Gå til innhold

Mitt valg av landeveissykel!


Papirstopp

Anbefalte innlegg

Hei, i år skal jeg statse litt på sykling. Tenkt og kjøpe meg sykkel i prisklasse 3-7000kr. Kan strekke meg lengere men helst innen denne prisklassen.

 

Tenkte først på og kjøpe meg mouantain bike type DBS MTB Prove som vist i G-sport katalog. Men, jeg er veldig usikker på sykelen og om det er det jeg vil ha...

 

Jeg vil ikke ha hybrid sykkel for det er liksom verken skog eller vei sykkel, blanding, noe jeg hadde helt til den ble stjelt :thumbdown: Og var ikke 100% fornøyd med den.

 

Jeg har også tenkt på landeveisyklel! Har et par venner som kjører og da kan jeg kjøre i lag med dem, noe som er artig, men det blir vanskelig og holde følge med en mtb eller dårlig hybridsykkel.

Plus at jeg har tenkt litt på landeveis sykkel og jeg kjører kanskje 25%Skog 85% vei.

Tenker at jeg kjøper brukt landeveisykel, fordi jeg tror jeg vil spare på det og ikke merke mye kvalitetsforskjeld.

 

Så hvordan sykkel burde jeg velge?

Hvordan type sykkel?

 

Mer info bare spør. PS

1.70cm høy

 

Edit: Takk for eventuel hjelp :grin:

Endret av Ole-ThInK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Okei, jeg har nå funnet ut hvilke sykler jeg vil ha. Gi tips!

 

Felt 60

Gaffel, bakramme, setepinne i carbon.

Sykkelen er utstyrt med komplett shimano 105.

 

 

Schwinn Fastback Comp

 

Den første sykkelen i testen viser klart hvilken innflytelse terrengsykler har hatt på "den nye generasjonen" landeveissykler. Schwinn er i utgangspunktet mer kjent for terrengsyklene sine enn racerne. Og de har klart å integrere visse aspekter ved MTBene i den nye Fastback-serien. Det første vi ser er et bratt overrør. Ved å senke overrørets feste til seterøret har Schwinn fått frem en sykkel som føles mindre, er stivere og som har større klaring til skrittet. Enkelte landeveisfantaster liker sikkert ikke dette utseendet, men vi synes sykkelen er skikkelig tøff!

Det andre vi vil trekke frem er 1 1/8’’ styrelager. Dette gjør ikke sykkelen bare mer kompatibel med markedets ledende stem- og gaffelprodusenter, det gjør også fronten stivere.

Sammen med det integrerte styrelageret gjør dette at Fastback Comp har en veldig lett og responsiv front.

 

Ramma på Fastback Comp er laget av en aluminiumslegering som er unik for Schwinn. De kaller ramma "Ride Tuned N'Litened Gold Label Super Butted".

Ikke noe tull i denne gården, nei!

Alle rørene i fronttriangelet er dobbelbuttede, og hjulfestene er laget av kaldpresset aluminium - steinhardt.

Karbongaffelen fra Reynolds senker vekten og øker responsen.

 

Du sitter lavt på sykkelen og har en relativt aggressiv sittestilling, noe som gjør at når du er nede i bukken kan det virkelig gå fort.

Vi synes sykkelen føltes litt vinglete i høye hastigheter og når vi reiste oss i pedalene. Det kan bety at overrøret er litt kort for vår høyde.

Det fine med Fastback er derimot at man kan vokse med sykkelen. En lang setepinne, et hellende overrør og mange avstandsskiver under styrestammen gjør dette mulig.

 

Konklusjon

Schwinn Fastback Comp ble fort en av favorittsyklene i testen. Alle ville på den så fort som mulig, og de fleste trivdes godt på setet (som forøvrig er det mest komfortable setet i testen).

Sykkelen er rask, leken og stiv. Perfekt for deg som liker sykkelen aggressiv og virkelig vil få en føling med elementene i høy fart.

 

 

Specialized racer 2007

2007 mod.alu ramme carbon gaffel.sora/tiagra gir.

 

-.6000kr

 

Monoc Vipera Chrono

-Dura-ace krank.

-Shimano 105 system.

-ITM styret.

-.5000kr

 

Giant fcr.1

Hybridsykkel med superraskt landeveis oppsett. Giant FCR aluminium hybridramme og stiv compositegaffel gir meget raske og behagelige egenskaper. Shimano 105 landeveis gir med høy utveksling (12-25). Shimano Tiagra krank (50/39) , Mavic CXP felger

7500kr.

 

Specialized Allez 2008

RAMME: A1 Butted Road (Compact Geometry).

BREMSER: Tektro.

GIR/SKIFTERE: Shimano Sora/Tiagra.

KRANK: Sugino Comp.

GAFFEL: SBC Carbon.

FELGER: Alex S500.

NAV: Sbc.

 

DBS PROFESSIONALE 105 2-08 RACER

Modell: Professionale

Ramme: Aluminium 7005 dobbel buttet

Gaffel Advanced carbon/ alu 1 1/8"

Hjulsett: Shimano R500

Dekk: Vittoria Zaffiro

Bakgir: Shimano 5600 105

Bremser: Shimano Tektro R350

Framgir: Shimano 5600 105

Kassett: Shimano 5600 105

Kjede: Shimano HG 53

Kranksett: FSA Vero Dobbel - 53/39

Girhendlere: Shimano 5600 105

Sadel: San Marco Ponza

Styrestem: Alu

Sadelpinne: Alu 31.4 mm x 300 mm

Styre: Alu

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan gjør jeg det med frakt hvis jeg kjøper den av en privat person?

Lenke til kommentar
Noen må jo kunne si vilken sykkel som har best "specs" hær på forumet.

 

Virker kanskje kvass nå men skal kjøpe snart så må ha veiledning fort

 

Takk for all fremtidig hjelp :)

 

 

Her har du en rangering av de forskjellige utstyrsgruppene til Shimano.

 

Når jeg kjøpte min sykkel ble jeg anbefalt å ikke gå under 105, og hvis du legger 5000 i en brukt sykkel burde det absolutt være mulig å oppnå.

 

Et problem etter min mening er at 25% skog er alt for mye for en landeveissykkel. Nå har du strengt tatt fordelt det til 25/85 som jo ikke gir mening, men uansett om det var 15% som var det du mente mener jeg fortsatt at det er for mye for en landeveissykkel.

 

Jeg ville ha anbefalt en terrengsykkel til det bruket du skisserer og som tidligere nevnt får du nok mye bedre hjelp til det på terrengsykkel.no.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...