Gå til innhold

Hva slags lønn er det i forsvaret?


bkf_94

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ganske interessert i utdanning innen forsvaret men lurer på hvordan lønnen er. Jeg lurer ikke på hvordan lønnen er under førstegangstjenesten men ved fast stilling.

Jeg har sett på lønn i det amerikanske forsvaret og der hadde de et skjema slik som dette:

 

First year of duty 2nd year 3rd year

 

Private 4000$ 5000$ 6000$

 

Corporal 6000$ 8000$ 10000$

 

Sergeant 8000$ 11000$ 13000$

 

Altså skjemaet viser den militære graden og hvor mye en person får betalt etter så og så mange år i tjeneste.

 

Er det et liknende skjema for det norske forsvaret? jeg finner det ikke

 

Elelr kan noen bare fortelle om hva slags lønn det er?

 

Takker på forhånd for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye lønn d får er avhengig av hvor lenge du har jobbet i forsvaret, hvilken stillinng etc. Gunnlønnen for sersjanter er ca 250 0000,-, også får du alt annet i tilllegg. Grenader er veldig gj.snittlig. Etterssom det er flere som har grenaderer. Hvis du finner ut at Forsvaret er noe for deg, så "driter" du i lønnen. Det er noe av det som kommer sist.

Lenke til kommentar

Mener sjanter i pliktåret har lønnstrinn 19. Grenaderer starter på lønnstrinn 23. Men hvis du har jobba i det sivile så kan du få starte på høyere lønnstrinn. Man stiger også i lønnstrinn etter som man har jobba en stund. Dog det er ingen fasit. Noen avdelinger har flere feltdøgn enn andre og da blir også lønna anderledes.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det gjelder grenaderer, men sesjanter får 3000 kr. ekstra pr. døgn i felt. Blir en del ekstra kroner i året ;).

 

Det gjelder for grenaderer også. Når man ser på tilleggene, så er sersjanter og grenaderer så og si likestilt. De får ca like mye for og feks være ute i felt.

 

Hva angår lønna til grenaderene, så varierer det veldig. Grunnlønna er nogenlunde lik i de fleste avdelinger (280-300k ca), men så kommer feltdøgn og eventuelle utenlandsopphold. Ifølge feks TMBN selv, så kan en grenader hos de tjene et sted mellom 280 000 og 450 000 i året avhengig av overnevnte faktorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...