Gå til innhold

Hva må jeg kjøpe?


John A.

Anbefalte innlegg

Driver å "oppgraderer" en gammel pc litt, den skal ikke gjøre stort annet en å fungere.

Har aldri skiftet noen deler i den så er nå usikker på hva jeg kan kjøpe, og her håper jeg noen av dere kan hjelpe meg?

 

Har kjøpt denne prosessoren: Intel Celeron® E1400 2GHz, og nå trenger jeg et hovedkort.

 

Har vurdert dette: Asus P5N73-AM, nForce-610i+GF7050, m-ATX.

 

Vil disse komponentene fungere sammen?

 

Vil mine gamle rambrikker DDR-DIMM fungere på dette hovedkortet? og vil mitt gamle skjermkort Geforce FX5200 passe?

 

Takker for alle hjelpsomme svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du må kjøpe et sokkel LGA775 hovedkort som støtter prosessoren. Oversikt over støttede prosessorer finner du på hovedkortprodusentens produktside.

 

99,999% av alle nyere LGA 775 hovedkort krever DDR2 minne. Du trenger mao det også. Koster da ikke mange kronene.

 

Edit: Sorry feilinfo fra meg. Hovedkortet bør fungere, men jeg finner ikke prosessor på support siden. Ville da valgt noe annet enn et hovedkort med nvidia brikkesett.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar
Har kjøpt denne prosessoren: Intel Celeron® E1400 2GHz, og nå trenger jeg et hovedkort.

Siden du allerede har kjøpt prosessor, så må det jo nevnes at den ikke støttes av hovedkortet du vurderer under her (max Celeron E1200). Dvs. at den vil nok kjøre greit, men trolig kun på 1,6 GHz.

 

 

Et par spørsmål: Må hovedkortet være MicroATX? Dvs. har du et lite kabinett med en svak strømforsyning ( alà 200 - 300watt), og som ikke har plass til ATX? Kan du bruke demo-vare, eller ønsker du full garanti?

 

edit: Apropos strømforsyning (psu), den du har er trolig en 20-pins ATX-kontakt. Dvs. at på nyere hk brukes 24-pins, og du trenger evt. et adapter 20->24-pins. Dessuten må den ha en 4-pins ATX-12v til prosessor, som kanskje mangler på den gamle? Da blir det jo evt. penger av dette likevel. Er i grunn sjelden det "lønner seg" å oppgradere i et gammelt kabinett.

 

Vil mine gamle rambrikker DDR-DIMM fungere på dette hovedkortet? og vil mitt gamle skjermkort Geforce FX5200 passe?

I tillegg til ram må du også bytte skjermkort, siden det temmelig sikkert er AGP (du trenger PCIe), hvis du da ikke nøyer deg med det som evt. er integrert på hovedkortet. De pleier fungere greit :)

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Først takk for godt svar!

 

Kjøpte ny strømforsyning for ikke så lenge siden(270 watt)(altså denne), skal ikke bruke pcen til noe særlig annet en lagringsstasjon så behøver da ikke noe skjermkort egentlig.

 

ATX kontakten er bare den som går rett til hovedkortet? altså er det samme type kontakt som før som går til hardisk osv?

Denne trenger jeg altså

 

4-pins ATX-12v, har en slik som går inn ved siden av viften på den gamle hovekortet.

 

Installering av prosessor/hovedkort

Har sett noen guider på hvordan dette gjøres men har et par spørsmål.

 

1. Har ikke fått med noe kjølepasta, betyr dette at brikken allerede er ferdig påført dette? vil ikke prosessoren fungere uten noe kjølepasta?

 

2. Har lest at en ofte må formatere hardisken etter å ha byttet hovedkort(stemmer dette?), pcen har tidligere vært på reprasjon og fått byttet hovedkort og da slapp jeg og formatere hardisken.

Lenke til kommentar
Først takk for godt svar!

 

Kjøpte ny strømforsyning for ikke så lenge siden(270 watt)(altså denne), skal ikke bruke pcen til noe særlig annet en lagringsstasjon så behøver da ikke noe skjermkort egentlig.

 

ATX kontakten er bare den som går rett til hovedkortet? altså er det samme type kontakt som før som går til hardisk osv?

Denne trenger jeg altså

 

4-pins ATX-12v, har en slik som går inn ved siden av viften på den gamle hovekortet.

Ah, men da har du det som trengs av koblinger, og adapter er unødvendig - se Technical data

 

Installering av prosessor/hovedkort

Har sett noen guider på hvordan dette gjøres men har et par spørsmål.

 

1. Har ikke fått med noe kjølepasta, betyr dette at brikken allerede er ferdig påført dette? vil ikke prosessoren fungere uten noe kjølepasta?

 

2. Har lest at en ofte må formatere hardisken etter å ha byttet hovedkort(stemmer dette?), pcen har tidligere vært på reprasjon og fått byttet hovedkort og da slapp jeg og formatere hardisken.

 

1. Normalt er det påført kjølepasta hvis du har kjøpt cpu'n boxed, dvs. med kjøleribbe og propell. Oftest en firkanta "lapp" på kontaktflaten, en såkalt kjøle-pad. Den er absolutt nødvendig ja :)

 

Men vær klar over at hvis man under monteringen løfter ribba av og på, da er den ofte så tjukk og klebrig at paden vil rives opp. Resultatet kan da bli at den blir hullete og transporterer varmen dårlig. Hvor viktig det er kommer an på konsistensen.

 

Prøv å sette den kontant på plass, og når klipsene er festet presser og vrir jeg ribba litt til hver side for å sikre god kontakt. Uansett er det kjekt å ha en tube kjølepasta liggende, for det kan jo tenkes at hele stasen må opp igjen.

 

2. Hovedkortet var kanskje av samme modell evt. samme brikkesett? Normalt så må man formatere når systemet endres betydelig, og i dette tilfellet tviler jeg på at du får starta opp. Men bruker du Vista så er det vel en mulighet. Uansett, så vil jeg anbefale formatering.

Lenke til kommentar

Har XP, litt usikker på om det var prosessor/hovedkort eller begge som ble skiftet den gang men det har kanskje ikke noe å si?

Det finnes altså ingen enkel måte å hente ut programmer/bilder osv fra hardisken?

Burde det ikke vært mulig å overføre dette inn på en ekstern hardisk eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Har XP, litt usikker på om det var prosessor/hovedkort eller begge som ble skiftet den gang men det har kanskje ikke noe å si?

Det er hovedkortet.

 

Det finnes altså ingen enkel måte å hente ut programmer/bilder osv fra hardisken?

Burde det ikke vært mulig å overføre dette inn på en ekstern hardisk eller noe sånt?

 

Joda, er flere muligheter hvis du har kun den ene harddisken. Men det spørs jo om du nå er i full gang med å fjerne den muligheten :) Beste hadde vært å gjøre det mens den gamle var oppe og gikk. Har du en annen maskin, eller tilgang på en, så kan harddisken bare kobles til der (som slave f.eks., fordi jeg regner med at det er en ide-disk), og hente ut filer med en minnepinne f.eks. eller brenne de på cd/dvd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...