Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Virus: Booting meny --> feilmelding screen --> crash

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har sjekket forumet og er ganske sikker på at ingen har akkurat dette problemet:

Jeg er ganske sikker på at jeg har et virus eller en annen form for malware på pc-en. Jeg fikk det når jeg ikke hadde et antivirus program (ikke spør hvorfor) og nå virker ikke pc-en.

Når jeg starter pc-en virker det som at alt er greit, den kommer seg forbi den første loading skjermen (med "F2 = Setup" og "F12 = Boot menu" øverst) men deretter kommer første tegn på at noe er galt. Det kommer opp en skjerm der det står: "vi beklager det inntrufne, men Windsows startet ikke uten feil" og det er noen alternativer for å løse problemet:

• Sikkerhetsmodus
  • Sikkerhetsmodus med nettverk
  • Sikkerhetsmodus med bare kommandolinje
  • Siste fungerende konfigurasjon <siste innstilling som virket>
  • Start Windows på vanlig måte

Jeg har prøvd alle men alle stopper etter hvert med en svart skjerm med pilen i midten (som jeg forsovet ikke kan bevege)

Jeg har også prøvd "f2 set up" og sjekket systemet derfra, og "f12 boot menu"; begge uten hell.

Det jeg lurer på er:

1. Har denne typen problem/feil/virus (som ikke gjør deg i stand til å starte PC-en slik at man kan fikse problemet der med for eksempel et antivirusprogram, men lar deg komme til boot menyen)et navn?
  2. Hvis man får denne typen feil, hva er da alternativene man har for å rette opp problemet?(dette varierer selvsagt, og jeg regner med at det beste vil være å starte enten i safe mode eller "Siste fungerende konfigurasjon <siste innstilling som virket>", men hvis dette ikke går?
  3. Er det mulig å koble driveren/pc-en til en annen Pc? I så fall hvilke problemer kan/kan ikke dette fikse? Kan jeg risikere å smitte den andre pc-en? Hvis ja; hvordan forhindrer jeg da dette?
  4. Kan en CD fikse problemet? Hvor får jeg i så fall tak i en hvis det ikke fulgte med Pc-en?
  5. Er jeg nødt til å installere windows på nytt? Hvordan vet jeg om jeg må installere windows på nytt? Hvordan installerer jeg windows på nytt? Hvor mye data vil da gå tapt?

Jeg håpet at det ikke ble for mye, men jeg tror det kan oppklare mye for mange. Jeg er også glad for svar på bare enkelte punkter. Det kan hende jeg bruker de forskjellige uttrykkene feil, hvis jeg gjør dette vær så snill å korrekter meg :) (jeg mener det er ganske viktig angående disse tingene)

Edit:

La til noen bilder

De er sortert etter når de kommer opp på skjermen, i tillegg til disse bildene får jeg opp "F2 = Setup" vinduet, "F12 = Boot menu (som dere kan se på bilde én) og vinduene til de forskjellige alternativene til feilmelding vinduet (det er omtrent ingen forskjell fra disse alternativene og vanlig oppstart)

Booting

post-186944-1236630023_thumb.jpg

Feilmelding

post-186944-1236631565_thumb.jpg

Loading

post-186944-1236630770_thumb.jpg

Crash

post-186944-1236630714_thumb.jpg

Litt informasjon om PC-en:

Microsoft Windows XP Home edition

Dell

intel inside pentium 4

Dimension 5150C

Da crashen skjedde kjørte jeg et exe. program, skjermen ble blå i ett sekund med noe hvit tekst som jeg ikke fikk med meg fordi jeg prøvde å skru av PC-en så fort jeg kunne. Deretter var PC-en slik jeg har beskrevet.

Endret av asdfghjk
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Svar til sp #1: Det kalles enkelt virus, om det er virus som er årsak til problemet. Tar jeg ikke feil nå, så blir virus som ødlegger Windows oppstarten kalt boot sector virus.

Svar til sp #2: Er det virus, kan du forsøke å kvitte deg med viruset. Til dette kan du bruke program som Dr.Web LiveCD

Svar til sp #3: Ja, det er mulig. Også til dette kan du bruke Dr.Web LiveCD. For å overføre filene kan du bruke en USB Datalink kabel eller du kan bruke en krysset nettverkskabel.

Smittefare finnes alltid,så sørg for at den andre PCen har nytt og oppdatert antivirus og antispyware program med sanntidsbeskyttelse.

Svar til sp #4: Se tidligere svar.

Svar til sp #5: Det er fult mulig du må ty til reinstallering av Windows ja. Om du ikke fikk med Windows eller Recovery CD, så ligger gjenopprettingsfunkjsonen på en skjult partisjon på harddisken. Det skal da stå på skjermen hvilken tast du skal trykke for å starte gjenopprettingskonsollen. Etter formatering vil du miste hver rubbel og bit av alle filer du ikke har backup av, som ble lagret på samme stasjon som Windows var/er installert på.

Endret av Svenni212000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...