Vu-caN Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Hei Jeg har et exceldokument på ca 300 rader og 3 kolonner. Jeg ønsker å traversere alle radene, samt kjøre en funksjon på innholdet, som printes ut i et nytt XL-dokument. Innholdet i det nye dokumentet vil ta 300 rader og 50kolonner. [kol-A][kol-B][kol-C] [rad1] [rad2] [rad3] Spm: - Bruker man for-løkker i VBA på samme måten som i java? - Jeg så for meg å sette opp en teller med tall(rader: 1...300, kol: 1...50), men i xl har kolonnene bokstaver. Hvordan teller man seg bortover bokstaver? - Hvordan skriver jeg til et nytt XL-dokument? Inntil nå har jeg klart meg med drøyt lange formler i xl-cellene, men nå holder ikke det lengre. Dessuten er det plasskrevende å måtte gjenta de samme lange formlene hver gang i samtlige celler, framfor å skrive det 1 gang som en macro.' Jeg trenger litt start-up hjelp. (Boot me up, before you go go - lalala.)
Harald Staff Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jada. VBA er VB6 med Office som objektmodell, det finnes mye om syntaks på nettet. Bokstavene ligger i presentasjonslaget, ikke i selve objektet, så du kan godt bruke tall på kolonner. Se om dette får deg igang: Sub Test() Dim R As Long, C As Long For R = 1 To 300 For C = 1 To 3 'koden din her, demo: If MsgBox(ActiveSheet.Cells(R, C).Address, _ vbOKCancel, R & "-" & C) = _ vbCancel Then Exit Sub Next C Next R End Sub Sub WriteToNewSheet() Dim R As Long Dim oSht As Worksheet Workbooks.Add (1) DoEvents Set oSht = ActiveSheet For R = 1 To 300 oSht.Cells(R, 1).Value = "Dette er rad " & R Next End Sub HTH. Beste hilsen Harald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå