Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Støy fra skjermkortet under spill


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nettopp fått meg gtx 295. Det funker helt fint og holder en stabil temperatur.

 

Det eneste jeg bekymrer meg for er at hver gang jeg tabber opp WOW (bare log in screenen, har ikke account lenger) begynner det å lage en slags svak skurrelyd. Jeg skulle bare teste FPSen som var rundt 280-300. Lyden går i takt med forskjellige ting som skjer når jeg prøver å logge inn. Det er veldig vanskelig å forklare. Men først trodde jeg det var bare viften som gikk fortere fordi den skulle kjøle ned ved større load.

 

Jeg tror ikke det er viften, jeg tror det kommer fra innsiden av kortet, men er ikke helt sikker. Jeg har også ingen planer om og overklokke. Idle så ligger det på rundt 50 grader, og bare med wow oppe uten å gjøre noe får den opp til 75 grader.

 

Jeg har testet Fallout 3 med alt på max, men her var det ingen lyd.

 

Har i tilegg oppdater driverene for kortet.

 

Andre komponenter i pcen:

 

Corsair Powersupply 650W ATX/EPS

Intel Quad Q9300 2.5GHz

Gigabyte GA-EP45T-DS3, P45, Socket-775

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

 

Noen som har en liten peiling på hva som foregår? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det står på hjemmesiden til produsenten osv.

for eks TP 1500W 120A

 

Disse kortene krever ikke bare nok watt men en mengde ampere også.

Min 50 Amp på 12v linjen og helst 700W PSU

La oss si at din PSU gir 550w-590w , da kjører den på maks og vil gi støy og har den mindre en 50A på 12v vil du kjøre den hardt og få dårligere fps.

 

Jeg har 2 slike kort og trekker 1200W load ( alt OC )

post-64596-1239919539_thumb.jpg

post-64596-1239919571_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Dette fant jeg ut om strømforsyningen:

 

Corsair TX650W Specifications: Model CMPSU-650TX

 

AC INPUT: 90-264V ~ 9A 50/60Hz

DC OUTPUT: +3.3V +5V +12V -12V +5Vsb

MAX LOAD : 24A 30A 52A 0.8A 3A

MAX COMBINED WATTAGE: 170W 624W 9.6W 15W

TOTAL POWER: 650W

 

Fra http://www.corsair.com/products/tx/default.aspx

 

max load på +12V er da 52A? Trodde at den jeg hadde skulle være nok :(

 

 

EDIT: Har recorda mens jeg tabbet wow oppp og skrev inn noe på log in screenen bare for å vise. I slutten tabber jeg wow ned og opp. Untitled.mp3

Endret av K-L-E
Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke er noen spoler som vibrerer? Tror ikke jeg ville ha satset alt på svak PSU foreløpig.

 

 

Har du noen forslag på hvordan jeg kan påvise det?

Tja, du kan jo selvfølgelig prøve med en sterkere PSU, men regner med du ikke har flust av disse. Siden du nevner at lyden varierer i takt med hva som skjer på skjermen høres det ut som om det er det vanlige "high pitched noise" problemet som nye generasjoner skjermkort ofte har pga. vibrasjoner i spoler på kortet. Dette er isåfall ufarlig, og mange produsenter vil ikke engang se på dette som en defekt.

 

Ved høy fps blir ofte lyden mer intens, mens med vertical sync og en cap på 60fps blir den ofte knapt hørbar, men dette varierer. Selv har jeg til nå hatt Gtx280, Gtx285 og 4870x2 som alle har hatt denne lyden. Gtx280 kjørte med en Corsair 650W, mens 285 og 4870x2 kjørte med en Corsair 1000W så i mitt tilfelle utelukker jeg derfor PSU fullstendig.

 

Åpne kabinettet ditt mens denne lyden inntreffer å hør etter hvor lyden kommer fra. Ved å bruke et rør av noe slag, sammenrullet papir eller lignende kan den bli lettere å lokalisere. Hvis den kommer fra skjermkort ville jeg nok ha satset på overnevnte.

 

Corsair 650W er også en meget god PSU som leverer meget stabile verdier, uten at jeg kan kalle meg noen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Sikker på at det ikke er noen spoler som vibrerer? Tror ikke jeg ville ha satset alt på svak PSU foreløpig.

 

 

Har du noen forslag på hvordan jeg kan påvise det?

Tja, du kan jo selvfølgelig prøve med en sterkere PSU, men regner med du ikke har flust av disse. Siden du nevner at lyden varierer i takt med hva som skjer på skjermen høres det ut som om det er det vanlige "high pitched noise" problemet som nye generasjoner skjermkort ofte har pga. vibrasjoner i spoler på kortet. Dette er isåfall ufarlig, og mange produsenter vil ikke engang se på dette som en defekt.

 

Ved høy fps blir ofte lyden mer intens, mens med vertical sync og en cap på 60fps blir den ofte knapt hørbar, men dette varierer. Selv har jeg til nå hatt Gtx280, Gtx285 og 4870x2 som alle har hatt denne lyden. Gtx280 kjørte med en Corsair 650W, mens 285 og 4870x2 kjørte med en Corsair 1000W så i mitt tilfelle utelukker jeg derfor PSU fullstendig.

 

Åpne kabinettet ditt mens denne lyden inntreffer å hør etter hvor lyden kommer fra. Ved å bruke et rør av noe slag, sammenrullet papir eller lignende kan den bli lettere å lokalisere. Hvis den kommer fra skjermkort ville jeg nok ha satset på overnevnte.

 

Corsair 650W er også en meget god PSU som leverer meget stabile verdier, uten at jeg kan kalle meg noen ekspert på området.

 

 

Vet du hva. Jeg tror kanskje at lyden kommer fra PSUen. Jeg prøvde å høre etter med etlangt papprør av en papirrull. Men jeg er enda ikke sikker. Jeg skal undersøke det mer.

 

edit: Nei jeg tror det kommer ifra skjermkortet. Lyden er høyest i det området.

Endret av K-L-E
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sånn lyd det er snakk om?

 

Akkurat sånn lyd er det på mitt ATI HIS 4870 skjermkort og (ikke den høye lyden, men knittringen). Trodde først det var harddisken, men etter å ha justert viften manuelt fant jeg ut av det. Slår jeg hardt nok i kabinettet så stopper den for en stund før den begynner på igjen, sykt plagsomt :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...