Gå til innhold

Reparere ødelagt gitarhals i Oslo


morslilleole

Anbefalte innlegg

Jag var så uheldig å knekke gitarhalsen min i går. Bruddet er helt oppe ved hodet, og gitaren er av typen Hagstrøm Swede (Les Paul-lignene), så jeg tror ikke det er mulig å bytte hele halsen.

 

Jeg gikk innom en musikkforretning i dag, han sa det var ca 2-3 timers jobb og ville koste meg 1 000- 1 500kr. Det har jeg absolutt kke råd til . Jeg lurte på om noen her vet om et billigere alternativ? Er det kanskje noen her som kan, og er villig til å reparere den for en billig penge? Jeg er velig glad i å spille gitar, så det hadde vært kjempefint om noen kunne hjelpe.=)

 

post-163491-1241100539_thumb.jpg

 

post-163491-1241100575_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får jeg lov å spørre hvordan bruddet skjedde?

 

Vell. Gitaren stod i et stativ av den billigere typen. Så kjørte jeg borti gitaren med kontorstolen (har en veldig liten hybel, så jeg har ikke så stor plass.) Dette førte til at den datt ned, og landa med strengene ned mot gulvet...En ting er sikkert: jeg skal ikke la gitaren min stå der igjen!

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig ikke det er så ille pris altså. Det bruddet ser ganske stygt ut.

 

Jeg vet det fort blir dyrt, men hadde håpa det var noen på forumet som har veldig god peiling på sånt, som kunne gjøre det for meg. En gitarmaker koster 500 kr/t, håper bare det finnes noen her som er villig til å gjøre det billigere. Er vel kanskje liten sjangs, for det men jeg syns det er verdt et forsøk. Blir veldig takknemmelig om noen kan hjelpe, vedkommende skal selvsagt få betaling for strevet.

Lenke til kommentar

Dette kan du jo gjøre selv?

 

Du trenger noe å legge i mellom, et par billige tvinger, og litt vanlig trelim. Ikke vinterlim.

 

Skal du sende dene til en eller annen glad hobbygitarmaker, koster det deg fort 400 kroner bare i porto, og så skal vedkommende ha litt for bryet. Da er det da ikke så mye å spare? Blir det ikke vellykket, har du nok større sjans på å klage hos en proff enn hos sånne som meg.

 

Link til en kar som reparerer og bygger gitarer helt uten dyrt spesialutstyr. http://europa.spaceports.com/~fishbake/index.html

 

Der finner du gode bilder på flere halsbruddreparasjoner. I ditt tilfelle tror jeg det holder å sette treet sammen igjen, lime og bruke et par tvinger.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Dette kan du jo gjøre selv?

 

Du trenger noe å legge i mellom, et par billige tvinger, og litt vanlig trelim. Ikke vinterlim.

 

Skal du sende dene til en eller annen glad hobbygitarmaker, koster det deg fort 400 kroner bare i porto, og så skal vedkommende ha litt for bryet. Da er det da ikke så mye å spare? Blir det ikke vellykket, har du nok større sjans på å klage hos en proff enn hos sånne som meg.

 

Link til en kar som reparerer og bygger gitarer helt uten dyrt spesialutstyr. http://europa.spaceports.com/~fishbake/index.html

 

Der finner du gode bilder på flere halsbruddreparasjoner. I ditt tilfelle tror jeg det holder å sette treet sammen igjen, lime og bruke et par tvinger.

Jeg tenkte på å gjøre det selv, men fikk høre at det skulle mer til en vanlig trelim. Trelim legger seg som gummimasse, og blir vistnok ikke hardt nok...

 

Jeg hadde håpet det finnes noen som gjør dette på hobbybasis her i Oslo, da kunne jeg levert gitaren personlig, og sluppet flere hundre kroner i frakt. Er også litt skeptisk til å sende gitaren gjennom posten til en fremmed.

 

Kan jeg tolke svaret dit i rettning av at du driver med slike repeasjoner? Bor du i såfall i Oslo-området og har mulighet til å se litt på gitaren? Hadde vært veldig fint, musikk og gitar betyr veldig mye for meg, og jeg har bare en gitar...

Lenke til kommentar

Vinterlim legger seg som en gummimasse som aldri blir hard.

Vanlig trelim oppfører seg ikke slik. Jeg har sett sånne "trelimskjøter" som er 20 år gamle, og fortsatt like fine.

Mange anbefaler også epoxylim til slike brudd. Det koster da ikke noe mer enn trelim. jeg tror jeg ville valgt en transparent type.

 

Jeg bor ikke i Oslo, men på Hamar, og har limt en liten neve halsbrudd, ja, men "driver ikke med sånt mot betaling". Du finner sikkert en eller annen i oslo. Sjekk forumene gitarnorge.no og vingtagegitar.no også, det er mulig du får napp der.

 

Du trenger ikke stole på meg og "limopplysningene". Frank Ford har reparert et par gitarer, og har laget denne hendige oversikten over limtyper, så se selv. Han liker ikke trelim til sånne reparasjoner, men det er mange som bruker det, og diskusjonene har gått rundt den listen der.. :)

 

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Da.../gluechart.html

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Vinterlim legger seg som en gummimasse som aldri blir hard.

Vanlig trelim oppfører seg ikke slik. Jeg har sett sånne "trelimskjøter" som er 20 år gamle, og fortsatt like fine.

Mange anbefaler også epoxylim til slike brudd. Det koster da ikke noe mer enn trelim. jeg tror jeg ville valgt en transparent type.

 

Jeg bor ikke i Oslo, men på Hamar, og har limt en liten neve halsbrudd, ja, men "driver ikke med sånt mot betaling". Du finner sikkert en eller annen i oslo. Sjekk forumene gitarnorge.no og vingtagegitar.no også, det er mulig du får napp der.

 

Du trenger ikke stole på meg og "limopplysningene". Frank Ford har reparert et par gitarer, og har laget denne hendige oversikten over limtyper, så se selv. Han liker ikke trelim til sånne reparasjoner, men det er mange som bruker det, og diskusjonene har gått rundt den listen der.. :)

 

http://www.frets.com/FretsPages/Luthier/Da.../gluechart.html

 

OK, takk for svar=) Skal høre litt rundt på de forumene du nevnte. Tror ikke jeg skal prøve en reperasjon på egenhånd.=P

 

Er fortsatt åpen for innspill, er det noen som har veldig peiling, og kan utføre reperasjonen, blir jeg veldig glad.

 

Edit: leif.

Endret av FluffyBeast
Lenke til kommentar
Tror nok den prisen er ganske vanlig. Jeg betalte 1400 for å få reparert melodymakern min

 

Ja, er vel en long shot å hope på at noen vil gjøre det billigere for en ukjent. Men jeg ville prøve i hvert fall, syns det var verdt et forsøk siden jeg ikke har råd til å betale for en proff reperasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...