Gå til innhold

Innholdstjenester - Del dine opplevelser eller spør en kundekonsulent!


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd om innholdstjenester.

Jeg vil gjerne høre litt om deres erfaringer med skyhøye faktureringer og hvilke framgangsmåter dere har brukt for å få tilbake pengene?

Har dere f.eks kjøpt dere røntgensyn program til mobilen? Har dere latt lokalpatrioten i familien brukt mobilen din til å STEMME PÅ DITT LOKALE KOR? Har du sendt inn svaret på TV reklamen hvor det er spørsmål om hvilket dyr den haien er? Svar: Hai!

 

Jeg jobber på et kundesenter, uten at jeg vil oppgi hvilket det er, men har opplevd mange som har opplevd høye regninger som følger av innholdsleverandører. Dette er også et problem.

Om noen ikke vet det, så vil jeg informere om at forbrukerombudet har vært skikkelig greie og opplyser om at fra den 1. Juni, vil en ny markedsføringslov tre i kraft noe som setter innholdsleverandører i klypa.

 

Jeg svarer gjerne på spørsmål, så ærlig som mulig.

Endret av ihorse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Jeg kan si litt om mine opplevelser med SitCom (unnskyld, NetCom, TG tar på...). Jeg har bestilt sperre mot innholdstjenester og overtakserte nummer, men opplever at det glipper noen ganger. Kona mi har klart å ringe opplysningen til tross for sperre, og jeg hører rett som det er at arvingene snakker om ringetoner de har kjøpt, til tross for sperren. NChar ettergitt uten diskusjon. Bra!

 

NC sier selv at de bare kan sperre mot inngåelse av nye avtaler, og at allerede inngåtte avtaler må stoppes manuelt ved å sende "stopp" til det aktuelle nummeret. Det siste er kanskje grunnen til at det lar seg gjøre å bestille tjenester, men at de ikke blir levert. Hvis ikke hadde det vært umulig å avbestille tjenester...

 

Jeg skulle ønske at det hadde vært mulig å bestille en total sperre.

 

En ting jeg reagerer på er at Oslo taxi tar en krone for å fortelle om når taxien kommer. Riktignok etter at de har spurt om tjenesten uten å opplyse om prisen, men det er for drøyt at det kan leveres tjenester uten at den er bestilt via sms.

 

Det er det jeg rekker nå. Kan poste mer etter hvert som det dukker opp ting.

Lenke til kommentar
Jeg kan si litt om mine opplevelser med SitCom (unnskyld, NetCom, TG tar på...). Jeg har bestilt sperre mot innholdstjenester og overtakserte nummer, men opplever at det glipper noen ganger. Kona mi har klart å ringe opplysningen til tross for sperre, og jeg hører rett som det er at arvingene snakker om ringetoner de har kjøpt, til tross for sperren. NChar ettergitt uten diskusjon. Bra!

 

NC sier selv at de bare kan sperre mot inngåelse av nye avtaler, og at allerede inngåtte avtaler må stoppes manuelt ved å sende "stopp" til det aktuelle nummeret. Det siste er kanskje grunnen til at det lar seg gjøre å bestille tjenester, men at de ikke blir levert. Hvis ikke hadde det vært umulig å avbestille tjenester...

 

Jeg skulle ønske at det hadde vært mulig å bestille en total sperre.

 

En ting jeg reagerer på er at Oslo taxi tar en krone for å fortelle om når taxien kommer. Riktignok etter at de har spurt om tjenesten uten å opplyse om prisen, men det er for drøyt at det kan leveres tjenester uten at den er bestilt via sms.

 

Det er det jeg rekker nå. Kan poste mer etter hvert som det dukker opp ting.

 

Det å ringe til opplysningstjenester telles ikke som innholdstjeneste. Det går under "Spesialnummer" og det er en egen sperring for slikt.

 

Ja, at aktører tar èn krone uten å informere er ikke mye, men det er svært drøyt. Uheldigvis lever vi i et samfunn hvor den eneste som viser offentlig sympati for slikt er forbrukerombud Bjørn Erik Thon. MEst sannsynlig har Oslo Taxi opplyst om denne prisen på hjemmesiden (om de har) og derfor gjør avgiften juridisk forsvarlig.

 

Jeg vil også komme med et scenario hvor innholdstjenester er et problem:

Hvis du tegner et abonnement med et nytt nummer, så går man rundt og tenker "Haha, jeg har et nytt nummer!"

Problemet er at med 8-sifrede nummer kan man bare ha 99,999,999 forskjellige nummer, og forskjellige operatører har nummerserier som en begrenset til f.eks 45, 40 og 47 osv. Det som kan skje er at du får et nummer som har vært under en annen person sitt eierskap før, og eventuelle innholdsleverandører som den forrige eier var abonnert hos vil gå videre. Dette fordi innholdstjenester går til det unike GSM-nummeret. Telefonnummeret.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Det å ringe til opplysningstjenester telles ikke som innholdstjeneste. Det går under "Spesialnummer" og det er en egen sperring for slikt.

Takk for godt initiativ!

 

Muligens OT, men jeg vil gjerne rydde litt i begrepene. Spesialnummer er kort fortalt LISN som begynner på 0 eller 81. Disse regnes ikke som innholdstjenest, siden de ikke representerer noen verdiøkning. Likevel er de noe herk, som jeg har beskrevet utallige ganger, senest her. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen sperre mot slike.

 

Overtakserte nummer, innholdstjenester og teletorg (forhatte barn har mange navn) er nummer som begynner på 82. Nummeropplysning (begynner på 18)regnes også inn her. Disse kan man bestille sperre mot.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Takk for godt initiativ!

 

Muligens OT, men jeg vil gjerne rydde litt i begrepene. Spesialnummer er kort fortalt LISN som begynner på 0 eller 81. Disse regnes ikke som innholdstjenest, siden de ikke representerer noen verdiøkning. Likevel er de noe herk, som jeg har beskrevet utallige ganger, senest her. Så vidt jeg vet finnes det ikke noen sperre mot slike.

 

Overtakserte nummer, innholdstjenester og teletorg (forhatte barn har mange navn) er nummer som begynner på 82. Nummeropplysning (begynner på 18)regnes også inn her. Disse kan man bestille sperre mot.

 

Innholdstjenester (mer spesifikt CPA-tjenester) er jo kort sagt, tjenester som yter ved å gi deg mobilt innhold.(Vanligvis i form av reklame som du betaler for)

Disse kommer for det meste fra firesifrede nummer og blir ofte reklamert som èn enkelt tjeneste, men egentlig er et abonnement. vanligvis, f.eks på tv, så står det med liten skrift, en lang tekst på flere setninger som varer i 4-5 sekunder. Man rekker selvfølgelig ikke å lese alt, men her står det vanlig vis: "DU INNGÅR DA ET ABONNEMENT HVOR DU MOTTAR FLOTT REKLAME FOR 15 kr PER MELDING. DU VIL MOTTA REKLAME FOR KONKURRANSER MED KNØTTSMÅ ODDS FOR Å VINNE F.EKS EN FLOTT VASE TIL 50 KR."

Jeg satt det litt på spissen, men den uttrykker min frustrasjon.

Innholdstjenster kommer i mange former. Bilder til 20 kr, ringetoner til 30 kr, nummeroopplyusning til 5 kr osv.

 

Spesialnummer er rett og slett, som du sa: Overtaksterte nummer.

https://netcom.no/abonnement/priser/spesialnummer.html

 

Linken over til en oversikt på Netcom sine sider, hvor det står informasjon om priser osv for slike nummer.

 

Forresten: Det finnes sperre for spesialnummer. Ringer du til Netcom sitt kundesenter så kan du be de legge inn en sperre for deg. Den er gratis og gjelder for telefonnummeret du legger det inn på. (F.eks hvis du har en trådløs familie, hjelper det ikke å be om å legge det på ett nummer. SKriver dette for å unngå misforståelser.)

 

:!:

Endret av ihorse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...