Gå til innhold

Lightroom og Fargerom


Anbefalte innlegg

Prøvde trikset ditt med å bake inn META-data, ingen forskjell :(

 

Ikke så rart egentlig, for endringene som blir gjort i Lightroom er ikke META-data.

Tror jeg da. Dette er rimelig komplisert, så forståelsen min kan være feil.

 

Dette er vanskelige ting ja. Har du mulighet til å sjekke den samme billedfilen på en annen maskin, f.eks. en bærbar, og i samme software? Dersom bildene vises forskjellig må det være skjermen.

 

Hva mener du med fargeprofil, Tim? Det er vel ingen tvil om at fargeromet er sRGB? sRGB-fargerommet har en iboende gammakurve.

 

Med fargeprofil i Adobe, så menes vel en ICC-profil for den aktuelle maskinvaren?

 

Det pussige er jo at når jeg åpner den "syke" Lightroom-jpeg'en i Bibble, så blir den frisk.

 

Men er den syke filen like syk når du åpner den i LR?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være skjerm eller framviseren du bruker.

Noen på NAPP forumet nevnte i en tråd at dette gjelder windows fremvisere.

 

Prøv å eksporter ett bilde i original størrelse, s-RGB, maks bildekvalitet etc. og importer JPG'en tilbake til LR. Se om det er forskjell ved å merke DNG og JPG fila og trykke X/Y knappen.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar
Det siste blir vel feil, hvis ikke jeg har misforstått det meste her.

 

Når vi har valgt ProphotoRGB, da eksporteres ikke fila som sRGB, men som ProphotoRGB.

 

:hmm:

 

Redigerer du PSD filer eller JPG i Elements?

 

Vet ikke om vi misforstår hverandre eller bare gjør ting veldig forskjellig.

 

Min måte å gjøre ting på:

 

Jeg har original fila i DNG i LR2, gjør endringene/fremkaller her.

Må jeg gjøre noe i PS, da velger jeg Edit in--> og PS CS4 evt. andre program.

LR gjør om/exporterer denne DNG fila til PSD med ProphotoRGB fargerom inn i PS.

Jeg gjør endringene og lagrer fila --> PSD med ProphotoRGB.

Denne PSD fila blir stacket sammen med DNG fila, jeg behandler alle DNG og PSD/TIFF filene som en original fil. Tar back-up av de osv.

 

Jeg bruker PS kun til endringer jeg ikke kan gjøre i Lightroom og til bilder som jeg ikke vil ha inn i Lightroom katalogen min, f.eks. bilder som ikke tilhører meg.

 

Etter all redigering eksporterer jeg filene til JPG via export menyen/export plug-in saken.

Jpg, s-RGB, sharpen for skjerm eller print osv.

 

JPG'ene slettes etter bruk.

 

Alt av DNG, PSD og TIFF inne i Lightroom er i ProphotoRGB, kun JPG blir konvertert til s-RGB i min arbeidsflyt. På denne måten mener jeg at man beholder det største fargerommet hele veien og bruker kun s-RGB til web og JP print for at det er det som er brukt og mest vanlig idag.

 

 

Edit: ang. siste post. Jeg er blank! Skal ta meg en tur innom NAPP forumet å sjekke.

Ser ut som om arbeidsflyten min er veldig lik din North. Samme innstillinger, bruker PSD ved eventuell etterbehandling osv. Jeg stacker også filene.

 

Jeg foretrekker og å bruke LR som hovedprogram og Elements som suplement.

Forskjellen er at jeg som regel sluttfører bildet fra Elements, hvis jeg først har åpna det der. Men den forskjellen er nok mest av akademisk betydning i denne sammenhengen.

 

En forskjell til: Jeg bruker LR 1.4 fordi jeg ikke har maskinkraft nok til å oppgradere. Oppgradering står høyt på lista, for det vil trolig gjøre meg enda mindre avhengig av Elements. Skal forresten prøve ut LR 2 på en annen maskin som jeg har til låns. Da får jeg se om oppgradering er viktig, eller bare kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Men er den syke filen like syk når du åpner den i LR?
Interesant ide. Skal teste den ut. Jeg skal og forsøke med en annen maskin.

 

Ellers begynner det å forme seg en ny arbeidshypotese i hodet mitt. Nemlig at det er visninga i Lightroom og i Elements som er feil.

 

At jeg har en eller annen hardware/software konflikt, som gjør at bildene vises mørkere enn de virkelig er, og at jeg derfor redigerer feil pga av dette. At de syke filene, i realiteten er friske, men at renderingen fra hard/software lurer meg til å redigere feil.

 

Foreløpig bygger dette kun på en vag magefølelse som jeg har hatt en stund, av at bildene har blitt mørkere etter bytte av maskinpark etter båtforlis (jeg mista nemlig praktisk talt alt utstyr i et båtforlig i Barentshavet).

 

Jeg vekker tråden på nytt, når jeg har utprøvd dette litt. Håper dere fortsatt er like hjelpevillige da.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
At jeg har en eller annen hardware/software konflikt, som gjør at bildene vises mørkere enn de virkelig er, og at jeg derfor redigerer feil pga av dette. At de syke filene, i realiteten er friske, men at renderingen fra hard/software lurer meg til å redigere feil.

Lite trolig. Bildene ser jo like syke ut hos meg som hos deg, og blir like friske igjen av Bibbles mirakelhelbredelse. Jeg er rimelig sikker på at du har et softwareproblem.

 

Har du prøvd å installere Bibble? 14 dagers free trial.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
At jeg har en eller annen hardware/software konflikt, som gjør at bildene vises mørkere enn de virkelig er, og at jeg derfor redigerer feil pga av dette. At de syke filene, i realiteten er friske, men at renderingen fra hard/software lurer meg til å redigere feil.

Lite trolig. Bildene ser jo like syke ut hos meg som hos deg, og blir like friske igjen av Bibbles mirakelhelbredelse. Jeg er rimelig sikker på at du har et softwareproblem.

 

Jepp, må være software hvis du ser den syke fila på din maskin, Anew. Tipper det noe med fargeprofilen (ICC) som ikke blir med i konverteringen. Det er mulig at Bibble tilordner fila en fargeprofil når du lagrer den via Bibble.

Lenke til kommentar
Lite trolig. Bildene ser jo like syke ut hos meg som hos deg, og blir like friske igjen av Bibbles mirakelhelbredelse. Jeg er rimelig sikker på at du har et softwareproblem.

 

Har du prøvd å installere Bibble? 14 dagers free trial.

Jeg har tenkt tanken anew. Dette er den ene tingen som har stoppa meg i å tenke i disse banene før.

Men om de Bibble kuren (i mangel av et bedre ord) virkelig kurerte problemet, eller om det bare rendra bildene anderledes, er et åpent spørsmål.

Bildet vistes nemlig ikke sånn som jeg opprinnelig rendra det. Mørkere, og med en litt varmere fargeballanse ja. Men ikke slik jeg opprinnelig så de på min maskin i Lightroom.

 

Så jeg prøver å ha et åpent sinn. Og det er flere ting som peker i denne retningen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Hei,

 

her kan du laste ned en ny ICC sRGB fargeprofil: sRGB profiles - ICC sRGB v4.

 

Da burde du ikke trenge å laste ned og installere Bibble. Det er jo bare fargeprofilen du er interessert i fra Bibble uansett. Det kan godt være versjonen du har installert er litt småkorrupt. Siden LR baker profilen inn i jpg-filene ved export stemmer denne teorien også med det faktum at Anew oppfattet filen som syk også.

 

Mvh,

Beej80

BTW: Siden inneholder også MYE info om fargestyring, for de som er interessert.

Lenke til kommentar

Metadata setter du i catalog settings, metadata, include develope settings in jpeg......, så er de alltid med på Export.

 

Uten at jeg tror det har noe å si, men hvilken cameraprofil bruker du i develope? Jeg bruker ACR 4,4, men kan forandre til Pentax, men da får bilde en annet fargestikk, kan det ha noe å si for eksport til Jpeg?

Lenke til kommentar
Lastet du bare bildet over på lånemaskinen, eller har du redigert det der? Ser du forskjell på fargene i Jpeg eller PEF, hvis du har PC ved siden av hverandre?
Redigert bildet på nytt på lånemaskin, og da blir det rett.

 

Det er og helt tydelig at de to maskinene viser bildene forskjellig etter import. På den vanlige maskina faller det nesten konsekvent naturlig å dra Brightness opp et stykke.

 

Det ser altså ut til at visninga internt i Lightroom/Elements lurer meg til å redigere bildene feil. Pussige greier. At maskina forholder seg så totalt ulikt til ulike fargerom, eller ulike visningsprogrammer.

 

Høres ut som et håpløst prosjekt å få kallibrert galskapen. Men får allikevel gjøre et forsøk når jeg får Spyder2express opp å gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...