Gå til innhold

[Løst]Funker 8 gb ram på alle Ubuntu?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg fikk Ubuntu desktop av kompis som går IKT, så det har jeg brukt på mine servere i 1 år nå. Har kjørt 2 gb ram på dem.

 

Jeg har nå solgt den server-pcen og kjøpt meg ny, med 8 gb ram, så lurer jeg på om Ubuntu har max 3 gb? Slik som XP og Vista / 32 og 64 Bit operativssystem?

 

Så funker 8 gb ram på alle Ubuntu? Eller har de delt det inn slik som Windows har gjort?

 

 

Hvis det er max 3 gb på noen, hvordan sjekker jeg på serveren om jeg har 32 eller 64 bits ubuntu?

 

 

Takk for hjelp på forhånd.

 

 

Mvh Jobby

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må ha Ubuntu 64-bit for å kunne utnytte de 8 gbene. For å se om du har 32-bit sjekker du ganske enkelt hvor mye ram maskinen teller opp.

 

 

Den nye serveren er i Posten atm, har ikke fått den enda ser du.

 

 

Takk for kjappe svar ;)

 

fredrik@fredrik:~$ uname -m

i686

 

 

Da har jeg 32 bit?

 

Og hvor får jeg tak i 64 bit's Ubuntu?

 

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Anyway fant download link til Ubuntu 64 bit, laster det ned nå ;)

 

Neste spørsmål: Når jeg har lastet ned fila, så må jeg ha fila over på en CD eller kan jeg ta den inn på en minnepenn/ekstern harddisk?

 

Hvordan får jeg fila over på en CD? Slik at CDen booter på pcen :p..

Endret av Jobby
Lenke til kommentar

Du kan utnytte opptil 64 GB RAM i 32-bits-utgaven ved å legge inn server-kjerna som ligger i pakkesystemet. At man MÅ ha 64-bit for å utnytte mer enn 4 GB RAM er en myte. Riktignok kan ikke én prosess bruke mer enn 4 GB RAM med 32-bit, men man kan fint bruke opp 8 GB RAM med flere prosesser. Ubuntu Server Edition støtter dette ut-av-boksen. Debian har en kjerne som heter "bigmem" som gjør det samme. Windows Server støtter også mer enn 4 GB RAM i 32-bit med PAE.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

oj88: Å kalle det en myte er vel å ta litt i - PAE (som det også heter under Linux/Ubuntu) er et tillegg som tillater adressering av mer enn 4GiB, men det er ingen som ser på dette som 'fullgodt'. Det har en viss verdi på en Desktop eller en virtualiseringsserver, men er på ingen måte ideelt. Per definisjon er PAE 36-bit, så 'myten' skal nok få leve videre ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...