Gå til innhold

Rimelig zoom-objektiv til CANON 400 D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å ta portrett-bilder av mine barn og ha muligheten til å ta bilder på avstand og ønsker da et zoom-objektiv som tar skarpe bilder, med diffus bakgrunn og gjerne et lyssterkt objektiv hvis det ikke blir altfor dyrt. Noen som kan gi noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg ønsker å ta portrett-bilder av mine barn og ha muligheten til å ta bilder på avstand og ønsker da et zoom-objektiv som tar skarpe bilder, med diffus bakgrunn og gjerne et lyssterkt objektiv hvis det ikke blir altfor dyrt. Noen som kan gi noen tips?

Når du skriver "muligheten til å ta bilder på avstand" regner jeg med at du mener lenger avstand enn det du klarer med kit-objektivet (som jeg tipper du har).

Lyssterke tele-zoomer er vel noe av det dyreste (og tyngste) å investere i. Av alternativer i den rimeligere enden av skalaen (skalaen på lyssterke telezoomer begynner ganske høyt dessverre).

Sigma 50-150 f2.8 ca 5.000,-

Canon 70-200 f4 L USM ca 6.700,-

Tamron 70-200 f2.8 ca 6.000,-

Et rimeligere alternativ hvor du mister noe av bakgrunnsuskarpheten og lysstyrken er Canon 55-250 f4-5.6 IS ca 2.500,-

En rimeligere mulighet (selv om du skriver zoom-objektiv) er jo fast objektiver med litt lenger brennvidde enn kit-zoomen. Denne løsningen vil gi enda mer lysstyrke og lavere vekt enn telezoomene.

Her kan nevnes:

Canon 85mm f1.8 ca 3.600,-

Canon 100mm f2 ca 4.400,-

pluss en mengde andre som man heller kan komme tilbake til om det er interressant.

Dersom du ikke har behov for mer tele enn kit-objektivet, støtter jeg anbefalingen av Tamron 17-50 f2.8 som normalzoom - etter hva jeg har lest regnes den og Sigma 18-50 f2.8 som de mest prisgunstige normalzoomene på markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...