Gå til innhold

Mulig å aktivere strømsparing selv om PC går på nettstrøm?


Anbefalte innlegg

Har en bærbar PC (Multicom Kunshan m570+) som går automatisk på strømsparing når den går kun på batteri. Det innebærer at lystyrken på skjermen reduseres i tillegg til at prosessor og skjermkort underklokkes går jeg ut i fra.

Pga. at PC-en lager endel viftestøy kunne jeg tenkt meg å ha muligheten til å aktivere denne strømsparingen selv om strømledningen er plugget i, slik at lyset fra skjermen og viftestøyen da reduseres.

Kan være greit f.eks. hvis man surfer om natten og ønsker å spare øynene litt, eller f.eks. ønsker å høre på musikk fra en mer stillegående maskin. Ved spilling må jeg selvsagt ha mulighet for normal ytelse igjen. Det finnes en strømspareknapp på PC-en men er ikke fornøyd med effekten av den.

Har prøvd å google litt men uten å finne et klart svar på dette. Har også prøvd speedfan men virker ikke så lett å få til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en bærbar PC (Multicom Kunshan m570+) som går automatisk på strømsparing når den går kun på batteri. Det innebærer at lystyrken på skjermen reduseres i tillegg til at prosessor og skjermkort underklokkes går jeg ut i fra.

Pga. at PC-en lager endel viftestøy kunne jeg tenkt meg å ha muligheten til å aktivere denne strømsparingen selv om strømledningen er plugget i, slik at lyset fra skjermen og viftestøyen da reduseres.

Kan være greit f.eks. hvis man surfer om natten og ønsker å spare øynene litt, eller f.eks. ønsker å høre på musikk fra en mer stillegående maskin. Ved spilling må jeg selvsagt ha mulighet for normal ytelse igjen. Det finnes en strømspareknapp på PC-en men er ikke fornøyd med effekten av den.

Har prøvd å google litt men uten å finne et klart svar på dette. Har også prøvd speedfan men virker ikke så lett å få til dette.

 

Bare å gå inn i strømstyring og sette akkurat hva du vil ha det. Alt kan styres derfra.

Lenke til kommentar

Hvis du bruker Vista:

 

1. Venstreklikk på batteri-ikonet

2. Klikk "More Power Options"

3. Klikk "Adjust the display brightness"

4. Klikk "Change advanced power options"

5. Velg "Power saver" fra rullegardinmenyen

6. Gå ned til "Display"

7. Trykk så på "Display", og deretter "Display Brightness"

8. Juster "Plugged in" til ønsket prosent

9. Trykk Ok.

10. trykk på batteri-ikonet igjen

11. Velg "Power saver"

12. Prosessor og skjermkort blir nå automatisk klokket ned, samt lysstyrke på skjermen automatisk skrudd ned

 

:)

Lenke til kommentar
Har en bærbar PC (Multicom Kunshan m570+) som går automatisk på strømsparing når den går kun på batteri. Det innebærer at lystyrken på skjermen reduseres i tillegg til at prosessor og skjermkort underklokkes går jeg ut i fra.

Pga. at PC-en lager endel viftestøy kunne jeg tenkt meg å ha muligheten til å aktivere denne strømsparingen selv om strømledningen er plugget i, slik at lyset fra skjermen og viftestøyen da reduseres.

Kan være greit f.eks. hvis man surfer om natten og ønsker å spare øynene litt, eller f.eks. ønsker å høre på musikk fra en mer stillegående maskin. Ved spilling må jeg selvsagt ha mulighet for normal ytelse igjen. Det finnes en strømspareknapp på PC-en men er ikke fornøyd med effekten av den.

Har prøvd å google litt men uten å finne et klart svar på dette. Har også prøvd speedfan men virker ikke så lett å få til dette.

 

Bare å gå inn i strømstyring og sette akkurat hva du vil ha det. Alt kan styres derfra.

 

Har vært inne i strømstyring og utforsket alternativene der, men kan ikke finne helt det jeg er ute etter.

Takk for svar uansett.

Har sett på innlegget over: "Viftestyring & strømstyring på bærbar" som er satt som sticky. Har prøvd speedfan som er nevnt der men skal se om jeg finner mer utav det etterhvert.

Lenke til kommentar
Hvis du bruker Vista:

 

1. Venstreklikk på batteri-ikonet

2. Klikk "More Power Options"

3. Klikk "Adjust the display brightness"

4. Klikk "Change advanced power options"

5. Velg "Power saver" fra rullegardinmenyen

6. Gå ned til "Display"

7. Trykk så på "Display", og deretter "Display Brightness"

8. Juster "Plugged in" til ønsket prosent

9. Trykk Ok.

10. trykk på batteri-ikonet igjen

11. Velg "Power saver"

12. Prosessor og skjermkort blir nå automatisk klokket ned, samt lysstyrke på skjermen automatisk skrudd ned

 

:)

 

Bruker desverre XP. Prøvde om det kunne gjøres på en lignende måte, men hjalp ikke å høyreklikke batteri-ikonet og fant heller ikke "more power options" under "power options" i XP, bare advanced. Får ikke opp de mulighetene du nevner der.

Endret av frohaa
Lenke til kommentar

På min XP maskin (Lenovo T60) som jeg bruker på jobben:

1. FN+F3

2. Manage settings

 

eller

1. start - run: desk.cpl

2. Screen Saver

3. Power...

 

En del diverse her, "Power manager" ser ut til å styre en del avanserte instillinger.. Hvis den er tilgjengelig på din da.

 

Ps. Jeg kan legge til profiler som jeg kan velge i når jeg trykker fn+f3, du burde ha en lignende mulighet på din.

Endret av electron84
Lenke til kommentar
På min XP maskin (Lenovo T60) som jeg bruker på jobben:

1. FN+F3

2. Manage settings

 

eller

1. start - run: desk.cpl

2. Screen Saver

3. Power...

 

En del diverse her, "Power manager" ser ut til å styre en del avanserte instillinger.. Hvis den er tilgjengelig på din da.

 

Ps. Jeg kan legge til profiler som jeg kan velge i når jeg trykker fn+f3, du burde ha en lignende mulighet på din.

 

Fn-tasten + funksjonstast ga noen muligheter jeg ikke var klar over. Etter å ha prøvd litt ser jeg at jeg kan justere skjermstyrken vha. fn+f8 (svakere) og fn+f9 (sterkere), så da gjenstår det bare å finne ut av hvordan redusere ytelsen/underklokke når det ønskes. Finner som sagt ikke denne muligheten under avansert i power manager.

Skal utforske litt mere med fn-knappen senere og evt. notebook hardware control. Takk for hjelpen så langt.

Endret av frohaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...