Gå til innhold

hjelp til oppgradering av pc til den kan rediger avchd film

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

jeg skal redigere hd filmer og MÅ ha en rask pc som IKKE klikker.

her er det jeg har på pcen fra før...

CPU Manufacturer:GenuineIntel

Number of CPU: 1

CPU Type: Intel® Celeron® CPU 3.06GHz

CPU Speed: 3053.8 MHz

Cache size: 256KB

O/S: Windows XP (WIN32)

Total RAM:766.4 MB.

Available RAM:289.9 MB.

Video settings: 1280x1024x32

Video driver

DESCRIPTION:

RADEON 9600 SERIES

MANUFACTURER:

RADEON 9600 SERIES

BIOS:

BK-ATI VER008.017D.033.000

DATE:

06/07/11

Drive Letter: C

Total Disk Space: 72.6 GBytes

Cluster Size: 4 KBytes

File system:NTFS

E SYSTEM PC

IKKE VIDERE SEND MEG TIL ANNEN TRÅD...(vet at det finnes mange tråder om pc)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kort sagt kan man si at du trenger ny PC. Å redigere avchd krever en god del CPU-kraft og bra med minne. Avhenger dog litt av hvilken programvare som brukes, men mener nyeste Pinnacle programvaren spesifiserer 2,66 Ghz Quad. Noe som kanskje er litt overdrevet, men dog.

Oppgraderingsmulighetene du har på den maskina du har er nok svært begrenset, og i og med at du trolig må skifte ut/fornye det meste, blir det ikke dyrere å kjøpe ny maskin.

Hva du bør velge avhenger i stor grad av:

- Budsjett

- I hvilken grad du bryr deg om enkelte ting går litt seint.

- Hvilken oppløsning du skal bruke på resultatet.

Jeg regner også med at du ikke ønsker å bygge selv, og da blir det faktisk litt problematisk, fordi få ferdigPC-er som jeg har funnet har særlig godt egna sammensetning. Men Komplett, Netshop etc kan bygge etter dine spesifikasjoner.

Så for å kunne gi litt mer eksakte råd, gi oss et budsjett, si hvilken programvare du tenker å bruke og hvilken oppløsning du tenker å arbeide med.

Men regn at du fort vekk må bruke mellom 7 - 10 000 kr på et fungerende oppsett.

Skrevet

skal bruke pinnacle studio ultimate...

budjsette vil helst ned så mye som mulig har ikke satt opp det tar det som det kommer...

jo billigere jo bedre...

har gratis support på alle pcene mine hos elkjøp (også de jeg får)

kan du ikke kjøpe en pc og få de til og legge inn tingene?

Skrevet

Da er det sikkert lurt å kjøpe på Elkjøp også.

Skal du ha noe som garantert holder, er Dell Studio XPS920AI7NO.

Rask sjekk viser at du får den ikke billigere hos Dell.

Klart at 10 000 kr er mye penger, men her har du en PC som vil håndtere avchd redigering glimrende og vil ha mange års levetid.

Et rimeligere alternativ er Fujitsu Siemens til 8 000. Burde også holde.

Skrevet (endret)
Da er det sikkert lurt å kjøpe på Elkjøp også.

Skal du ha noe som garantert holder, er Dell Studio XPS920AI7NO.

Rask sjekk viser at du får den ikke billigere hos Dell.

Klart at 10 000 kr er mye penger, men her har du en PC som vil håndtere avchd redigering glimrende og vil ha mange års levetid.

Et rimeligere alternativ er Fujitsu Siemens til 8 000. Burde også holde.

hei!

Om det er stor forsjell om du brenner det over på blu ray enn en valig cd pga.

den billigste hadde jo blu ray spiller

eller er den andre mye bedre og jeg kan bare ta inni en blu ray spiller?

Endret av olahe
Skrevet (endret)

Den billigste har en Blue-ray avspiller (dvs du kan spille av Blue-ray DVD-er). På begge to kan du kun brenne på vanlig DVD og CD.

Skal du ha en Blue-ray brenner må du regne med en 1 000 - 1 500 kr i tillegg. Blue-ray mediet (dvs plater som kan brennes på) er også relativt dyrt, ca 65 kr eller mer pr plate.

Dell maskina gir nok fort en 20 - 30 % bedre ytelse i videoredigering. Men om det er verdt pengene må du selv vurdere. Det som tar tid er selve "renderinga" av videoene (etter den er redigert), og da kan man gjøre andre ting i stedet om man bare redigerer en video i ny og ne. Sitter man å redigerer mye er det klart at dette betyr en god del.

Men nå redigerer jeg ikke video i det hele, så jeg bygger dette på det jeg kjenner av tester.

Når det gjelder skjerm, bør du nok opp i en helt annen prisklasse. 22 eller 24'' med 1920 x 1080 (1920 x 1200) oppløsning. Du må nok regne med en ca 2 000 kr og oppover for en fungerende skjerm.

Men det virker som om du bør lese deg opp litt på videoredigering (amatørbruk) før du tar en endelig kjøpsbeslutning. Da vil du se litt bedre hva ditt reelle behov er.

Endret av Bolson
Skrevet
Den billigste har en Blue-ray avspiller (dvs du kan spille av Blue-ray DVD-er). På begge to kan du kun brenne på vanlig DVD og CD.

Skal du ha en Blue-ray brenner må du regne med en 1 000 - 1 500 kr i tillegg. Blue-ray mediet (dvs plater som kan brennes på) er også relativt dyrt, ca 65 kr eller mer pr plate.

Dell maskina gir nok fort en 20 - 30 % bedre ytelse i videoredigering. Men om det er verdt pengene må du selv vurdere. Det som tar tid er selve "renderinga" av videoene (etter den er redigert), og da kan man gjøre andre ting i stedet om man bare redigerer en video i ny og ne. Sitter man å redigerer mye er det klart at dette betyr en god del.

Men nå redigerer jeg ikke video i det hele, så jeg bygger dette på det jeg kjenner av tester.

Når det gjelder skjerm, bør du nok opp i en helt annen prisklasse. 22 eller 24'' med 1920 x 1080 (1920 x 1200) oppløsning. Du må nok regne med en ca 2 000 kr og oppover for en fungerende skjerm.

Men det virker som om du bør lese deg opp litt på videoredigering (amatørbruk) før du tar en endelig kjøpsbeslutning. Da vil du se litt bedre hva ditt reelle behov er.

hva syntes du om denne sjermen?

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...E8AAAEOjOI03xiL

Skrevet

I og med at jeg ikke har sett på skjermen eller lest tester av den, så har jeg ikke spesielle synspunkt. Spesifikasjonene er helt greie (i tråd med det andre til samme pris), men jeg regner med at den er litt glossy.

Skrevet
I og med at jeg ikke har sett på skjermen eller lest tester av den, så har jeg ikke spesielle synspunkt. Spesifikasjonene er helt greie (i tråd med det andre til samme pris), men jeg regner med at den er litt glossy.

har du noen anbefalinger til sjerm og høytalere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...