Gå til innhold

kan jeg nektes reperasjon?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg sendte for noen dager siden inn en ekstern harddisk til Multicom på service.

Det er en WESTERN DIGITAL 1TB My Book Pro Edition II. Denne inneholder 2 stk 500GB harddisker.

Det er den ene harddisken som er ødelagt (høy tikkelyd, så det er noe galt med lesearmen sikkert). Jeg har skrudd av skruene, sånn jeg kunne ta av dekselet på diskene(ytterdekselet på kabinettet), for den fikk for lite kjøling og bråket mye.

Jeg glemte å ha på plass disse skruene før jeg sendte inn harddisken. Så det mente at den ikke var dekket av garanti siden forseglingen var brutt. Men etter litt frem å tilbake fikk jeg forklart det at skruene ikke var forseglet. Så det godtok det. Siden det også står på deres hjemmeside:

"Mange produkter er på et eller annen nivå forseglet slik at kunden ikke selv skal åpne den. Brytes slik forsegling bortfaller normalt all reklamasjonsrett, forsøk derfor aldri å åpne eller reparere en vare selv."

 

Det sa harddisken gjikk på garanti, men at jeg måtte sende inn de fire skruene. Det som er problemet er at jeg ikke finner skruene. Så kan det nekte meg garanti reperasjon på grunn av at disse fire skruene mangler? nedenfor finner dere bilde av kabinettet.

post-17186-1236897579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti - ja, for det er en rett leverandøren/produsenten/whatever gir deg etter gitte vilkår (den skal ifølge norsk rett gå utover reklamasjon men dog...)

Reklamasjon - ja, så lenge de kan sannsynliggjøre at det var din tukling som var årsaken (som de nesten helt sikkert ikke kan).

 

Min mening: Eksterne harddisker er helt håpløse, spesielt 3,5 tommerne. de går i stykker for et vondt ord (hørte jeg oops?) og det er jo helt umulig å ha den i fem år, hvis man flytter rundt på den med jevne mellomrom uten at den går i stykker, med 2 stykker sammen blir massen høyere også, vet ikke om du har mistet din, men var jeg butikk ville jeg bare sagt at du hadde mistet den i bakken, selv om du kanskje ikke har gjort det, men sammenlign med andre disker da, la oss si en av 30-40 disker går i stykker i løpet av 2 år. mens med eksterne er det kanskje 50 prosent- nettopp grunnet nedmisting i bakken, det er rett og slett overveiende sannsynlig.

 

Nettbutikkene er stort sett snille, og de fleste gidder ikke reklamere, så det er stort sett greit.

Lenke til kommentar
Garanti - ja, for det er en rett leverandøren/produsenten/whatever gir deg etter gitte vilkår (den skal ifølge norsk rett gå utover reklamasjon men dog...)

Reklamasjon - ja, så lenge de kan sannsynliggjøre at det var din tukling som var årsaken (som de nesten helt sikkert ikke kan).

 

Min mening: Eksterne harddisker er helt håpløse, spesielt 3,5 tommerne. de går i stykker for et vondt ord (hørte jeg oops?) og det er jo helt umulig å ha den i fem år, hvis man flytter rundt på den med jevne mellomrom uten at den går i stykker, med 2 stykker sammen blir massen høyere også, vet ikke om du har mistet din, men var jeg butikk ville jeg bare sagt at du hadde mistet den i bakken, selv om du kanskje ikke har gjort det, men sammenlign med andre disker da, la oss si en av 30-40 disker går i stykker i løpet av 2 år. mens med eksterne er det kanskje 50 prosent- nettopp grunnet nedmisting i bakken, det er rett og slett overveiende sannsynlig.

 

Nettbutikkene er stort sett snille, og de fleste gidder ikke reklamere, så det er stort sett greit.

 

Eneste jeg har gjort er å ta av kabinettet. der luftingen er. ikke det frontdekselet.

Disken er ikke mistet ned.

Så bør jeg få dekt ny harddisk? siden eneste grunnet jeg nå blir nektet garanti er at skruene mangler....

Lenke til kommentar

Hvis du ikke får dekket reparasjon, kan du skru ut disken og reklamere direkte til WD kun på den disken (pleier å være 2-5 års reklamasjonrett på selve diskene).

Da må du sannsynligvis sende den til en eller annen adresse i utlandet. Har gjort dette selv, og fått ny disk.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

hvis samme disken finnes enda, eller ny disk er med like skruer er det jo bare å be

dem om å ta disse skruene.

 

Men i mine øyne så har du hatt flaks som har fått dette godkjent, å skru opp slike ting

er jo det dummeste du gjør! Og i tillegg vil kjølingen til disken bli minimalt bedre med dekslet av.

Lenke til kommentar
hvis samme disken finnes enda, eller ny disk er med like skruer er det jo bare å be

dem om å ta disse skruene.

 

Men i mine øyne så har du hatt flaks som har fått dette godkjent, å skru opp slike ting

er jo det dummeste du gjør! Og i tillegg vil kjølingen til disken bli minimalt bedre med dekslet av.

 

 

Disken bråket ekstremt mye. Såpass mye at det ikke gjikk ann å se på film i samme rommet. Etter dekselet ble tatt av så stoppet den å bråke helt.

 

Har sendt mail til multicom igjenn, og venter på svar.

Skal si fra hvordan det går...

Lenke til kommentar

fikk svar fra multicom nå

 

"

 

Dette produktet blir ikke reparert, men kan byttes dersom godkjent innenfor garantivilkårene. Det skjer ved at Multicom sender videre harddisken til vår leverandør og får ny vare eller kreditnota tilbake. Overfor deg som kunde, gis det ny vare dersom garantien er gyldig.

 

 

 

Garantien er ikke gyldig når produktet åpenbart ikke er i den stand det ble levert, og disse skruene mangler. Hvis du ikke kan fremskaffe det som mangler for å gjøre harddisken i garantimessig stand, må vi enten returnere harddisken til deg som den er, eller vi kan avhende den på sikkert vis her.

 

 

 

Det er normalt ikke nødvendig for bruker av en ekstern harddisk å måtte åpne den. Og selv om den blir åpnet av en eller annen grunn, ser vi på det som en selvfølge at harddisken forblir uskadet og uten mangler når den lukkes igjen etterpå hvis garanti- og reklamasjonsrett skal bevares."

 

 

 

bør jeg godta dette?

Lenke til kommentar

Det taler i hvert fall ikke til din fordel at du har åpnet og prestert og miste skruene som hører til dekselet. Butikken har nok langt på vei sannsynliggjort at du selv KAN være skyld i en eventuell skade. (Uthevet "kan" fordi det langt ifra er sikkert at skruemangelen har noe som helst å gjøre med feilen på HDD'en) De må allikevel sannsynliggjøre at akkurat denne mangelen resulterer i den feilen du opplever, noe jeg vil tro er en vanskelig sak. Men de har allikevel bevis på at du har gått utover det som kalles normal bruk av en slik gjenstand.

 

Jeg vil si du skal være glad hvis de godtar at du ettersender skruene og du får godkjent garanti (reklamasjon er en helt annen sak)

 

Ref. Microsoft sin holdning til X-box 360'er som får 3 røde ringer. Her nektes all reklamasjon når man har åpnet 360'en sin, selv om flashinga ikke har noe som helst med varmeproblemet på konsollen å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...