Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til planløsning


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har vært og sett på et hus med fin beliggenhet som jeg kunne tenke meg. Men saken er den at jeg er avhengig av å ha utleie i underetasjen for å få tilng til å gå rundt økonomisk. Slik den er nå er den lite egnet for utleie, og det kreves derfor forandring av planløsning. Legger ved bilde av dagens planløsning:

 

post-25113-1237916590_thumb.jpg

 

Trappen går opp til 2. etg. i pilens retning, og kan til nød skiftes ut. Jeg kan tenke meg at vegg som går tvers over bygget, fra ventre til høyre er av bærende kontruksjon.

 

Dette er første etasje. Her skal jeg etter planen få plass til et bad, som hører til hoveddel/2 etg. Disp. rom øverst til venstre ser jeg for meg som best egnet til dette badet. Planen var å få til en løsning med ei lita 2-roms leilighet. Dvs. ett soverom, kjøkken og bad og ev. en liten bod.

 

Yttergangen inneholder trappenedgang til kjeller, og dette må jeg ha adgang til. Målet er også å beholde eksisterende inngangsparti da det har overbygg. Det jeg har igjen da er de to disp. rommene til høyre, eksisterende bad og kjøkken. Jeg har grublet lenge, men ser ingen løsning som innebærer å ikke dele entre med ev. leietaker, noe som er lite ønskelig.

 

Er det noen hobbyarkiteker som kan har en brukende løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definisjon på en boenhet: En selvstendig bolig er ifølge Husbanken en "Bolig som inneholder alle sentrale boligfunksjoner som WC, bad, kjøkken, stue og soverom innenfor boligens privatareal."

 

Når man innfører en ny boenhet så skal denne ifølge TEK utgjøre en branncelle, noe som stiller strengere krav til utførelse med tanke på brann. Det stilles også krav til lydisolasjonen mellom boenhetene. Med tanke på at denne leiligheten har en etasje både under og over, gjør den svært ugunstig å bruke som utleie leilighet, da det må gjøres omfattende tiltak både i tak, gulv og vegg for å tilfreddstille krav. Det er vel ingen som sjekker disse kravene, og er nok i svært få tilfeller at disse blir oppfylt, men man kan fort sitte med skjegget i postkassa hvis det skulle skje noe;)

 

Det kan bli problematisk å få et avløpsrør inn i Disp. rom til venstre. Jeg regner med at avløpsrøret ditt går i en av veggene rundt eksisterende badet, og siden det ikke er noen direkte vegg mellom eksisterende bad og disp. rom så kan det bli vansklig å få til forgrening her. Eventuelt kan du pigge opp gulvet i kjellern og forgrene ut til et punkt som passer med rommet i etasjen over, også støpe igjen.

 

Ville nok heller ha leid ut kjelleren eller funnet et hus med sokkeletasje, helst med ferdig utleie leilighet;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...