Gå til innhold

Fagkompetanse nok for siv.ing. i Bygg og miljøteknikk?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ble ferdig med 3 år videregående skole ved idrettslinja i fjor vår. Har lenge tenkt på ingeniør innen bygg og miljøteknikk ved NTNU.

 

Det at jeg har gått idrettsfag gjorde at jeg imidlertid ikke hadde tilstrekkelig fagkompetanse når det gjelder realfag. Opptakskravene er generell studiekompetanse + R2 (3MX) matematikk og Fysikk 1 (2FY). Jeg valgte derfor å ta disse fagene som delkurselev dette året.

 

Men nå som jeg har sett nøye gjennom nettsidene er Kjemi et av fagene i første semester. Først tenkte jeg jo at dette da var basic kjemi, siden kjemi ikke var et inntakskrav. Men når jeg trykker meg videre inn på kjemi står det:

 

Anbefalte forkunnskaper

Oppfriskningskurs i kjemi anbefales sterkt for den som ikke har 2Kj eller tilsvarende. Se http://forkurs.vitenskap.com.

TMT4100 er basert på forventning om kjennskap til de viktigste grunnstoffene og kjemiske forbindelsene, samt en forståelse av formler og kjemiske likninger og begrep som atom, molekyl, og mol. En klar forståelse av logaritme- og eksponentialregning forventes.

 

Oppfriskningskurs for den som ikke har 2Kj eller tilsvarende?! Jeg har jo ikke hatt kjemi i det hele tatt.

 

Er denne kjemien så vanskelig at jeg vil få trøbbel med å komme meg gjennom?

 

Lurer også på om jeg i det hele tatt har sjangs til å komme meg inn på ingeniør med de karakterene jeg har. På vitnemålet har jeg 4,9 i rent karaktersnitt, og ligger an til å få 5 eller 6 i R2 og Fysikk 1. Ser jo at tidligere inntak har vært rundt 58, nærmere 59, poeng. Det er jo et stykke unna, men er usikker på hvor mange ekstrapoeng jeg får.

 

På forhånd takk for svar og gode tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2KJ er den enkleste videregående-kjemien, så ingen som ikke har hatt 2KJ (eller tilsvarende for Kunnskapsløftet) har hatt kjemi i det hele tatt. Så oppfriskingskurset er ment for sånne som deg. Jeg har ikke hatt 2KJ, men nivået er nok ikke veldig høyt.

 

Hva som anbefales for en i din situasjon står vel greit forklart? Skaff deg en 2KJ-bok (og evt. 3KJ) og les deg opp og regn oppgaver, eller så belager du deg på en skikkelig innsats til høsten. Ellers tar du oppfriskingskurset.

 

Kjemien jeg har på høgskolen er iallfall ganske jævlig, må jeg si. Usikker på hvor mye lettere det hadde vært med 2KJ, tror ikke forskjellen hadde vært veldig stor, da bør man nok ha 3KJ. Så hvis man antar at vanskelighetsgraden er enda et hakk høyere på NTNU, kan jeg si deg at det ikke er et enkelt kurs. Noe som forøvrig ikke er en selvfølge, da læreren min er en gammel NTH-mann, ifølge han selv brukes øvingene hans, som han gir oss, fortsatt på NTNU, så det er kanskje de samme øvingene du vil komme til å ha. :)

 

Du får vel 2 realfagspoeng i tillegg, og pga. regelendringene vil poenggrensene gå ned om ikke søkertallet går opp. På akkurat bygg kan det hende søkertallet går ned pga. dagens situasjon (i UK gikk søkingen til bygg ned 7-8 % i år, mens det totale søkertallet økte tilsvarende). Du går under primærvitnemålskvoten, der var grensen i fjor 58 blank, og dessuten går primærkvoten opp fra 40 til 50 %. Så du har gode sjanser til å komme inn i mine øyne, i verste fall får du begynne på en annen linje og søke deg over.

Endret av Endre
Lenke til kommentar
Du går under ordinærvitnemålskvoten, der var grensen i fjor 58 blank, og dessuten går ordinærkvoten opp fra 40 til 50 %.

 

Er det ikke primær/ førstegangsvitnemålskvoten som går opp fra 40% til 50%? Var det ikke 60% kvote for ordinærsøkere ifjor? Eller?

Lenke til kommentar
Er det ikke primær/ førstegangsvitnemålskvoten som går opp fra 40% til 50%? Var det ikke 60% kvote for ordinærsøkere ifjor? Eller?

Ja, det stemmer, det var det jeg mente. :)

 

Søren. Jeg håpet egentlig at jeg tok feil. Er i ordinærkvoten selv, og lurer fælt på hvor stor betydning det kommer til å ha at kvoten går fra 60% til 50%. Hvis noen har noen kommentarer på det, er jeg i alle fall veldig interessert i å høre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...