Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen booter ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe med med feilsøking her. Maskinen min booter ikke lenger. Det som skjer når jeg trykker på powerkanppen er at vifter starter opp (altså tilsynelatende strøm), men det skjer ikke noe mer enn det... Monitor reagerer ikke. Det hender innimellom at den starter, men da må den ha stått "på" en stund og jeg må ha prøvd mye med reset og power on/off en del ganger. Er det hovedkort eller..? Hva kan gjøres, må det nytt hovedkort til?

Takker for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feilsøking er prøving og feiling.....

Prøv først med en minnebrikke i forskjellige slotter, reset bios, kobl vekk evt nye og/eller unødvendige enheter, gå over kabler og kort.

Om du får den til å poste med en minnebrikke, gå inn i bios gi minne rett spenning, monter de andre brikkene og se hva som skjer. Om det ikke fungerer oppdater bios og gjenta prosessen.

Skrevet
Feilsøking er prøving og feiling.....

Prøv først med en minnebrikke i forskjellige slotter, reset bios, kobl vekk evt nye og/eller unødvendige enheter, gå over kabler og kort.

Om du får den til å poste med en minnebrikke, gå inn i bios gi minne rett spenning, monter de andre brikkene og se hva som skjer. Om det ikke fungerer oppdater bios og gjenta prosessen.

Har prøvd dette nå, men hjelper ikke.... Når jeg trykker på power knappen, så slår viftene seg på (ergo strøm i kabinettet/hovedkortet), men den starter aldri på selve booten av BIOS. Skjermen reagerer heller ikke, altså får ikke signal om at maskinen er slått på. Er det HK som har tatt kvelden, eller kan det være CPU relatert?

Hvordan resetter jeg BIOS dersom den aldri booter BIOS?

Skrevet (endret)

Er en jumper du flytter på, se manualen.

Er vanligvis minne/hovedkort relatert, sjelden CPU har tatt kvelden. Men kan selvfølgelig skyldes mye annet som f.eks USB disk ol.

Du har prøvd med en enkel minnebrikke i forskjellige slotter?! Gjør det og reset bios noen ganger....

Edit: Fint om du sier akkurat hva du har prøvd. Du starter posten din med å si at du har prøvd hva jeg foreslår, for så å si at du ikke vet hvordan du resetter bios. Da har du jo egentlig ikke gjort hva jeg foreslår. Noe som får meg til å stille spørsmål ved om du har virkelig har gjort de andre tingene jeg foreslår...

Endret av Pastafarian
Skrevet
Er en jumper du flytter på, se manualen.

Er vanligvis minne/hovedkort relatert, sjelden CPU har tatt kvelden. Men kan selvfølgelig skyldes mye annet som f.eks USB disk ol.

Du har prøvd med en enkel minnebrikke i forskjellige slotter?! Gjør det og reset bios noen ganger....

Edit: Fint om du sier akkurat hva du har prøvd. Du starter posten din med å si at du har prøvd hva jeg foreslår, for så å si at du ikke vet hvordan du resetter bios. Da har du jo egentlig ikke gjort hva jeg foreslår. Noe som får meg til å stille spørsmål ved om du har virkelig har gjort de andre tingene jeg foreslår...

OK; takk for gode tips og råd. Jeg prøver når jeg kommer hjem og gir en mer detaljert tilbakemelding på hva jeg har forsøkt. Takk for hjelp så langt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...