Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar data slår seg av helt av seg selv


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en Fujitsu Siemens Amilo Pro. Det som driver å skjer om dagene nå har aldri skjedd før. Er ikke så lenge siden jeg har hatt den på reprasjon heller, så skjønner ikke hvorfor det skal være noe galt med den. Men når jeg er på dataen så skjer det noenganger at den plutselig slår seg av helt av seg selv. Sitter på nettet slik som nå, også hører jeg vifta går av så går skjermen av og så går de grønne knappene på tastatur displayet av (de som viser at den er koblet til laderen, og at trådløs nett er på osv). Mente ikke at det skjer i den rekkefølgen som jeg skreiv det i over, men det er det som skjer liksom. Har merka at når det skjer så er dataen JÆVLIG varm der det er hull inn til vifta eller hva det er.. (sånn summelyd, burde jo være vifta?). Vet ikke om det har noe å si, men pleier som oftest å ha dataen på HELE tia. Flere uker i strekk å slikt. Den restarter jo noenganger når den innstallerer oppdateringer osv. Men det her er skikkelig irriterans. Feks igår så slo den seg bare av, helt av seg selv når jeg satt på nettet. Så slo jeg den på igjen. Når jeg venta på at den loada på starten når den widows logoen er der så slo den seg av igjen. Prøvde å slå den på igjen, og da gikk det. Og da var den glo varm på sia der med vifta (?). Men det er skikkelig irriterende for om nettene så pleier jeg å laste ned ting osv. Noen som kan hjelpe meg? Har ikke skjedd akkurat idag. Men skjer noen ganger :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som om dataen overoppheter.

Hvis du enda har garanti på den så ville jeg sendt den tilbake på reprasjon.

 

+ Når den slår seg av står den slik at den får god tilgang på luft (ikke blokering på verken innsug eller utblåsning)?

 

Hva er grunnen til at den overoppheter da? Jeg vil nå tru den har god tilgang til det, husker ikke akkurat hvordan dataen sto. Hvor er innsug og utblåsning da? På sia der det blåser litt? Prøvde å holder foran der nå, den er steikans glo varm. Brant meg nesten jo.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det dreier seg om å blåse trykkluft inn gjennom luftespalter i skroget. Hvis du ikke kjøper en slik trykkluft på boks, så kan du også ta den til nærmeste bensinstasjon. Ta ut batteriet, legge den åpnet og opp-ned på ei papp-plate og bruke dekkpumpa der. Problemet er, at hvis du ikke kommer til og får låst vifta med en trepinne el., så er kompressoren /luftstrømmen så kraftig, at det er fare for at vifter spinner vanvittig fort og ødelegger viftelagre.

 

Siden maskina står på hele døgnet, så vil den nok dra inn masse støv. Hvis det røykes i rommet der den står, så vil i tillegg støvet være klebrig og feste seg overalt på kjøleribber og vifteblad.

 

Den bør stå på slett/hardt underlag, slik at lufta slipper til under også. Altså, at den ikke står på gulv /gulvteppe en lodden duk el. Det finnes også underlag med innebygde vifter og få kjøpt, som man kan sette maskinen på, men aner ikke hva de koster.

 

Sikker på at harddisken ikke er iferd med å bli full? Det pleier normalt å komme opp melding om dette i windows, men iblant kan det være slike problemer som du beskriver en stund før windows sier ifra.

 

http://ts.fujitsu.com/support/systemdiagnostics.html

http://forum.ts.fujitsu.com/forum/viewforu...8c53045779ac607

 

edit: gulv /gulvteppe - Tips: når du skriver lange tekster, så er det fint om du kunne lage avsnitt. Da er det lettere å lese :)

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
Ok :) Tusen takk. Det eneste jeg egentlig skjønte var det med å dra på bensinstasjon. Men er det den til å fylle luft i dekka med? Da blir vel støvet blåst lengre inn i pc'n da?

Jepp, da er du i gang, men var det virkelig alt du fikk ut av det jeg skrev?

 

Dekkpumpa er selvsagt den til å fylle luft i dekka med... Hvis den er full av klebrig støv med nikotin og tjære el., da anbefaler jeg å sende den /få tak i noen kyndig som kan skru den fra hverandre og rense uten risiko. Er støvet ikke klebrig, da vil det finne veien ut gjennom spalter her-og-der pga. trykket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...