Gå til innhold

Fjerne sus og dus i lyden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

En kamerat og jeg har laget en dokumentar. Filmingen ble gjort i fjor sommer og involverte 4 lengre intervjuer med hovedpersonene i dokumentaren. På disse intervjuene var vi nødt til å bruke ett annet kamera (Ett Panasonic 3CCD) enn det vi brukte i resten av filmen (Sony VX2000 3CCD), og er på 2 av intervjuopptakene plaget med meget høyt sus i lyden, noe som ikke ga utslag verken i høretelefoner eller på lydmeteret under opptak.

Vi har nå redigert filmen ferdig, men lyden i disse intervjuene som er stykket opp og spredt rundt i filmen ødelegger totalinntrykket. Jeg har prøvd å hente lyden inn i "GoldWave" og kjørt en noise reduction på det, men da høres det ut som vi er under vann selv om jeg har prøvd å forandre innstillingene. Spørsmålet er derfor :

Er det noen som har noen gode tips til å fjerne høyt sus og dus i videoklipp? Bruker Adobe Premiere 6.0 på ett Pinnacle DV 500 DVD kort, men kan gjerne eksportere lyden til ett annet program for å reparere den. Om lydkvaliteten blir noe forringet er ikke så farlig, fjerningen av sus er det viktigste. Håper noen kan hjelpe.

På forhånd takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cool Edit http://www.syntrillium.com/ fungerer veldig bra for å fjerne støy. Først lager man en profil av støyen fra et stille sted i opptaket også filtrerer man hele opptaket. I noen tilfeller har jeg fått bort all hørbar støy uten å få for mye forvregning. Det er litt avhengig av hvilken profil det er på støyen.

Skrevet
Cool Edit http://www.syntrillium.com/ fungerer veldig bra for å fjerne støy. Først lager man en profil av støyen fra et stille sted i opptaket også filtrerer man hele opptaket. I noen tilfeller har jeg fått bort all hørbar støy uten å få for mye forvregning. Det er litt avhengig av hvilken profil det er på støyen.

Takk. Skal sjekke det nå :-)

Skrevet

Funket ganske bra, bedre enn Goldwave for i dette programmet kunne man stille hvor sterk noise reduction man ville bruke, noe som ikke går i Goldwave. Men jeg er fortsatt ikke kvitt "under vann-lyden". Er det noen måte å bli kvitt den slik at suset forsvinner uten at bi-lyder blir lagt til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...