Gå til innhold

Sliter med Vifte og luftbevegelsesteori(?)


Anbefalte innlegg

Aldri hatt slik Kabinet vifte før. Hørt at det kan være lurt å ha en bak som suger UT luft. Og en forann i kabinettet som suger INN.

Men se på vedlagt bilde tatt av bakre del av kabinett. Her suges luften UT av kabinettet via viften rammet rundt i rødt.

Viften rammet i Grønt er CPU-Kjøleribbe viften. Den blåser jo luft INN mot kjøleribben.

Så er spørsmålet mitt(kanskje dumt men jeg er noob) Er dette en heldig måte å plassere viftene på? Ved at 2 vifter står å suger til seg luft så nær hverandre. Min simple hjerne ville tro at de ikke vil få tatt til seg optimalt med luft.

 

Mulig jeg kan snu hele CPU kjøleribbe+vifte styret. Men vil helst unngå det da det var et rent helv...ete å montere driten.

 

viftefjas.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil snu hele greia så kan du jo snu vifta bare, har ikke så mye å si om den blåser eller suger, samme luftmengde som blir flyttet uansett.

 

Snur du vifta vil også den varme lufta fra kjøleren bli blåst rett ut av den vifta bakpå kabinettet også = lavere temperatur i kabinettet.

Endret av MasterMind2k
Lenke til kommentar

My 2 cents:

- snu vifta på kjøleribben til å "suge" luft gjennom kjøleren og blåse dette ut mot baksiden av kabinettet. Evt snu hele kjøleribben, slik at vifta havner på andre siden og blåser gjennom kjøleren og videre ut gjennom baksiden av kabinettet.

- siden kjøleren er såpass nært baksiden av kabinettet ville jeg ha flyttet kabinettvifta til å suge inn luft foran i kabinettet. Tror nok vifta på kjøleribben flytter lufta fint ut gjennom baksiden uten ekstra hjelp, mens det kan være greit å få tilført frisk luft inn fra fronten av kabinettet.

 

Som MasterMind2k sier, så er det greit å sørge for at den varme luften går ut av kabinettet.

 

Ellers får du bare prøve deg litt frem, og se hva som gir best kjøling i ditt kabinett med de viftene du har tilgjengelig.

 

|2mmy|

Lenke til kommentar

Takker for hjelpen.

Skal brette opp armene og se om det går ann å snu hele kjøleribben.

Sleit me å feste prosessoren med disse 4 knottene som skal presses ned i hovedkortet. Trodde jeg skulle knekke hele hovedkortet.....dritt patent. (eller det er vel et triks på det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...