Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har per dags dato et FC SAN med doble kontrollere, doble PSU, doble FC-switcher, doble FC-kort etc etc. Det eneste jeg ikke har dobbelt av er datarommet, og en skikkelig brann betyr et par uker med restore-tid fra taper for min del (og en nedlagt bedrift). Forøvrig bruker jeg VMware Infrastructure Foundation med oppgradering til 2x standard-lisenser (har alle features utenom vmotion/drs)

 

Har en gammel Promise iSCSI-hylle med 14x750GB disker i, og leker med tanken om å plassere denne offsite (vi har 2x1gbit fiber til to forskjellige ISP'er).

 

Spørsmålet mitt er da hvordan jeg kan replikere de virtuelle maskinene over til dette lageret. Må jeg ha ekstra programvare for dette, eller kan jeg bruke en slags automatisert snapshot hver natt som kopierer snapshots over til iSCSI-lageret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Dette er en ganske vanlig problemstilling og vi ser flere og flere som implementerer slike løsninger som du er ute etter her.

 

Siden du har ulike typer lagringsmedia så kan vi i utgangspunktet avskrive replikering på SAN-kontrollernivå. Det betyr derfor at du må ha tredjepartsprogramvare for å få kjørt replikeringen. Det finnes flere ulike applikasjoner å velge mellom. Noen av disse er:

Tomato Disaster Solution <- norsk løsning

Veeam Backup

Vizioncore vRanger

esXpress Virtual Backup

 

Det finnes også gratisalternativer:

Trilead VM Explorer

 

..og Open source:

ghettoVCB

 

Lykke til!

 

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...