Gå til innhold

Bryter på katode - etter inverteren


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Funderte på og lage en enkel katodestyring. "Problemet" er at jeg har 1 inverter med 2 uttak, og 2 katoder som jeg ønsker å veksle i mellom. Kan jeg bare slenge inn en til-fra-til bryter etter innverteren, eller snakker vi om såpass høy spenning her at det medfører problemer på en vanlig vippebryter som er ratet til 125 V ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmmmz.. Har vert snakk om 700 - 1000v her før da.

 

eh 700 - 1000 var litt extremt da ..tviler sterkt på den .. :roll:

 

A driver is needed to make the wire glow. The driver takes the voltage from a DC power source and inverts it to 120 volts AC.  

...  

GLOWIRE consumes very little draw on the battery. A 30 foot section of GLOWIRE at 2000hz draws less than 200 mA  

 

Er vell noe ala det samme?

Lenke til kommentar

Startspenningen på katoden er fra 700-1000v. Denne spenningen varer bare i en bitte liten periode for å "tenne" gassen i katoderøret, akurat som i ett lysstoffrør. Etter at gassen er "tent" og du får en elektronvandring gjennom røret synker spenningen betraktelig. Men jeg tror ikke dette alene er forklaringen på at det bare har blitt målt 19v ut fra inverteren. Her er vel grunnen at ett vanlig multimeter ikke er beregnet til å måle pulserende spenninger/vekselstrøm korrekt over ca 60Hz. For å holde meg til temaet, tror jeg ikke det er noe lurt å benytte seg av brytere ut fra denne inverteren, men heller kjøpe seg to invertere.

Lenke til kommentar
Hmmmz.. Har vert snakk om 700 - 1000v her før da.

 

eh 700 - 1000 var litt extremt da ..tviler sterkt på den .. :roll:

Kan høres mye ut, men det er faktisk sant. les dette. Grunnen til at det står 19V osv på voltmeteret er sansynligvis at den kun måler opp til 500V eller noe sånt å da blir det helt forvirra... :wink:

 

Yeah!

 

Men vist det er 600v først for å tenne gassen, da vill en bryter på 125v f.eks ha det litt ondt? :p

Lenke til kommentar
Yeah!

 

Men vist det er 600v først for å tenne gassen, da vill en bryter på 125v f.eks ha det litt ondt? :p

Vel, ikke helt enig i det.

 

Her er det snakk om så utrolig lite strøm at det ikke vil ha noe å si. Sansynlig vis meningen at du ikke skal kjøre mere enn 125v hvis det går 10 ampere der. Men her er det snakk om 0.1ampere så det vil nok gå glatt. Grunnen til dette er at når du slår av eller på bryteren kommer det en liten gnist mellom polene, en gnist er elektroner på vandring, å hvis det går for masse strøm gjennom her tar elektronene med seg litt av metallet på polene. Å da vil bryteren slutte å fungere.

Lenke til kommentar
Og hvis avstanden mellom polene inne i bryteren er forholdsvis kort i forhold til spenningen, hva skjer da? Du kan få ett overslag i bryteren med varmegang osv. Tror ikke en vanlig bryter er å annbefale til å sjalte spenninger som er såppas høye.
Skal gå greit. Jeg spurte pappa, han har ingeniør utdanning innen elektronikk :wink:
Lenke til kommentar
Og hvis avstanden mellom polene inne i bryteren er forholdsvis kort i forhold til spenningen, hva skjer da? Du kan få ett overslag i bryteren med varmegang osv. Tror ikke en vanlig bryter er å annbefale til å sjalte spenninger som er såppas høye.
Skal gå greit. Jeg spurte pappa, han har ingeniør utdanning innen elektronikk :wink:

 

Jeg vil anta at det er ingeniører som har satt grensen for hva bryteren er beregnet for også, ikke den som sitter og pakker dem i esker... Jeg benekter ikke at det kan gå, men hos meg betyr Max 125V at jeg kan bruke maksimalt 125V på utstyret. Jeg vet at det er noen her som sikkert vil begynne og messe om "små strømmer" og "lite effekt" her, men det er heller ikke temaet. Poenget er at jo høyere spenning, jo høyere sjanse for overslag.

Lenke til kommentar
Jeg vil anta at det er ingeniører som har satt grensen for hva bryteren er beregnet for også, ikke den som sitter og pakker dem i esker... Jeg benekter ikke at det kan gå, men hos meg betyr Max 125V at jeg kan bruke maksimalt 125V på utstyret. Jeg vet at det er noen her som sikkert vil begynne og messe om "små strømmer" og "lite effekt" her, men det er heller ikke temaet. Poenget er at jo høyere spenning, jo høyere sjanse for overslag.
Nei, det er jo selvsagt ikke dumt å bruke en bryter som er laget for så høy spenning, men den er antaglig vis større og vanskeligere å plasere... Å det er ikke nødvendig i dette tilfellet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...