Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ombygging av Toyota Hiace


Anbefalte innlegg

Skal ta lappen til høsten og har tenkt å kjøpe en bil som skal funke til mange ting. Skal bruke bilen som en vanlig personbil, og er derfor avhengig av å ha fem/seks seter, skal også bruke den som "surfvan", seiler seilbrett og vil derfor ha en bil hvor jeg kan ha brett og utstyr liggende inne i bilen. I tillegg til dette vil jeg ha mulighet for å ha svære ting i lasterommet, f.eks forsterkere og utstyr rundt band osv.

 

Bilen jeg har sett ut som perfekt til dette er en Hiace. De skal være greie å kjøre i bytrafikk samtidig som de har mye plass, er driftsikre og de er veldig vanlige i Norge, så det er lett å få tak i deler osv.

 

I og med at endel av bretta er lange har jeg tenkt det er en fordel å ha den lange versjonen av Hiacen. Noen som har erfaringer med lang vs kort Hiace? Er lang en mye dårligere førstebil? Og hvor mye må jeg regne på mila med en hiace?

 

Er det stor forskjell på Hiace modellene? Har sett endel på finn.no, og de som er i min prisklasse er de modellene som er fra 96. Tror neppe jeg får råd til en med firehjulstrekk, selvom dette sikkert hadde vært praktisk på vintern.

 

Siden jeg skal montere bakseter, må jeg da ha en av modellene som ikke har vegg mellom førerhus og lasterom? Er det mulig å ha seter som man enkelt kan montere inn og ut, eller er dette vanskelig å få godkjent av biltilsynet? Hvor mye må jeg regne med det koster å montere seter + godkjenning osv?

 

Har vurdert en løsning med to faste seter bak og ett som kan settes inn og ut. Dette vil gjøre det lettere å ha lange brett på den sida der det setet man kan ta ut står.

 

Skal lage en skisse over interiøret i 3d, kommer til å oppdatere tråden når jeg har ferdig skissa :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Lang hiace er endel mer ugrei å ha med å gjøre enn kort, og hvis du ikke har noe bak kan den være ganske ugrei på vinterføre (bakhjulstrekkvarianten) sikker på at du trenger ekstra seter? hiace er registrert for 3 personer forran på grønne skilter, ikke digg for lange turer, men det er hiace uansett ikke.

Lenke til kommentar

Du burde så absolutt tenke deg om du ikke skal koste på deg firehjulstrekk. Jeg hadde en lang hiace 2000 modell, med bakhjulstrekk, og uten noe lastet oppi bak var den helt umulig på vinterføre. Bedret seg noe når jeg la inn noen sandsekker over bakakselen, men problemet var fremdeles til stede. Ellers er Hiace en super bil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...