Gå til innhold

[Løst]Nytt TV-apparat. Hvilket passer for meg og mine behov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå til innkjøp av et TV-apparat. Jeg har bestemt meg for å kjøpe over nett siden dette er mest praktisk for meg.

Til nå har jeg holdt fast i min gamle TV. På denne har jeg bare en scartinngang og jeg er lei av å bytte mellom RIKS-TV og PS2. PS2-maskinen har jeg kost meg mye med tidligre, men har brukt den mest til film i det siste.

Jeg ser også en del film på MacBooken min. Jeg kunne derfor tenke meg å kunne koble den opp mot TV-apparatet. Hvordan jeg skal gjøre det aner jeg ikke.

Modellnavn: MacBook

Prosessornavn: Intel Core 2 Duo

Prosessorhastighet: 2.4 GHz

Antall prosessorer: 1

Antall kjerner totalt: 2

Nivå 2-buffer: 3 MB

Hukommelse: 2 GB

Busshastighet: 800 MHz

Skjermkort: Intel GMA X3100

Jeg tenkte også å gå for en PS3 i samme slengen så jeg får fart på spillinga igjen - den har vært så dyr tidligre, men har nå sett maskiner med 80 GB HD ned til 3300,- på nett. - Så det jeg trenger er en TV jeg kan koble RIKS-TV, PS3 og en MacBook til. ER det mulig?

Jeg har ikke mer enn 8000,- til rådighet. Handle liste: TV, PS3 (inkl. ekstra kontroll eksl. spill), + div kabler(?) til MacBooken?

Er det i det hele tatt mulig? Jeg stiller jo ikke så høye krav, skal ikke så mye til for å imponere en som ikke er vandt med no annet enn en kasse-TV med en sliten PS2 koblet til.

Hvis noen kunne hjelpe hadde det ... ville det hjelpe!

:hmm:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal gå til innkjøp av et TV-apparat. Jeg har bestemt meg for å kjøpe over nett siden dette er mest praktisk for meg.

Til nå har jeg holdt fast i min gamle TV. På denne har jeg bare en scartinngang og jeg er lei av å bytte mellom RIKS-TV og PS2. PS2-maskinen har jeg kost meg mye med tidligre, men har brukt den mest til film i det siste.

Jeg ser også en del film på MacBooken min. Jeg kunne derfor tenke meg å kunne koble den opp mot TV-apparatet. Hvordan jeg skal gjøre det aner jeg ikke.

Modellnavn: MacBook

Prosessornavn: Intel Core 2 Duo

Prosessorhastighet: 2.4 GHz

Antall prosessorer: 1

Antall kjerner totalt: 2

Nivå 2-buffer: 3 MB

Hukommelse: 2 GB

Busshastighet: 800 MHz

Skjermkort: Intel GMA X3100

Jeg tenkte også å gå for en PS3 i samme slengen så jeg får fart på spillinga igjen - den har vært så dyr tidligre, men har nå sett maskiner med 80 GB HD ned til 3300,- på nett. - Så det jeg trenger er en TV jeg kan koble RIKS-TV, PS3 og en MacBook til. ER det mulig?

Jeg har ikke mer enn 8000,- til rådighet. Handle liste: TV, PS3 (inkl. ekstra kontroll eksl. spill), + div kabler(?) til MacBooken?

Er det i det hele tatt mulig? Jeg stiller jo ikke så høye krav, skal ikke så mye til for å imponere en som ikke er vandt med no annet enn en kasse-TV med en sliten PS2 koblet til.

Hvis noen kunne hjelpe hadde det ... ville det hjelpe!

:hmm:

Kjøp deg en Panasonic PX80! Den får du for 6000 kroner og jeg tror du skal slite med å finne noe bedre til den prisen.

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW
Skrevet

Hvor stor må den være eller minimun ??

Du trenger nok bare en vanelig HDMI/VGA kabel ;)

Skrevet (endret)
Den er i dyreste laget.

Er det sånn at ikke alle apparater går ann å koble til mac? Hva slags kabler trenger man?

TV-en må enten ha en VGA-inngang, DVI-inngang eller HDMI-inngang med 1:1 pixelmapping. De fleste flatskjermer har minst en av disse, men du bør se etter dette i spesifikasjonene når du velger TV.

MacBook har en spesiell mini-displayport, og du trenger et adapter som koster 179 kroner kjøpt sammen med MacBook, og 249 kjøpt separat. Avhengig av hvilken TV, og hvilken inngang på TV-en du velger å bruke, trenger du enten en slik http://store.apple.com/no/product/MB572Z/A?mco=MzE3MDAxNg

eller slik http://store.apple.com/no/product/MB570Z/A?mco=MzE3MDE0Mw.

I tillegg trenger du en VGA-kabel, DVI-kabel eller DVI->HDMI-kabel som du kan kjøpe rimelig hos f.eks. ClasOhlson eller hvor som helst, mellom adapteret og TV-en.

Endret av Svinks
Skrevet
Den er i dyreste laget.

Er det sånn at ikke alle apparater går ann å koble til mac? Hva slags kabler trenger man?

TV-en må enten ha en VGA-inngang, DVI-inngang eller HDMI-inngang med 1:1 pixelmapping. De fleste flatskjermer har minst en av disse, men du bør se etter dette i spesifikasjonene når du velger TV.

MacBook har en spesiell mini-displayport, og du trenger et adapter som koster 179 kroner kjøpt sammen med MacBook, og 249 kjøpt separat. Avhengig av hvilken TV, og hvilken inngang på TV-en du velger å bruke, trenger du enten en slik http://store.apple.com/no/product/MB572Z/A?mco=MzE3MDAxNg

eller slik http://store.apple.com/no/product/MB570Z/A?mco=MzE3MDE0Mw.

I tillegg trenger du en VGA-kabel, DVI-kabel eller DVI->HDMI-kabel som du kan kjøpe rimelig hos f.eks. ClasOhlson eller hvor som helst, mellom adapteret og TV-en.

TAKK!

Jeg var innom expert i dag. De er jo selgere så mener jo selvfølgelig at alle disse billig tvene er crap. Som sagt så skal det ikke så mye til for å imponere meg siden jeg ikke har gått hånd i hånd med disse flate vesenene tidligre. Fikk et tilbud på en TV til 4999,- - en Panasonic TX32LED8F 32" LCD TV. Han tilbød også en forsikring (FORSIKRING PRIVAT) på 3 år for 629,-. Jeg vurderer dette tilbudet siden jeg da har et sted å henvende meg til. De kommer også på døren og henter TV-en hvis det skulle være noen skade og jeg vil få en ny TV hvis den er ødelagt. For kun en egenandel på 100,-.

Har noen noen erfaringer med denne TV-en?

Hva med denne forsikringen?

Jeg kommer til å gå for en DVI->HDMI-kabel og en "Mini DisplayPort to DVI Adapter" (249,-)

Tror PS3 må la vente på seg hvis jeg skal gå for denne TV-en...

Hva menes med "1:1 pixelmapping" ?

Skrevet
Hva menes med "1:1 pixelmapping" ?

At hver bildepunkt i signalet som en PC (eller blurayspiller etc) sender ut vises i det samme bildepunktet på skjermen, uten skalering, som lett gir litt forvrengning. Som er mest plagsom når en PC viser tall og tekst.

Samt at bildet i størrelse er eksakt tilpasset til skjermen, uten at noe av det klippes vekk i kantene, såkalt overscan som var noe man brukte i bilderørs-tida, man ofret bittelitt av bildet for å være sikker på å unngå svart kant langs skjermkantene. Noen TV-er finner fortsatt på slikt på HDMI-inngangen, som ikke er særlig problematisk når man ser DVD, men er en ulempe ved PC-bruk.

Panasonic-TV-en er sikkert et OK valg hvis du selv synes du liker bildekvaliteten (og lyden dersom du ikke skal bruke eksternt lydanlegg). Forsikringen kan kanskje være kjekk å ha, særlig hvis den dekker reine tabber samt lynnedslag, men man er ganske godt sikret uten noen forsikring gjennom reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven.

Skrevet

Kanskje litt OT, men er det et must med PS3? du får jo Xbox 360 til rundt 2 tusen kroner, så da kan få både spillkonsoll og TV innenfor budsjettet ditt :)

Skrevet
Kanskje litt OT, men er det et must med PS3? du får jo Xbox 360 til rundt 2 tusen kroner, så da kan få både spillkonsoll og TV innenfor budsjettet ditt :)

Har tenkt på det. Det fine med PS3 er at den har dvdspiller. Og at det er gratis å spille online(?) - er det ikke slik at jeg må betale for å spille xbox online med f.eks. fifa eller et annet flerspillerspill?

Etter å ha sett på lefdal.com ser jeg at jeg også trenger en ekstra duppeditt for å spille online på et trådløstnettverk. Denne duppeditten koster 700,-.

Hvordan er det med minne på xbox, er jeg avhengig å ha no mer minne enn det som er i denne pakken til ren spillilng?

Skrevet (endret)

Det finnes magne guider til hvordan du kan spille via trådløst nett ved å koble til en bærbar/stasjonær PC og lage en nettverksbro.

Ja, det koster litt å spille online. Rundt 500 kroner i året, eller rundt 150 for tre måneder :)

Husk også hvor utrolig mye større spillutvalg 360 har i forhold til PS3. Var selv fast bestemt på å kjøpe PS3, men ble så spillesugen på spillene som kun finnes på Xbox at jeg slo det fra meg. Angrer absolutt ikke!

Endret av Anti LFC

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...