Edstro Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Hei. La oss ta et tilfeldig eksempel. Jeg kjøper aksjer til 1 krone x 1000 som er børspost. Da har jeg investert 1000 kroner. Over tid koster aksjen 100 kroner. Da har jeg tjent 100 x 1000 = 100 000. Når jeg da selger, blir skatt trukket ifra med en gang eller må jeg holde av skatt til selvangivelsen kommer? Hvordan fungerer det? Eksempelet ovenfor kan gjerne vere urealistisk, men jeg bare lurer på hvordan det fungerer med skatten? Kan man tjene opptil en viss sum før de/du eventuelt må trekke ifra skatt.
tom watt Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Det er et helvete, bare sånn at det er sagt (i forhold til selvangivelse). Tjener du penger; skal de ha. Men taper du, som jeg har gjort, kan du trekke fra. Svina skal ha en del av kaka om du gjør det bra.
KS Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 Dette er så grunnleggende spørsmål at alle skjønner at du ikke har gjort noe egeninnsats selv for å finne ut av svaret. Generelt kan det sies at: - på kapitalinntekter er det 28% skatt - det er noe som heter klassefradrag og minstefradrag - Skatten for et år betales år etter, men vi har et system med forskuddstrekk på enkelte inntekter.
Edstro Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Skrevet 9. mars 2009 (endret) Slik at om jeg tjener en million på aksjer, så må jeg sette av 28% til skatt av det året etter? Er det eventuelt mulig å gjøre en avtale med banken slik at dette automatisk blir trukket ved fortjeneste av et salg? Endret 9. mars 2009 av eddielie30
tom watt Skrevet 9. mars 2009 Skrevet 9. mars 2009 lol, ja hør med banken din om de gidder å følge med på day trades'ene dine. Tips: skaff deg en VPSkonto, trade de greiene du skal i nortrade. Etter et år skjønner du kanskje at det ikke er noe for deg.
Edstro Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Skrevet 10. mars 2009 Jeg har en VPS konto i DNB. Men jeg skal innom banken i morgen og høre om det kan åpne en ekstra konto men som jeg bare kan disponere og ikke ta penger ifra. Så setter jeg inn 28% av utbytte på den kontoen. Når skatteopgjøre kommer, ber jeg banken om å overføre alle pengene til skatteetaten. Det høres vel smart ut ? Akuratt som en BSU konto. Man kan sette inn penger men ikke ta ut.
tom watt Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 Det høres ut som om du trenger litt rådgivning, mildt sagt.
superinvestoren Skrevet 10. mars 2009 Skrevet 10. mars 2009 lol, ja hør med banken din om de gidder å følge med på day trades'ene dine. Tips: skaff deg en VPSkonto, trade de greiene du skal i nortrade. Etter et år skjønner du kanskje at det ikke er noe for deg. Og du tror du er hvem?
tom watt Skrevet 16. mars 2009 Skrevet 16. mars 2009 lol, ja hør med banken din om de gidder å følge med på day trades'ene dine. Tips: skaff deg en VPSkonto, trade de greiene du skal i nortrade. Etter et år skjønner du kanskje at det ikke er noe for deg. Og du tror du er hvem? Hva mener du?
Warz Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Jeg anbefaler deg å skaffe Nordnet investerings konto link. Da betaler du ikke skatt på aksjer før du tar ut pengene. Ved å utsette skatten kan du tjene mye penger på å trade de pengene du får ekstra Eks: Du legger inn 100 000 kroner på Nordnet investerings konto Link Du kjøper aksjer i 10 selskaper, 10 000 kroner i hver. Aksjene stiger.. Du selger nå alle aksjene og har 200 000 kroner. Da skulle du egentlig betalt 28% skatt på de 100 000 du har tjent, men dette trenger du ikke gjøre. Du kan nå bruke alle pengene 200 000 å kjøpe aksjer for. Det er først når du tar ut pengene at du må betale skatt. Så hvis du for eks har tjent deg opp til 1 million kroner og nå casher ut alt skal du betale skatt av 900 000 kroner. Endret 17. mars 2009 av Warz
superinvestoren Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 lol, ja hør med banken din om de gidder å følge med på day trades'ene dine. Tips: skaff deg en VPSkonto, trade de greiene du skal i nortrade. Etter et år skjønner du kanskje at det ikke er noe for deg. Og du tror du er hvem? Hva mener du? Det virker som om du tror du er verdensmester. Det kan vi vel slå fast at du ikke er.
tom watt Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Jeg er ingen verdensmester, det er sant. Poenget er at dette kanskje ikke er tiden for en nybegynner å starte med aksjespekulasjon.
Warz Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Jeg er ingen verdensmester, det er sant. Poenget er at dette kanskje ikke er tiden for en nybegynner å starte med aksjespekulasjon. Er vel bedre å starte nå en det var å starte i januar 2008 vel?
khvm Skrevet 13. april 2009 Skrevet 13. april 2009 Jeg anbefaler deg å skaffe Nordnet investerings konto link. Da betaler du ikke skatt på aksjer før du tar ut pengene. Ved å utsette skatten kan du tjene mye penger på å trade de pengene du får ekstra Eks: Du legger inn 100 000 kroner på Nordnet investerings konto Link Du kjøper aksjer i 10 selskaper, 10 000 kroner i hver. Aksjene stiger.. Du selger nå alle aksjene og har 200 000 kroner. Da skulle du egentlig betalt 28% skatt på de 100 000 du har tjent, men dette trenger du ikke gjøre. Du kan nå bruke alle pengene 200 000 å kjøpe aksjer for. Det er først når du tar ut pengene at du må betale skatt. Så hvis du for eks har tjent deg opp til 1 million kroner og nå casher ut alt skal du betale skatt av 900 000 kroner. Gjelder ikke dette også for Skandiabanken sin løsning? Man betaler jo ikke skatt, før man faktisk tar ut pengene rent fysisk?
Warz Skrevet 13. april 2009 Skrevet 13. april 2009 Gjelder ikke dette også for Skandiabanken sin løsning? Man betaler jo ikke skatt, før man faktisk tar ut pengene rent fysisk?Må innrømme at jeg ikke har erfaring med Skandiabanken, men de eneste jeg vet om som har et lignende tilbud som Nordnet er netfonds. Den vanlige regelen er jo at man skal betale skatt for hvert enkelt aksje salg. Ved å forkle seg som en forsikringsordning slipper man altså unna, enn så lenge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå