Gå til innhold

Trenger hjelp til å lage treningsprogram og til hva jeg skal spise


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er en gutt på 16 år er 170 høy, og veier omtrent 55-60kg.

Jeg har trent på treningsstudio siden høsten -08. Jeg har både trent og spist litt useriøst, men nå vil jeg satse skikkelig slik at jeg kan se litt bra ut til sommeren og trenger derfor litt hjelp :)

Slik ser en normal dag for meg ut:

 

Frokost: 2 Skiver med variabelt pålegg. f.eks. pølse eller leverpostei + Juice

Lunsj: 2 Skiver med brunost + melk og frukt

Mellommåltid: 1 Youghurt

Middag: Det jeg får servert, alt fra spaghetti til pizza til fiksepinner

Kvelds: Yoghurt og 1/2 skiver med samme på som til frokost.

 

 

 

Jeg pleier å trene etter skoletid mandag, onsdag og fredag, og da spiser jeg sånn:

 

På skolen: Lunsj, som skrevet ovenfor

Rett etter skolen : 2 skiver med variabelt pålegg

Rett før trening: 1 Banan

Rett etter trening: Yoghurt, pluss en banan og kanskje et grovt rundstykke

Når jeg kommer hjem: Middag, som beskrevet ovenfor

 

På treningsstudioet trener jeg slik:

 

Sykler 10min, ror 500m, jogger 5-10min til oppvarming

Deretter har jeg forskjellige apparater jeg bruker, som jeg sikkert kan liste opp senere.

 

 

Vet det er ting her både ang. kosthold og ang. trening som kan forbedres. Til det trenger jeg deres hjelp.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan sikkert få liste og sånt imorgen.

 

Jeg vet jeg er tynn, det var kanskje litt feil ordlagt av meg at "Jeg ville se bra ut til sommeren". Det jeg vil fram til er et skikkelig kosthold først og fremst og skikkelig trening som gir resultater.

Kan begyne med å liste opp de apparatene jeg vet:

 

Benpress - 80kg

Twistmaskin for mage - 20kg

Endret av Glovn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Skal du "bygge" og gener er noenlunde greie mot deg (ser ikke slik ut ifølge 1ste post :) ) så er det kosthold og "pumping" med relativt tung belastning som gjelder.

Trening = basic masse, dvs. benk, knebøy, biceps, triceps, lats (nedtrekk) osv. Med *tunge* vekter (så mye du greier i set av 3-5x8).

Med kosthold menes da ikke brødskiver, frukt og yoghurt.

Det er sunt tilleggskost (slankemat for andre).

Protein, protein.. protein.. enten i "ren" form (pulver fra "BoleShopen") eller fisk, kylling og magert kjøtt.

Minst 2 ggr daglig og i store porsjoner.

Da vil det bli økt muskelmasse.

Og hold deg unna "bolerne".

Det kan være fristende for de som er "spedbygde" eller tror selvtilliten sitter i muskelmasse, og/eller ikke har genetisk anlegg for muskelmasse.

 

Det beste er egentlig å være fornøyd med seg selv slik "nature made you", og holde seg i grei form.

Med "normal" aktivititet.

 

PS/Liten historie:

 

Da jeg i sin tid trente på Groud gym (Bole Gym) var det en kar der som jeg ga tillnavnte "CompoBoy" (som i "kompleksfylt gutt").

Var vel ca. 160 høy.

Løftet hovedsakelig kun benk (bolet selvsagt).

Gikk alltid i sokkelesten og hadde to treningsdrakter (typ tjukk bomull).

Så så han størrre/kraftigere ut.

 

Ikke bli sånn.. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Iom. at min mor er veldig redd for at jeg skal bli en slik "boler" så har jeg nok problemer med å få tak i proteinpulver og shaker og lignende. =/

Hvis noen kunne tatt måltidene mine under og "pastet" inn det jeg burde spise i stedet, så hadde det vært flott, og en fin start for meg :)

Frokost: 2 Skiver med variabelt pålegg. f.eks. pølse eller leverpostei + Juice

Lunsj: 2 Skiver med brunost + melk og frukt

Mellommåltid: 1 Youghurt

Middag: Det jeg får servert, alt fra spaghetti til pizza til fiksepinner

Kvelds: Yoghurt og 1/2 skiver med samme på som til frokost.

 

 

 

Jeg pleier å trene etter skoletid mandag, onsdag og fredag, og da spiser jeg sånn:

 

På skolen: Lunsj, som skrevet ovenfor

Rett etter skolen : 2 skiver med variabelt pålegg

Rett før trening: 1 Banan

Rett etter trening: Yoghurt, pluss en banan og kanskje et grovt rundstykke

Når jeg kommer hjem: Middag, som beskrevet ovenfor

Lenke til kommentar

Er ingen ekspert, men her er det jeg tror vil funke bra. Nogenlunde det samme jeg spiser

 

Frokost: Havregryn

Lunsj: Grovt brød med kokt skinke og ost, kanskje frukt og? brød er greit å ta med på skolen for meg iallefall. Kan ikke spise tunfisk på skolen liksom haha ^^

Mellommåltid: 1 boks tunfisk

Middag: Prøv å spis f.eks kylling med grønnsaker, spør mamman din om hun kan lage :)

Kvelds: Her kan du få i deg noe sunt, kanskje rester av middagen? Men ikke spis deg altfor mett rett før du legger deg.

 

 

På skolen: Lunsj, som skrevet ovenfor

Rett etter skolen : Tunfisk

Rett før trening: 1 Banan

Rett etter trening: Proteinshake med banan

Når jeg kommer hjem: Middag, som beskrevet ovenfor

 

Få i deg også rikelig med vann, og noen glass melk om dagen. Ta rapsolje, tran og vitaminer/mineraler.

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

veier egentlig ikke unormalt lite, er 182 høy og veier omtrent 69 kg. Men ganske tynn i benbyggningen og vil bli større og opp i vekt til 75-80 kg. Har begynte å trene etter jul og lagt om kostholdet totalt fra sjokolade hver dag til 5 og dagen og havregrøt hver dag osv smile.gif hehe.

 

Noen som har hatt brae resultater med gaining shaker ol? Har hørt at man kan ta en teskj rapsolje om dagen? Hjelper dette?

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Her var det snakk om å gå opp i vekt da, tror du seriøst at du går opp i vekt av ei teskjei olje?

 

Tror ikke at dagsinntaket kan bestå av bare ei teskje olje. Men har hørt at den gir det en del av det sunne fettet, altså umettet. Vet ikke om det hjelper så mye på vektoppgang men siden kaloriopptaket skal bestå av krabohydrater, proteiner og fett er det sunt fett (enumettet og flerumettet) det skal siktes til.

Lenke til kommentar
Her var det snakk om å gå opp i vekt da, tror du seriøst at du går opp i vekt av ei teskjei olje?

 

r.giggs har rett i at å bruke rapsolje/olivenolje som et kosttilskudd er et godt tilttak for å øke dagsinntaket av kalorier hvis man sliter med å få i seg nok. Begge oljene inneholder masse sunt umettet fett. Ei spiseskje med olje tilsvarer omkring 100 kalorier (ca det samme som en stor banan).

 

Forøvrig kan det være lurt å trene mere styrke enn løping/sykling/roing hvis man ønsker å gå opp i vekt. Jeg anbefaler at du finner et sett av øvelser som trener hele kroppen som du kjører igjennom tre ganger i uka (f.eks. mandag, onsdag og fredag - som du gjør i dag). Ikke bruk for mange apparater. Du trenger for eksempel ikke å benytte deg av tre apparater som trener den samme muskelen. 5-7 øvelser kan være mer enn nok og det vil ikke ta deg mer enn omkring 45 minutter å gjennomføre økta.

 

Her er et knippe øvelser du burde inkludere i programmet ditt:

- Benkpress

- Knebøy eller benpress i maskin

- Nedtrekk (eller chins/hang-ups hvis du klarer dette)

- Lav roing

- Bicepscurl eller dips

 

Pass på at du utfører øvelsene riktig, spesielt knebøy.

Endret av atsjoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...