Gå til innhold

Ønsker Vista og XP i dualboot - hjelp til partisjonsoppsett


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg bruker nå Vista Ultimate på C:\ og vil holde den urørt .I tillegg har jeg D:\ som brukes til spill og programmer. Til slutt er det E:\ som holder på film, musikk og andre dokumenter. Jeg ønsker å fikse dualboot med XP for å spille litt eldre spill med den. Kan jeg splitte opp E så jeg får en ny F-partisjon og ha XP på den?

 

Enkleste fremgangsmåte? Jeg klarer fint å partisjonere og installere OS selv. Det er vel dette med bootloaderen jeg lurer på. Og rekkefølgen i ting.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Det er en fysisk harddisk og nå er det som følger:

C: vista (primær)

D: prog/spill (logisk)

E: dokumenter (logisk)

F: NTFS XP Partisjon (logisk, nettopp opprettet)

 

Så da kan jeg vel bare installere XP på F: og bruke VistaBootPRO eller noe for å resette vista loaderen?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Så du har opprettet f: som en logisk disk på en extended partisjon.

Nå er jeg ikke sikker på om det går, men får du merket f: som aktiv i diskbehandling?

Får du gjort det skal det gå greit å innstallere OS på den.

 

Men tror ikke jeg skal svare mer etter det, da jeg er lite kjent med BCD i Vista.

Jeg bruker å innstallere XP så Vista.

Når du innstallerer XP tilslutt, så skriver vel den sin egen MBR, og jeg tror ikke denne vil kjenne igjen Vista. Så du må på ett eller annet vis gjenopprette Vista sin MBR, som også vil finne XP. Hvis partisjonen er satt til aktiv.

 

Men det er sikkert noen som har mer kunnskaper enn meg på Vista her inne.

Lenke til kommentar

Så lenge du har en primær partition på disken din som kan brukes som system partition, du kan installere så mye du vil på logiske disker som er i en extended. Så svaret her er ja, su kan installere.

 

Man kan ikke merke en logisk disk i en extended partition som active.

Man trenger ikke noe bootpro sak for å ordne på utførdringer som det der, bare hvis man er glad i GUI og enkelt klikking, noe som selvsagt er heeelt ok.

 

Det eneste man trenger etter det er:

-restart med vista dvd og velg repair my computer (startup repair)

-eller utføre bootsect /nt60 sys /force fra Vista, via cmd . Bootsect.exe finner man i \boot folder i DVD plata.

og fra Vista's cmd (as admin):

bcdedit /displayorder {ntldr} /addlast.

 

Nå til Otter_3.

Det er ikke korreksjon eller annet, rettet mot deg, det som kommer nå, men ærlig forsøk å utfordrer oss, og praktisere løsninger med relevanse til logiske disker (med OS)

 

Jeg har en disk på 120GB. (uviktig men...)

Det er en extended partition i den, med en logisk disk\partition og XP installert i den. (det er det eneste disk som liksom overlevde i min datamaskin. Disken som var system ble kokos, og er demontert.)

Det er andre maskiner i huset, og jeg ønsker å boote i min datamaskin, fortest mulig. Å montere en disk til er uaktuelt.

 

Gi meg det enkleste alternativ du har på lager. :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Da har jeg ordnet ferdig XP partisjonen. Det ble litt problemer fordi programmet jeg kjørte i XP for å stille inn på bootsektoren klikket. Fikk feilmelding. Så måtte jeg reaktivere Vista og ordne bootloaderen på nytt.

Lenke til kommentar

Du kan å spørre wiberos :)

 

Jeg trenger litt lenger tid på den. Begynte å teste virtuelt i går.

Men endte med at jeg rota med å få til remote administration av Hyper-v.

 

Tanken jeg har er at du har slettet boot filene fra primary partition.

Så tenker å ta ut en boot floppy fra en av de andre maskinene og endre boot.ini til å boote fra riktig partisjon.

 

Når du kjører recovery console, så finner den i hvertfall den logiske disken som operativsystem.

Lenke til kommentar
Du kan å spørre wiberos :)

 

Jeg trenger litt lenger tid på den. Begynte å teste virtuelt i går.

Men endte med at jeg rota med å få til remote administration av Hyper-v.

 

Tanken jeg har er at du har slettet boot filene fra primary partition.

Så tenker å ta ut en boot floppy fra en av de andre maskinene og endre boot.ini til å boote fra riktig partisjon.

 

Når du kjører recovery console, så finner den i hvertfall den logiske disken som operativsystem.

 

 

 

heisann :)

Bootfilene er borte, på grunn at disken som hadde den primær-system partition ble kokos, og er kastet.

Tanken om floppy er helt riktig og vi kan bli enig at hvis du ikke hadde floppy du kunne bruke usb stikk.

 

Nå:

-hva menner du med boot floppy?

-hvorfor trenger du recovery consol?

Lenke til kommentar

Helt riktig og helt enkelt Otter_3.

 

Uansett om du bruker bootcfg for å finne den partition, så er følgende viktig å vite om boot.ini editering.

 

Hvis disken har den extended partition i starten på disken, med en logisk disk(OS) så er det

partition(1)

Hvis etter den extended i ettertid oppretter vi en primær partition, vi må editere boot.ini i floppy til

partition(2)

Dvs vi teller partitioner 1,2,3 med å starte fra primære først, for så å gi nr til logiske. Primære først.

 

Vi må editere i floppy manuelt.

 

Men hvis vi hadde opprettet den primær, samtidig som en systemHardisk var i PC, så vil boot.ini automatisk edieteres til riktig verdi.

Du kan kontrollere det, med å prøve å opprette en partition (primær) i tillegg til en allerede ekstisterende extended på samme disk, som du har startet fra floppy.

 

 

Nå tror jeg at du er helt sikker på at under post 5, så det var ikke nødvendig å nevne activering for F:

og at det var bootsector som måtte forandres, og ikke mbr code.

 

Tusen takk.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...