Gå til innhold

Hjelp til Overklokking av prosessor


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal begynne å overklokke litt. Jeg har Intel core duo e7400 som til vanlig går på 2,8ghz, og jeg føler at jeg trenger litt mer power slik at pcen går fortere i redigering o.l.

Jeg har veldig kraftig cpu kjøler til over 700 kr, så temp klarer jeg nok å holde ganske så stabilt.

Hva hastighet bør jeg runne som stabilt? jeg har et hovedkort som tillater meg å flytte på noen brikker og det gir så så mye økt mhz, men er det bedre enn å bruke biosen?

Andre programmer jeg trenger for å drive med OC? Må jeg inn i biosen hver gang jeg skal stille på dette?

Jeg trenger litt detaljerte forklaringer ettersom dette blir første gang jeg gjør dette. Hvor mye er det å hente fra denne prosessoren?

 

Isak

Endret av IsakL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Starte med å fortelle hvilke komponenter du har.

 

Om du har et hovedkort basert på et Intel brikkesett er det forholdsvis enkelt å bare gå inn i bios og endre FSB litt.

 

Ingen som kan fortelle deg hva som er din 24/7 klokk.

 

Søk OC-guide og navnet på hovedkortet ditt

 

 

prøv fsb på 450

vcore på 1.32

Lenke til kommentar
Sikker på at jeg skal gå så høyt? Da blir jo CPU frequency 4,63 gHz. Vcore på pcen min er på auto? den hopper litt frem og tilbake rundt 1,37-1,39.

Jeg tror jeg prøver med ca 300 fsb

 

 

Som en sier høyere opp her, fortell oss hvilken hardware du har! Da blir det mye lettere for oss å hjelpe deg! ;)

Endret av UniQueKakarot
Lenke til kommentar

Det er et msi kort som har Intel Chipset. Vet ikke eksakt hva model det er, men skal se om jeg får tak i det. Har 4gb ram. Runner xp pro 32-bits(om det har noe å si)

Som sagt, dyr kjøler som kan lett holde f.eks maks 45 grader. Ellers har jeg ATI radeon HD4670 (?) skjermkort, men det trenger jeg ikke å klokke. I hovedsak prosessoren jeg tenker på

 

Var dette til noe hjelp. Hvis det er noen bestemte opplysninger dere trenger så kan jeg nok få tak i dem

Lenke til kommentar
Det er et msi kort som har Intel Chipset. Vet ikke eksakt hva model det er, men skal se om jeg får tak i det. Har 4gb ram. Runner xp pro 32-bits(om det har noe å si)

Som sagt, dyr kjøler som kan lett holde f.eks maks 45 grader. Ellers har jeg ATI radeon HD4670 (?) skjermkort, men det trenger jeg ikke å klokke. I hovedsak prosessoren jeg tenker på

 

Var dette til noe hjelp. Hvis det er noen bestemte opplysninger dere trenger så kan jeg nok få tak i dem

 

 

Hva er standard FSB?

Lenke til kommentar
266

 

alt sånn volt og sånn er på auto...(går ikke an å endre det, jeg vet hvertfall ikke hvordan)

 

 

HAr ingen erfaring med MSI kort, men prøv å endre FSB til 300. Det lureste er å ta skritt på 5 og 5 hvis du skjønner. Dette gjør du til maskinen blir ustabil. Stabilitet kan sjekkes med OCCT, Prime95 eller Orthos.

Lenke til kommentar
266

 

alt sånn volt og sånn er på auto...(går ikke an å endre det, jeg vet hvertfall ikke hvordan)

 

 

HAr ingen erfaring med MSI kort, men prøv å endre FSB til 300. Det lureste er å ta skritt på 5 og 5 hvis du skjønner. Dette gjør du til maskinen blir ustabil. Stabilitet kan sjekkes med OCCT, Prime95 eller Orthos.

ELLER IntelBurnTest....rofl....hyper dette programmet som bare det, både her og i andre deler av verden...faaaatter bare ikke hvorfor dere ikke vil korte ned torturtestinga ett døgns tid...noe jeg har misfatta el?

Lenke til kommentar
266

 

alt sånn volt og sånn er på auto...(går ikke an å endre det, jeg vet hvertfall ikke hvordan)

 

 

HAr ingen erfaring med MSI kort, men prøv å endre FSB til 300. Det lureste er å ta skritt på 5 og 5 hvis du skjønner. Dette gjør du til maskinen blir ustabil. Stabilitet kan sjekkes med OCCT, Prime95 eller Orthos.

ELLER IntelBurnTest....rofl....hyper dette programmet som bare det, både her og i andre deler av verden...faaaatter bare ikke hvorfor dere ikke vil korte ned torturtestinga ett døgns tid...noe jeg har misfatta el?

 

Vel, jeg har blitt fortalt at 1 time med OCCT tilsvarer 10 timer med Prime95 så.. Men om det er feil så retter jeg meg inn etter det. :)

Lenke til kommentar
266

 

alt sånn volt og sånn er på auto...(går ikke an å endre det, jeg vet hvertfall ikke hvordan)

 

 

HAr ingen erfaring med MSI kort, men prøv å endre FSB til 300. Det lureste er å ta skritt på 5 og 5 hvis du skjønner. Dette gjør du til maskinen blir ustabil. Stabilitet kan sjekkes med OCCT, Prime95 eller Orthos.

ELLER IntelBurnTest....rofl....hyper dette programmet som bare det, både her og i andre deler av verden...faaaatter bare ikke hvorfor dere ikke vil korte ned torturtestinga ett døgns tid...noe jeg har misfatta el?

 

Vel, jeg har blitt fortalt at 1 time med OCCT tilsvarer 10 timer med Prime95 så.. Men om det er feil så retter jeg meg inn etter det. :)

Og jeg har hørt at IntelBurnTest i ett kvarter tilsvarer 24t i Prime95...hirrhirr

Lenke til kommentar
266

 

alt sånn volt og sånn er på auto...(går ikke an å endre det, jeg vet hvertfall ikke hvordan)

 

 

HAr ingen erfaring med MSI kort, men prøv å endre FSB til 300. Det lureste er å ta skritt på 5 og 5 hvis du skjønner. Dette gjør du til maskinen blir ustabil. Stabilitet kan sjekkes med OCCT, Prime95 eller Orthos.

ELLER IntelBurnTest....rofl....hyper dette programmet som bare det, både her og i andre deler av verden...faaaatter bare ikke hvorfor dere ikke vil korte ned torturtestinga ett døgns tid...noe jeg har misfatta el?

 

Vel, jeg har blitt fortalt at 1 time med OCCT tilsvarer 10 timer med Prime95 så.. Men om det er feil så retter jeg meg inn etter det. :)

Og jeg har hørt at IntelBurnTest i ett kvarter tilsvarer 24t i Prime95...hirrhirr

 

Men etter min mening er OCCT bedre å bruke og lettere å forstå enn IntelBurnTest. Så, hvis du er ny i gamet, bruk OCCT. ;) Min Anbefaling. :)

Lenke til kommentar
266

 

alt sånn volt og sånn er på auto...(går ikke an å endre det, jeg vet hvertfall ikke hvordan)

 

 

HAr ingen erfaring med MSI kort, men prøv å endre FSB til 300. Det lureste er å ta skritt på 5 og 5 hvis du skjønner. Dette gjør du til maskinen blir ustabil. Stabilitet kan sjekkes med OCCT, Prime95 eller Orthos.

ELLER IntelBurnTest....rofl....hyper dette programmet som bare det, både her og i andre deler av verden...faaaatter bare ikke hvorfor dere ikke vil korte ned torturtestinga ett døgns tid...noe jeg har misfatta el?

 

Vel, jeg har blitt fortalt at 1 time med OCCT tilsvarer 10 timer med Prime95 så.. Men om det er feil så retter jeg meg inn etter det. :)

Og jeg har hørt at IntelBurnTest i ett kvarter tilsvarer 24t i Prime95...hirrhirr

 

Men etter min mening er OCCT bedre å bruke og lettere å forstå enn IntelBurnTest. Så, hvis du er ny i gamet, bruk OCCT. ;) Min Anbefaling. :)

Ja, kansje det. Men nå skal jeg ikke starte en diskusjon.no :p - å kjøre intel sin test, er å kjøre igjennom cmd. I bunn og grunn ikke så vanskelig, ettersom du bare trykker: 1(og enter), deretter 5 (og enter) også enter en siste gang for å starte testen... Men nå har ikke jeg testet OCCT heller da, KUN Prime95 og Orthos. SÅ kan ikke akkurat uttale meg mer om det :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...