Gå til innhold

Laptop+GPRS+messenger


Anbefalte innlegg

OK

 

Når jeg er på ferie så er eneste mulighet for meg å komme meg på nett å bruke laptopen sammen med en mobil tlf. Vanligvis har jeg koblet meg opp med en mobil og datakabel for å hente e-post og det funker jo greit men det kan bli litt dyrt med alle de oppkoblingene og MSN chatt blir alt for dyrt.

 

Denne sommeren har jeg tenkt meg å bruke GPRS til dette + at jeg vil bruke MSN messenger.

 

GPRS prisene baserer seg jo på antall nedlastede KB så jeg vil holde det på et minumum.

 

Hvis jeg kobler laptoppen til en GPRS tlf med kabel og vil ha messenger og outlook express på hele tiden hvordan kan jeg minimere antall KB?

 

Er det mye info som går via nettet når MSN er på? og kan jeg redusere det? Under en vanlig chatt så er det vel ikke mange bytes som flyr tur-retur men vil MSN også lete etter oppdateringer og annet skrot når jeg er online.

 

Vil jeg ved å blokkere all nettforbindelse med min brannmur (Sygate) bortsett fra MSN og OExpress minimere data trafikken til å gjelde kun de to programmene eller vil det allikevel bli sendt litt info frem og tilbake.

 

Finnes det noe program som nøyaktig måler antall bits&bytes som flyr frem og tilbake?

 

Eller blir hele konseptet uansett for dyrt?, har ikke lyst til å komme tilbake fra ferie med en gigant regning i postkassa :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja er det ingen som har peiling på dette. Kunne godt tenke meg til å få svar på dette selv. Jeg antar at det er liten trafikk når man bruker msn messenger. Sålenge man bare chatter.

Det burde være enkelt å bruke.Bare å kobble opp mot laptop og gprs, så starte messenger.

 

Forresten så er jeg ikke helt sikker på hvordan man bestemmer at man skal bruke gprs som kommunikasjonsmiddel. Jeg testet på min laptop.La telefonen intil IR porten og ringte opp servernummeret til telenor. Men da ringte telefonen opp som et vanlig nummer. Men hvordan stille dette om slik at den bruker gprs til dette?

Lenke til kommentar

hvis du bruker telenor ringer du opp dette nummeret: *99***1# har jeg funnet ut.

Hvis du bruker andre kan du skjekke CID'en din på mobiltelefonen. Du finner instillingene til telenor på www.telenor.no (hvis du leter litt, så finner du... :-D )

 

Bruker du andre, da er det ditt problem. Husk å deaktivere IP-filhodekomprimering og sette opp dns server da ;-)

Lenke til kommentar

"Bytes sent"

"Bytes received"

 

Dette står i oppkoblingsboksen når du klikker på den i tray.

 

Jeg har med hell brukt GPRS til IRC, og regnet ut at jeg brukte fra 60 øre timen til 10 kroner timen, alt etter hvor mange kanaler jeg jeg var i, og aktiviteten i dem. Når jeg brukte 10 kr timen var jeg i 17 kanaler, og mange av dem hadde høy aktivitet... Vil tro Messenger bruker mye mindre. Dette var dog på den første megabyten som koster 100kr hos telenor. Etter den koster det 25kr megabyten, og da blir det jo overkommelig. Mye billigere enn vanlig modemoppkobling, så lenge man holder seg til chat.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro msn messenger bruker mer enn irc. Grunnen til dette er at det er reklame på msn. Men dette kan du fjerne ved å legge inn msn plus! ( www.msgplus.net ) plus! gir deg da også mange fiffige funksjoner som ihvertfall jeg finner nyttig.

 

Når det gjelder mailer ville jeg satt opp at den ikke skal hente ned vedlegg og/eller bilder da dette kan koste deg mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...