Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Finnes det en smtp server som er åpen for alle?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg driver ett lite firma. Har derfor ett privat abb da jeg synes bedrifts abbene er for dyre med for lav hastighet. ISPen jeg benytter i dag er Eidsiva Nett.

 

Dem har veldig begrenset smtp server. Den har en limit på 2mbyte pr epost når jeg sender. Derfor sliter jeg hver gang vedleggene mine er litt store.

 

Finnes det en åpen smtp server jeg kan bruke som har høyere grense? Vært takknemlig for svar.

 

Prøvde å google litt, men kan ikke helt finne ut av dette. Er også en del som sier man MÅ bruke smtp servern til ISP tilbyderen man har. Stemmer dette?

 

Håper på raskt svar

 

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan tenkes at det finnes åpne smtp-servere, men i så fall risikerer du veldig ofte at mottagende smtp-server avviser mailen din, fordi den kommer fra et såkalt "open-relay". De fleste mail-admins sperrer for open relays over en lav sko.

 

I tillegg så har Eidsiva sperret for utgående trafikk på port 25 til andre hoster enn sin egen smtp-server, så det går uansett ikke. Dette også for å hindre spam. Ditt beste håp er om det finnes noen som selger tilgang til smtp-server, og som gjør det over port 587 (submission), fortrinnsvis med TLS/SSL-kryptering. Jeg kjenner ikke til dette, men det gjør kanskje andre?

 

Ellers er jo gmail ganske inn, da...

Lenke til kommentar

selv bruker jeg smtp.online.no men jeg vet ikke om det er noe begrensninger på denne. men jeg fant en side du kan velge og vrake mellom flere på bare gå HIT

 

dersom port 25 er sperret et det verre, men vet ikke om du kan ringe dem og spørre om dem kan åpne for port 25 for deg..

 

fant DENNE siden som kansje hjelper litt

Endret av Hercules
Lenke til kommentar

problemet med domeneshop sin er at du må være en registrert bruker for å bruke utgåene epost servern demmes også. Den krever bn og po:(

 

Ingen som vet om en som er åpen og bruker port 587? Hadde vært glimrene:)

 

Ellers må jeg event tenke på å betale litt for å få ny adresse. Litt kjedelig det og når jeg har gitt bort eposten min til alle mine foretningsforbindelser. Derfor jeg helst vil beholde den jeg har.. Er også avhengig av epost offline, så gmail osv er lite interessant da:)

 

Marius

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bruke Gmail-addressen din for å benytte deg av SMTP-serveren deres til sending. Hvis du ikke allerede har en Gmail-konto, lag en slik at du får gyldig bruker/pass og bruk følgende veiledning for å sende via deres deres oppsett.

 

Da mottar du fra Eidsvia sin POP-server og sender via Gmail sin SMTP-server, funker veldig fint for meg hvertfall.

Endret av Sir_Arcus
Lenke til kommentar

Dersom du driver et lite firma ville jeg nok skaffet meg eget domenenavn, og betalt det lille årlige beløpet for domene + epost. En pris på 215 kr inklusive mva pr år. Dette gjør deg også i en helt annen grad uavhengig av ISP.

 

Personlig kjørte jeg med privatabonnement på internettaksess (tele2) i mange år etter at jeg startet eget firma, men jeg hadde firmaadresse på eposten så fort enkeltmannsforetaket mitt var registert. Det er intet problem å sette opp epostsystemet slik at du kan både bruke gammel og ny epostadresse. Jeg brukte dog aldri tele2 sin SMTP-server, har kun brukt Telenor (online.no) og Domeneshop sine. Det medfører at jeg fremdeles har min gamle online adresse fra 1998 i bruk i dag.

 

I dag har jeg dual-WAN med Canal Digital og DirectConnect. Fast IP på den siste. DirectConnect er faktisk akseptabelt priset på bedrift, 479 kr/mnd (eks mva) for 4000/400. DirectConnect har ingen sperring på port 25 for bedriftsabonnement.

 

Men noen ISP-er er ikke like glade i relay som andre, de som følger IKT-Norge sine "spamanbefalinger" gir deg ikke mulighet til å kjøre annet enn leverandørens mailserver på port 25. F.eks har jeg ikke testet om jeg når smtp.domeneshop.no via Canal Digital, da jeg har smtp rutet på det andre nettet, men vet at Canal Digital/Telenor har muligheten for å heve den sperra, slik at jeg kan bruke andre mailservere. Eidsiva Nett burde da ha tilsvarende muligheter.

 

Så min anbefaling er som følger:

1. Skaff deg domene og epost f.eks hos domeneshop.

2. Krev at Eidsiva Nett åpner sperringen av port 25 for deg. Om de ikke vil, skift leverandør til en som enten er åpen eller gir deg denne muligheten.

3. Sett opp epostprogrammet ditt slik at du mottar både på gammel og ny epostadresse, men send ut bare på den nye.

 

Du vil med en slik løsning ikke oppleve problemer med at dine kunder/forbindelser har fått den gamle adressen. Begge vil virke perfekt, og etterhvert vil ingen bruke den gamle heller.

 

Gmail er helt OK løsning, men i forretningssammenheng anbefaler jeg utelukkende bruk av eget domenenavn og mailserver knyttet til dette. Faktisk anbefaler jeg heller ikke bruk av ISP-enes adresser. Særlig når kostnadene til domenenavn og epost er så lave.

 

Gmail har jeg dog som reserve.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Høres bra ut.

 

Skal tenke litt på det om jeg skal kjøpe meg ett domene ja. Bare at jeg har så utrolig mange forbindelser som har denne epostadressen jeg har hatt i mange år.

 

Men da prøver jeg først den g-mail løsningen. Det er ikke noe problem selv om eidsiva har sperra for smtp servere på port 25 untatt sin egen?

 

Marius

Lenke til kommentar
Skal tenke litt på det om jeg skal kjøpe meg ett domene ja. Bare at jeg har så utrolig mange forbindelser som har denne epostadressen jeg har hatt i mange år.

 

Marius

 

Poenget er at med en slik løsning som jeg skisserer vil de kunne bruke denne fremdeles. Problemet er kun om du må skifte ISP, men jeg regner med at Eidsiva Nett hjelper deg når de forstår problemet. Gjør de ikke det, fortjener de ikke kunder.

Lenke til kommentar
Men da prøver jeg først den g-mail løsningen. Det er ikke noe problem selv om eidsiva har sperra for smtp servere på port 25 untatt sin egen?

 

Den går ikke på port 25 - se link i mitt forrige innlegg så ser du at den bruker port 587 og blir derfor ikke berør av "port-25-filteret"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...