Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ganging og deling i Matlab


Anbefalte innlegg

Hei! Sliter med å finne ut av følgende problem.

 

Jeg har A som er en 20x20 matrise og c som er en kollonne med 20 rader.

Jeg har regnet ut b = A*c', og nå vil jeg finne c ved hjelp av A og b, tenkte at det var logisk å ta b'/A, men det gikk ikke som ventet...

Endret av derox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Sliter med å finne ut av følgende problem.

 

Jeg har A som er en 20x20 matrise og c som er en kollonne med 20 rader.

Jeg har regnet ut b = A*c', og nå vil jeg finne c ved hjelp av A og b, tenkte at det var logisk å ta b'/A, men det gikk ikke som ventet...

Stemmer det at du har b = Ac, der b og c er vektorer? I så fall er c = A-1b, altså ganger du fra venstre med den inverse av matrisen A. Med MATLAB-syntaks:

 

>> c = inv(A)*b;

Lenke til kommentar
Hei! Sliter med å finne ut av følgende problem.

 

Jeg har A som er en 20x20 matrise og c som er en kollonne med 20 rader.

Jeg har regnet ut b = A*c', og nå vil jeg finne c ved hjelp av A og b, tenkte at det var logisk å ta b'/A, men det gikk ikke som ventet...

Stemmer det at du har b = Ac, der b og c er vektorer? I så fall er c = A-1b, altså ganger du fra venstre med den inverse av matrisen A. Med MATLAB-syntaks:

 

>> c = inv(A)*b;

 

Åjsann, takker for svar. Fikk hjelp av en kar her i går natt, han sa at jeg kunne ta

s = [A b]

t = rref(s)

c = t(:, 21)

 

Men jeg skal gjøre et forsøk på det du sa :)

Takker!

Lenke til kommentar

Ja, det kan du gjøre, resultatet blir det samme. Du skal i begge tilfeller løse Ac = b. Med metoden jeg viste så finner du c ved å multiplisere med den inverse av matrisen, med den andre metoden setter du opp en totalmatrise [A b] og bruker Gauss-Jordan-eliminasjon til å finne løsningen (rref er «reduced row echelon form») som du etterpå «henter ut» fra matrisen. Alle veier fører til Rom, så dette er bare smak og behag :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...