Lenke til kommentar
Sjøforsvaret?

SKyt meg med en gang om eg tar feil de som vet, men er det ikke mulig å ta befalskole og så begynne på sjøkrigskolen etter det? Ettersom han vil i sjøforsvaret? Krigsskolen og sjøkrigskolen er to forskjellige skoler.

 

 

Eg mente sjøkrigsskolen :)

Lenke til kommentar

no offence, men du burde ha sjekka mil.no :p

"Sjøkrigsskolens offisersutdanning er et 3-årig høyskolestudium som bygger på 1 års befalsskole og gir profesjonsutdanning som offiser i Sjøforsvaret"

 

du kan jo lese mer her Sjøkrigsskolen

 

samt Info om krigsskolene

 

det er flere fag å velge mellom så det er verdt å ta en kikk ;)

 

etter sjøkrigsskolen tror jeg man blir løytnant/fenrik, ettersom dette er de laveste offiser gradene, men det er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
no offence, men du burde ha sjekka mil.no :p

"Sjøkrigsskolens offisersutdanning er et 3-årig høyskolestudium som bygger på 1 års befalsskole og gir profesjonsutdanning som offiser i Sjøforsvaret"

 

du kan jo lese mer her Sjøkrigsskolen

 

samt Info om krigsskolene

 

det er flere fag å velge mellom så det er verdt å ta en kikk ;)

 

etter sjøkrigsskolen tror jeg man blir løytnant/fenrik, ettersom dette er de laveste offiser gradene, men det er jeg ikke sikker på.

 

 

Takk :)

 

Eg prøvde å sjekke litt på mil.no før men det førte til at eg åpnet diskusjonen, eg skjønnte ikke helt hva som kom først :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...