Gå til innhold

Hvordan komme i gang med PHP og MySQL?


Anbefalte innlegg

Har brukt PHP for en god stund siden, problemet er at jeg ikke husker i det hele tatt hvordan jeg kom i gang. Med det mener jeg alt forarbeidet med å legge inn det som skal til.

 

Har lett etter tråder som forklarer dette men uten hell, egentlig rart det ikke er laget en slik tråd som er sticky.

 

Har til nå installert PHPTriad og startet Apache men kommer ikke lengere, hva jeg trenger å hvite er vel egentlig HVOR php filene skal ligge og HVA jeg må skrive i browseren for å få den frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må skrive filendelsen .php, kjøre ein lokalserver (til dømes WAMP), samt skrive <?php og avslutte med ?>.

Var det slik du meinte?

 

Redigert:

Då legg du PHP filene inn i ei mappe som heiter www som WAMP lager. Hugser ikkje kor det lager denne, enten på lokaldisken, eller i programfiler.

Så skriv du localhost (og eventuelt kolon og portnummer) /filnamnet.php

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Du må skrive filendelsen .php, kjøre ein lokalserver (til dømes WAMP), samt skrive <?php og avslutte med ?>.

Var det slik du meinte?

 

Redigert:

Då legg du PHP filene inn i ei mappe som heiter www som WAMP lager. Hugser ikkje kor det lager denne, enten på lokaldisken, eller i programfiler.

Så skriv du localhost (og eventuelt kolon og portnummer) /filnamnet.php

Hei

 

Takk for svar. Joda, det var ihvertfall nesten det jeg mente men har allerede lagt inn en server siden PHPTriad inneholder både PHP, MySQL og serveren Apache.

 

Problemet er kun å lokalisere mappen som jeg skal legge php dokumentet.

Lenke til kommentar
Eg vil nok tippe i programfiler ein stad, unner programmets namn. Men dette har jo eigentleg ikkje så mykje med PHP å gjere..

Du må nesten sjå i dokumentasjonen til programmet. :)

Har nok forøkt å finne det ut på andre måter.

 

Hvorfor mener du at dette ikke har mye med php å gjøre?

 

Det er jo noe man må hvite uasnett før man skriver sin første linje med kode.

Lenke til kommentar
Guess: C:\apache\htdocs

Takker, du er en engel!! :thumbup:

 

For å se en PHP fil, hva skriver jeg da i browseren min hvis filen f.eks. heter test.php?

 

Tror det begynner på Localhost som Steffen antydet men er ikke sikker på den komplette adressen. Prøvde med localhost://test.php som jeg trodde det var men det var visst feil.

 

Vet du om det er mulig å forandre denne mappen, eventuelt hvordan?

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen dere 3, fant det ut.... strevde litt i begynnelsen her for jeg fikk det ikke til med noen av forslagene.

 

Viktig å slå på Apache først :!:

 

Restertet jo PC-en etter at jeg startet Apache første gang.

 

Husker ikke hvor mange ganger jeg har gjort den feilen men det begynner å bli en del ganger nå :p

 

Uansett, alt ordnet seg til slutt.... dette blir en god påske med MASSE PHP koding!! :new_woot:

 

Edit: Som sagt forundrer det meg at det ikke finnes en stickytråd her som forklarer dette veldig detaljert noe som vil lette prosessen med å komme i gnag med PHP for veldig mange. Det er i grunn kun å laste ned og installere PHPTriad, starte Apache og skrive http://localhost/phpinfo.no i nettleseren.

 

Da har man faktisk fått opp sin første PHP i nettleseren og man kan da enten redigere phpinfo eller lage en ny .php fil.

 

Det finnes sikkert bedre løsninger enn dette men ikke lettere når man først får det forklart.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...