Gå til innhold

shell limits

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker ikke helt hvordan man gjorde dette, men jeg vil tro at løsningen er å ta fra brukeren gruppetilgang til de forskjellige gruppene som tillater han disse sakene...

Ellers så kan du jo lage et loginscript til brukeren:

kommandoersomtarfrahanrettigheter

/bin/bash

Og sette dette scriptet til å være default for denne brukeren...

MarcelSB

Det går vel ann å la et eller annet script/program gå i bakgrunnen på server også som "konsant" sjekker hvilke prosseser som blir kjørt på serveren av hvilken bruker...

F.eks vist brukernavnet er OlaNordmann så programmerer du noe slikt inn i et script

if OlaNordmann kjører mer enn 2 programmer kill alle prossesene hans (+ kanskje slette han? :p)

På den måten kan du f.eks også bare la han få lov til å kjøre programmer som du har "godkjent"...F.eks psybnc

if OlaNordmann kjører andre programmer enn psybnc kill alle prosseser

"kodene" mine er ikke programmerings kode ;) Regner med at du forsto det..Men kan fint lages i et perl script eller .no det...

::mads østebøvik::

Hmm

logg inn som root og skriv noe følgende...

cd /etc

vi limits

vi er et fil redigerings program, kan like så være vim, pico + + spørs jo bare hva du har :)

Inni der kan du redigere quota (harddisk plass greier...)

Å utvikle et eget shell er derimot litt vanskligere...Kanskje du skal søke rundt på inet og sjekke om det er et ferdig utviklet shell som du kan laste ned å redigere brukeren (kompisen din) og la han bruke det shellet...

Jeg har ikke aning hvor man finner slike shell desverre :( Kanskje noen andre vet?

::mads_østebøvik::

Hmm

logg inn som root og skriv noe følgende...

cd /etc

vi limits

vi er et fil redigerings program, kan like så være vim, pico + + spørs jo bare hva du har :)

Inni der kan du redigere quota (harddisk plass greier...)

Å utvikle et eget shell er derimot litt vanskligere...Kanskje du skal søke rundt på inet og sjekke om det er et ferdig utviklet shell som du kan laste ned å redigere brukeren (kompisen din) og la han bruke det shellet...

Jeg har ikke aning hvor man finner slike shell desverre :( Kanskje noen andre vet?

::mads_østebøvik::

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...