Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mystisk treghetsproblem på nyformatert PC


Anbefalte innlegg

Etter mye krøll og greier fikk jeg endelig reformatert PCen min og installert et nytt Windows XP 32bit SP3 system på systempartisjonen min.

 

Alt gikk greit i en uke og jeg installerte driverne jeg trengte og diverse programmer. Plutselig en dag derimot, på oppstart, så ble jeg "stuck" på logo-screen til Windows. Så jeg rebootet og prøvde "last good configuration that worked". Det funket heller ikke. Det som funket var å bare vente. Evig lenge. Etter 5-6 min var jeg endelig på Windows. Problemene stoppet ikke her. Dette er veldig forskjellig, men av og til prøver jeg å åpne et program, men det kommer ikke opp. Jeg ser i Task Manager at den er åpnet, dvs på processes, men ikke applications. For eksempel hvis jeg åpner VLC Media player. Så skjer det ingenting, men det står i processes i task manager at den er åpnet, men ikke i Applications på task manager. Dette kan skje med flere programmer samtidig. I andre tilfeller, så kommer programmene opp uten problemer.

 

Det merksnodige er at de programmene som ikke kommer opp, kan gjerne finne på å plutselig komme etter 4-10 min helt uten videre. Skjønner fint lite av dette og har ikke kommet noen error-meldinger av noen form, så jeg er ganske sjanseløs på å finne ut hva dette kan være.

 

Takk for all hjelp.

 

 

Edit: Fant ut enda en merkelig ting. I noen tilfeller, som for eksempel nå, så åpner jeg en musikkfil. Det merkelige er at den avspilles og jeg hører musikken, men VLC kommer fortsatt ikke opp på skjermen. Strange behaviour indeed.

Endret av Edmund Blackadder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekket om harddisken kjører i pio mode, typisk symptom dette da.

 

Windows help

 

Workaround:

To re-enable the typical, or faster, transfer mode for an affected device:

 

1. Double-click Administrative Tools, and then click Computer Management.

2. Click System Tools, and then click Device Manager.

3. Expand the IDE ATA/ATAPI Controllers node.

4. Double-click the controller for which you want to restore the typical DMA transfer mode.

5. Click the Driver tab.

6. Click Uninstall.

7. When the process completes, restart your computer. When Windows restarts, the hard disk controller is re-enumerated and the transfer mode is reset to the default value for each device that is connected to the controller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...