Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Driver-problemer --> Firewire-lydkort


Anbefalte innlegg

Hei.

Har problemer med å få installert drivere til M-audio firewire solo eksternt lydkort. Det er koblet til med firewire (6 pin).

 

Jeg har brukt lydkortet i mange år på min laptop, men fikk en brukt stasjonær av fattern for litt siden, og da får jeg ikke installert driverne. Jeg har formatert PCn, og ordna med drivere for det meste skulle jeg tro, da jeg bruker driver detective og går grundig til værks.

 

Jeg begynner å lure på om det har noe med firewire-tilkoblingspunktet i PCn å gjøre. Det er et PCI-kort (altså ikke på hovedkortet) som har 2 firewire-innganger.

firewireu.jpg

 

Jeg installerte først driverne som kom med på CD.

Deretter skrudde jeg av maskina, kobla til lydkortet og starta opp.

Da kom "Found New Hardware" popupen, og jeg prøvde å installere (selv om jeg skulle tro at driverne allerede var i orden). Det gikk ikke. Og på enhetsbehandling står det at enheten ikke fungerer som den skal.

 

Deretter avinstallerte jeg driverne og gjorde samme prosedyre med nye drivere som jeg fant på nettet. Fortsatt samme problem.

 

Nå aner jeg ikke lengre hva jeg skal prøve.. Har avinstallert, oppdatert, re-installert drivere. Av og på med PCn, av og på med lydkortet. Njet, nada, nothing. Makan til frustrasjon.

 

Skulle tro at det hadde noe med PCI-firewire kortet å gjøre... Men den finner jo lydkortet ved oppstart, så de kommuniserer jo fint digitalt. Lydkortet får også strømmen sin gjennom firewire-tilkoblingen.

 

Noen forslag?? Hva er forresten den tilkoblinga på PCI-kortet? Åpna PCn og så om strømforsyninga hadde en sånn kontakt til overs, men fant ikke noe. Som sagt, lydkortet får jo strømmen sin gjennom PCI-kortet, så skulle jo tilsi at strøm ikke er noe problem.

 

Forresten, denne driveren ser ut til å være fra 2001. (Se bildet nedenfor) Vet ikke helt hva PCI-to-PCI bridge er, men siden firewire-kortet er PCI så tenkte jeg det kunne ha noe med det å gjøre. Laster ned oppdatering nuh. Har også litt problemer med noen sis raid controller drivere.

drivern.jpg

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er VIA VT6306 chipset. Ser ut som det er en del problemer med det og enkelte DV kamera etter en rask googling.

 

Har du forresten de nyeste M-audio driverne?

 

Edit: Ser ut som flere som har problemer med det VIA chipsettet. http://www.tkarena.com/forums/usb-1394-fir...4-pci-card.html

 

Prøv og finn absolutt nyeste driverne til PCI kortet, og M-audio kortet. Om ikke det fungerer, så må du vel gå til innkjøp av et nytt Firewire kort. Pass på og kjøp et med Texas Intruments chipset, da det alltid fungerer best til lydkort.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen! Googla også litt, og så at VIA-chipset på firewire ofte er en dårlig kombinasjon med lydkort. Har bestillt dette:

>>Link her<<

 

Er TI chipset, og jeg håper det funker ;) Er litt usikker på om det er rett PCI-type, men det ser veldig likt ut. Fant mange kort som ikke så helt lik ut.

 

Ojsann!

Ser nå at jeg kanskje ikke skulle ha bestilt akkurat det der. Lengden på det ser veldig lang ut i forhold til det kortet som står i nå. Kortet i linken under ser mer passende ut (low profile):

http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:513524;c:36118

 

Har sendt mail til datakjeden og bedt om å få kansellert kjøpet. Teit at det ikke er en egen knapp for dette på nettbutikken.

Endret av alexpea22
Lenke til kommentar

Oppdatering:

Etter å ha lett vanvittig mye etter drivere til firewire PCI-kortet, fant jeg dem til slutt. Etter at de var installert, virket alt som normalt. M-audio lydkortet funket helt som det skulle, og jeg hadde 0 problemer med å installere drivere. Nå er jeg happy ;) USB-tilkoblingene på PCn var forresten veldig treig - hadde overføringshastighet på usb 1.1 standard. Men jeg gikk inn på hver usb host controller på enhetsbehandling og prøvde å¨oppdatere drivere. Windows fant nye drivere på composite usb device, og nå har usb'ene vanlig 2.0 hastighet. Bærre lækkert ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...