Gå til innhold

Mer kreditt på mastercard?


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg ble student kunde i dnbnor med engang jeg fullte 18. Jeg har alltid vert kunde i den banken og det var totalt uaktuelt å flutte.

 

Jeg fikk som andre student kunder, mastercard. Kredittgrensen var på fem tusen. Nå for tiden går jeg på skole og driver med aksjer. Dette har jeg god avkastning på. Å med god avkastning klarer jeg lett å betale ned mastercarde. Det viste seg når regningen komm, at jeg hadde brukt for over 10 000 kroner. Jeg har ikke brutt kredittgrensen. For hver gang jeg brukte korte, betalte jeg det tilbake. Men den totale summen jeg hadde brukt på en god måned var altså over 10 000. Jeg gikk så inn i banken å spørte om mer kreditt, slik at jeg slapp å betale ned så ofte. Men dette var uaktuelt. De skulle ha 6 månders erfaring med meg før jeg fikk høyere kreditt.

 

Men nå har ting forandret seg litt. I stede for å benytte meg av realiseringene på aksjene som lønn, har jeg nå skaffet meg en jobb. Her kommer jeg til å tjene mellom 7 til 8 tusen i månden. Vill dette gjøre at jeg alikevell kan få høyere kreditt på mastercarde?

 

Noen lurer sikkert på, hvorfor jeg skal ha det.

 

1. Jeg liker å handle aksjer, om jeg bruker mastercarde kan jeg bruke dette som et betalingskort og få større realiseringer. I tilegg har jeg kredittgrensen som ramme over hvor mye jeg faktisk kan bruke i måneden. Nå som jeg bare har en kredittgrense på fem tusen, må jeg forholde meg til det. Dersom jeg ikke hadde hatt det, hadde jeg antageligvis tatt ut mye mer penger ifra depoet. Å jeg liker å ha en "øvre grense" over vor mye jeg kan bruke hver måned.

 

2. Jeg vill vise banken at jeg har god betalingsevne. Jeg har betalt reginger siden jeg var fjorten og har aldri fått noen purringer eller betalingsanmerkninger.

 

Om jeg kan dokumentere lønnsinntekter, vill jeg da få høyere kreditt? Hvordan vill banken forholde seg til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg arrangerte felleskjøpet her på forumet av Neo freerunner telefonen her på forumet fikk jeg ganske mange tusen inn på kontoen min. Jeg søkte om å heve kreditten når de pengene stod på konto. Derfor gikk jeg opp til 15.000 fra 5000. Videre så hjelper det at du har fast inntekt, jeg har f.eks også en BSU konto. Inntekten er jo så som så siden jeg er en student, men rundt 6000. Kanskje du kjenner noen med et mastercard med høy grense som kan låne deg noen 10.000-30.000 i noen dager :D?

Lenke til kommentar

har null peilig ang det der, men ville tro at dersom man har en fast inntekt så kan det bli aktuelt med høyere grense, hvis man har et godt budsjett. det hele har vel med sikkerthet for banken og gjøre. selvom du er flink til å betale regninger er det ikke sikkert de legger så vekt på det som hvis du hadde hatt noe som kan stilles som sikkerhet. men jeg forstår godt at banken ville vente et halvt år, for mange, spesiellt ungdom har en tendens til å tyne grensa litt :p

aksjer er absolutt en sikkerhetsfaktor, men som sagt, har ikke peil på dette.

Lenke til kommentar

Jeg har en bsu konto som der står 10 000 på nå. Jeg har ikke satt inn noe i år. Gjerne jeg kunne satt inn endel mer her? Hun i fillialen som betjente meg når jeg opprettet student programmet, sa at bsuen var med i vurderingen av kreditten min på mastercard. Mens når jeg reiste til en annen filial (altså dnb igjen). Så sa de at bsuen ikke var med i vurderingen. Hva stemmer her?

 

Å hvor mye kan jeg sette inn på bsuen, tror dere dette vill få noe utelling?

Jeg handler aksjer hos nordnet, så dette er penger som banken ikke ser.

I tilegg kommer jeg nå til å få fast inntekt. Jeg vill bare ikke vente i 6 månder. Å det er uansett jeg så får svi om det går galt med økonomien min.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

tror det er maks 15k per år og en total på 100k man kan ha inne på en bsu konto. altså på skatt, selvangivelse osv så er jo det regna som verdier, selvom det kun går til huskjøp, så vil anta at det er en sikkerhetsbuffer. skal ikke se bort i fra at banken kan ha tilgang til å se hvor mye midler det er på nordnet kontoen din, ettersom den er registrert i verdipapirsentralen, men har ingen aning ang det.

Lenke til kommentar

Si at du bytter bank om du ikke får høyere kredit.

Hver gang jeg er uenig med banken viser jeg finger'n så får jeg det som jeg vil...

 

Banken er ikke vennen din.. de er en motpart. Du betaler faktisk for tjenester der og du er en kunde... vær kravstor.

 

Prøv deg på denne:

Gå inn i banken presenter saklig din nye jobb og alle positive faktorer som tilsier at du skal ha bedre kredittrammer.

Du kan alltid også si rett ut "men da må jeg nesten finne meg en ny bank som kan levere de tjenestene jeg ønsker" og reise deg fra stolen og gå...

Sett litt press på dem, tipper de reagerer og blir mer imøtekomne og kanskje ser på saken om igjen... ;) eller senker kravene for deg slik at du muligens kan spare opp noen lønninger og få hevet krediten, du kan jo også foreslå at du skal spare 2-3 lønninger på kontoen i løpe av en periode som et forslag til å komme i møte bankens "strenge krav"

 

Poenget er du må lære deg å forhandle med dem... ;)

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg byttet til DnB NOR sitt studentprogram nå i januar. Hadde ikke vært kude der før. Fikk den samme regla om at de ikke øker kredittgrensen før 6 mnd. For min del løste det seg ved å ringe til kortavdelingen. Da økte de grensen i løpet av få sekunder. Man må selvfølgelig ha sikkerhet for at de skal gjøre det. Så uten betydelig sikkerhet må du nok vente i minst 6 mnd for å få økt grensen din.

 

Mvh

Brack

Lenke til kommentar

Ok. Men vill det fungere best om jeg går til banken direkte? Det er mye lettere å ringe til dnb nor kort. Det er faktisk dem som styrer kreditten, ikke fillialen. De ringer bare til kortavdelingen å spør for meg.

 

Men bsuen burde ver en stor sikkerhet. Om jeg setter inn feks 10 000 til der. Så har jeg rett over 20 000 totalt. I tilegg så har jeg halt i land to jobber nå, faktisk. Det vil skape en inntekt på ca 12 - 19 000. Før skatt. Alt etter vor mye jeg får jobbe. Men først skal jeg skaffe meg jobb kontrakt. Ved å slenge den på borde, burde de se litt lysere på meg.

Lenke til kommentar

Mitt tips er å ringe DnB Nor kort og få dem til å heve grensen på MasterCardet. Min erfaring med mastercard i DnB: Tre måneder etter at jeg fikk studentprogrammet så skulle jeg og ett par kamerater ut å reise. Trengte derfor mer enn de 5000 kronene jeg fikk i kreditt i begynnelsen for å få bestilt reisen for alle sammen på samme kort. Var innom "min" filial og snakket med de der. Fikk da samme regla som du fikk. Gikk da hjem og ringte til kortservice og to minutt etterpå var kredittgrensen satt til 15000. Ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Mitt tips er å ringe DnB Nor kort og få dem til å heve grensen på MasterCardet. Min erfaring med mastercard i DnB: Tre måneder etter at jeg fikk studentprogrammet så skulle jeg og ett par kamerater ut å reise. Trengte derfor mer enn de 5000 kronene jeg fikk i kreditt i begynnelsen for å få bestilt reisen for alle sammen på samme kort. Var innom "min" filial og snakket med de der. Fikk da samme regla som du fikk. Gikk da hjem og ringte til kortservice og to minutt etterpå var kredittgrensen satt til 15000. Ikke noe problem i det hele tatt.

 

Ok. Men mitt kort et rett over et måned gammelt. Tror du jeg får samme tilbudet?

Lenke til kommentar
Jeg vet rett og slett ikke, men det skader jo ikke å ta en telefon og høre med de ;)

 

Jeg prøvde for fem dager siden. Da ringte jeg dnb nor kort direkte. De sa det samme. Kansje jeg burde true dem med noe? Forstår ikke at de skal være så vanskelige. Har du noen spydige forslag?

Lenke til kommentar

Som noen nevnte tidligere, så går det jo alltid ann å "true" med å flytte til en annen bank. Nordea gir jo for eksempel 10 000 i kreditt til alle check-in kunder.

 

Som du jo også har nevnt så har du fått deg jobb. Hva med å høre om de vil gjøre en ny vurdering dersom du sender dem arbeidsavtale/papirer der det kommer fram hvor mye du vil tjene i jobben. Kanskje det er det som skal til for å få høyere grense.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde for fem dager siden. Da ringte jeg dnb nor kort direkte. De sa det samme. Kansje jeg burde true dem med noe? Forstår ikke at de skal være så vanskelige. Har du noen spydige forslag?

Beklager å måtte si det til deg, men som 18-åring som har hatt kredittkort i kun 1 måned, så oppnår du ingenting annet enn å dumme deg ut ved å true banken med spydige kommentarer. Du har ikke kredittverdighet, så enkelt er det.

 

Og hvilken regninger er det du har betalt siden du er 14 år som gir deg så stor erfaring som kredittverdig?

Husleie, strøm og lån?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...