Gå til innhold

"Lei av PC-støy"-tråden!


Anbefalte innlegg

Er du lei av de bråkete viftene i PC-en din som gror hull i hodet ditt mens du sitter og spiller? Er du lei av å aldri kunne leve i komplett stillhet når du er med PC-en din?

Du er ikke alene. Her kan vi samle tips til PC-komponenter som utgir minimalt med støy.

 

Folkens, har dere noen forslag til rolige CPU-vifter mens vi først er i gang?

Endret av 8bitbubsy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=362553

 

Denne kan være ett alternativ. er dyr som fy, men skal være meget stille gående. har bestilt meg mer eller mindre samme cpu vifte for 1366 sokkel istede bare. bruker nå for øyeblikket selv en zalman 9700 på min 775 sokkel, og den er også forholdsvis stille og rolig og gjør jobben sin i tillegg. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330802

Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473

 

den passer det gamle og det nye brikkesettet til intel..

 

den gjør jobben ganske bra.. min E4600 som den satt på for 1 mnd siden lå på 19-24 grader på idle, og rundt 30grader når jeg spillte. det var med vifta på den laveste RPM'en.

 

nå har jeg den på en i7 920 , og tempen ligger rundt 40 grader idle og 50 grader når jeg spiller, det var med vifta på den laveste RPM'en

 

har du et bortimot forsegla kabinett så hører du ikke vifta..

 

med min antec 900 hører jeg den men ikke noe mer enn de andre viftene..

 

edit :

 

pixmania selger vifta for 440kr

Endret av toazty
Lenke til kommentar

sitter selv på ett antec nine hundred kabinett og synes det bråker noe vanvittig. Derfor gått til innkjøp av diverse nytt i håp om å få en litt roligere og mer "behagelig" pc.

 

utstyr er som følger:

 

Kabinett: Lian Li PC-X2000B

Power: Corsair strømforsyning 1000W Sort

Hovedkort: EVGA X58 3xSLI, Socket-1366

CPU: Intel Core™ i7 Quad Extreme Processor

cpu kjøler: Noctua NH-U12P SE1366 CPU Kjøler

Ram: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB

Skjermkort: XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX X2

DVD-Rom: Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN

Asus sata 1814 18X

 

 

Håper dette blir ett rolig men helt brukenes gameroppsett :D

Lenke til kommentar
cpu kjøler: Noctua NH-U12P SE1366 CPU Kjøler

Hmm, bestilte denne på fredag, riktignok 775 men skulle tro den er ganske stillegående.

Venter på meg i løpet av morgendagen, veldig rask levering fra netshop.

Har brukt en zalman CNPS9500 i noen år, fra den gangen jeg hadde en core 2 duo E6600 (tror jeg).

Nå kjører jeg en core2quad Q9300, og zalman vifta har jeg brukt i et halvt år. Grei kjøling, og den bråker ikke mye, men virker som den sliter litt, er jo nesten 3 år gammel, det kommer litt små høyfrekvente lyder fra den med noen sekunders mellomrom.

Følte det var på tide med en ny vifte. I bios har prosessoren ca 35° og hovedkortet vel 40.

Men kjernetemperaturen ligger opp i mot 60° idle, og rundt 65-69 ved last.

 

Ikke trygt i lengden skulle jeg tro.

Blir spennende å se når jeg får montert NH-U12P i morra.

Den har jo fått veldig gode anmeldelser over alt.

 

Litt stiv pris, med frakt koster den meg 690.-

Så jeg får krysse fingrene i håp om at den er verdt det.

 

Gir tilbakemelding asap.

 

edit: OH! Så akkurat noen bilder av Lian Li PC-X2000. Det så jaggu strøkent ut. Men 5000.- for et kabinett er noe i overkant, men hadde jeg hatt råd hadde jeg gått for det :)

Faktisk j*vlig sexy etter å ha sett noen hi res bilder, hehe.

Endret av THx1138
Lenke til kommentar

Da har jeg fått installert NH-U12P.

 

Må si jeg ble mektig imponert over støyen, eller mangel på støy.

Kjernetemperaturen har gått ned ca 8° idle, og i bios ligger den nå på ca 30°. En betydelig bedring.

Kjører på ca 1100rpm og det er knapt nok noe lyd fra vifta.

 

Eneste man bør tenke på, noe jeg ikke gjorde tydeligvis :s er å passe på å ikke skru til fastebrakettene til vifta for hardt. Altså de 2 små metallplatene som festes til kjøleribba om du vil. Det er nuturlig nok maskin skruer og det skal ikke mye kraft til for å ødelegge jengene. Heldigvis fikk dette ikke så mye betydning for meg siden det kun gjalt en skrue, men kan lett bli fatalt for ødelegger du begge hullene er jeg redddu må prøve å få tak i noen ekstra. Eller bruke lengre skruer og en mutter i andre enden.

 

Uansett, dette er en skikkelig god kjøler, monteringen kunne dog vært bedre uttenkt. Ikke det at det var vanskelig, men lett å ødelegge jengene med et noe unødvendig steg fra Noctuas side.

 

Får se etter noen dager og litt stresstesting hva den faktisk duger til.

Lenke til kommentar

Ser ut til at Noctua har mange gode "drep lyden"-produkter. Jeg får se å skaffe meg noen Noctua-vifter til å montere i kabinettet og i kabinettlokket - Cooler Master-viftene mine lager en del støy.

Gleder meg også til å få roligere CPU-vifte, den kommer nok frem i posten i dag eller i morgen. :) At jeg ikke tenkte på dette før, jeg som faktisk sover knapt to meter unna bråke-PC-en mens den er på, hehe.

Lenke til kommentar

endelig fått klasket i sammen kabinett og diverse hardware :D var akkurat som forventningene. Kabinettet er lekent, genialt, strøkent å se på og bråker omtrent null. kjører viftene i kabinettet på minimum for øyeblikket og kan omtrent ikke høre den, og den står akkurat 20 cm fra meg. også montert noctua cpu vifta. Totalt genialt. Har en idle temp på 31 grader noe som er fullt akseptabelt i mine øyne.

 

Og selv om kabinettet faktisk kostet 5000 kr var det virkelig verdt det. Poweret fra corsair er heller ingen bråke"sak". Kjører for øyeblikket 4 140mm vifter, 2 80mm vifter og en 140 i poweret og som jeg skrev tidligere. kan omtrent ikke høre det.

 

Så konklusjonen min er i dette tilfellet: Skal du ha en genialt og strøkent kabinett er lian li noe å gå etter selv om prisen er overdrøy.

Lenke til kommentar
sitter selv på ett antec nine hundred kabinett og synes det bråker noe vanvittig. Derfor gått til innkjøp av diverse nytt i håp om å få en litt roligere og mer "behagelig" pc.

 

utstyr er som følger:

 

Kabinett: Lian Li PC-X2000B

Power: Corsair strømforsyning 1000W Sort

Hovedkort: EVGA X58 3xSLI, Socket-1366

CPU: Intel Core™ i7 Quad Extreme Processor

cpu kjøler: Noctua NH-U12P SE1366 CPU Kjøler

Ram: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1866MHz 6GB

Skjermkort: XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX X2

DVD-Rom: Samsung DVD-brenner SH-S223Q/BEBN

Asus sata 1814 18X

 

 

Håper dette blir ett rolig men helt brukenes gameroppsett :D

Lol.brukenes pc?

Det er syyk pc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...