Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Allergitabletter, hva kan jeg få?


Kloever

Anbefalte innlegg

Jeg er tom for Aerius og har hørt rykter om at det er vanskelig eller umulig å fortsatt få de tablettene. Sist jeg fikk resept ble jeg spurt om jeg hadde prøvd alt annet først, noe jeg ikke hadde. Men siden en annen lege hadde gitt meg resept på Aerius tidligere, så var det visst greit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke umulig å få Aerius. Det er bare den norske stat som er penge grådige. Så dem vil heller at du skal prøve billigere allergitabletter. Hvis de ikke har noen effekt så får du Aerius.

 

Legen pleier som regel å skrive ut enten ceteresin eller loratadin. Hvis ingen av de har effekt på deg vil legen søke om at du skal få Aerius.

Lenke til kommentar
Jeg er tom for Aerius og har hørt rykter om at det er vanskelig eller umulig å fortsatt få de tablettene. Sist jeg fikk resept ble jeg spurt om jeg hadde prøvd alt annet først, noe jeg ikke hadde. Men siden en annen lege hadde gitt meg resept på Aerius tidligere, så var det visst greit.

 

Sliter selv med pollenallergi, har prøvd diverse tabeletter, deriblant loratadin, xyzal,cetirizin ratiopharm og kestin. Sistnevnte, kestin, har jeg funnet ut at fungerer veldig bra for meg. Den kan være verdt å prøve om det blir veldig vanskelig for deg å få aerius.

 

Ellers så tror jeg at det fremdeles er fullt mulig å få aerius.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig å få tak i tablettene, men det krever litt mer enn det gjorde før 1 september 2008. Det er også mulig at en av de andre legemidlene legen setter deg over på fungerer like bra eller kanskje til og med bedre enn det aerius gjorde. Man vet ikke dette før man har prøvd. Dersom disse ikke fungerer bra nok så kan legen søke etter at du har prøvd to rimeligere typer som nevnt i et tidligere innlegg her. Hvis du virkelig trenger aerius så vil du fortsette å få det dersom de andre ikke virker. Jeg har skrevet et mer omfattende inlegg om akkurat dette på en annet post også hvis du vil ha et mer utdypende svar https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20

 

Ellers er kestine (ebastin) som du nevner DNA biology også omfattet av denne ordningen som aerius. Dersom du bruker denne kan det være lurt å få legen til å sende inn en søknad. I og med at du har prøvd såpass mange fra før er det ingen grunn til at du ikke skal få det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...