iLoveAsus Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Har en AMD Athlon 64 X2 7750+ Black Edition 2,70GHz (Dual Core). Når jeg går innpå bios står det at Speed'en er 1,35 og Count'en er 2, men burde det ikke stått 2,7GHz på speed og 2 på count ? :s Trodde Dual core mente ganger 2, at denne prossesoren hadde blitt 5,4GHz da... Eller er det bare jeg som har bommet totalt? :s TAKKER for alle svar!
Phyltre Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Har en AMD Athlon 64 X2 7750+ Black Edition 2,70GHz (Dual Core). Når jeg går innpå bios står det at Speed'en er 1,35 og Count'en er 2, men burde det ikke stått 2,7GHz på speed og 2 på count ? :s Trodde Dual core mente ganger 2, at denne prossesoren hadde blitt 5,4GHz da... Eller er det bare jeg som har bommet totalt? :s TAKKER for alle svar! dual core betyr to kjerne. det vil ikke si at cpuen din går på 5.4 Ghz men at det er 2 fysiske kjerner som hver er på 2.7 Ghz. Så du kan vel si det slik at det ble skive bom på deg der
iLoveAsus Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Skrevet 27. februar 2009 Har en AMD Athlon 64 X2 7750+ Black Edition 2,70GHz (Dual Core). Når jeg går innpå bios står det at Speed'en er 1,35 og Count'en er 2, men burde det ikke stått 2,7GHz på speed og 2 på count ? :s Trodde Dual core mente ganger 2, at denne prossesoren hadde blitt 5,4GHz da... Eller er det bare jeg som har bommet totalt? :s TAKKER for alle svar! dual core betyr to kjerne. det vil ikke si at cpuen din går på 5.4 Ghz men at det er 2 fysiske kjerner som hver er på 2.7 Ghz. Så du kan vel si det slik at det ble skive bom på deg der MEN, hvorfor står det : Speed: 1,35MHz Count: 2 :s skal det gjøre det ? Synest jeg så det stod: Speed; 2,70GHz og Count: 2 Første gang jeg startet den opp ...
Svenni212000 Skrevet 27. februar 2009 Skrevet 27. februar 2009 Alle nyere prosessorer har også en sparefunksjon, kort fortalt. Dette fungerer slik at hastigheten automatisk blir satt ned om det ikke er behov for full guffe, så og si. Man trenger til eksempelvis ikke flere GHz om man bruker Word eller surfer på internett. Tar man i bruk et program som er mer krevende som spill eller videoredigering, vil prosessoren benytte sitt fulle potensiale. Denne endrignen skjer raskere enn man kan blunke, så dette er ikke noe man leger merke til. Så at det kan stå mindre enn hva prosessoren har muligheten til, trenger med andre ord ikke å bety at det er noe feil. Du kan til eksempel starte et litt krevende program, til eksempelvis et benchmark program som 3DMark. Du vil da raskt se at prosessoren vil øke antall GHz ganske raskt. Når det gjelder antall kjerner, liker jeg å sammenligne prosessorer med gods-tog. Enkel kjerne = tog med en vogn Dobbel kjerne = tog med to vogner Trippel kjerne = tog med tre vogner Fire kjerner = tog med fire vogner Selv om du har to kjerner, betyr ikke det at du har to prosessorer. Det betyr bare at du har mulighet til å frakte mer gods, eller mer data som er mer korrekt for en prosessor. Har du mulighet for å bruke alle kjernene, vil til eksempel en firekjerne på 2.5GHz være raskere enn en dobbelkjerne på 3.0GHZ. Man kan her gå tilbake til gods-togene. Si du skal frakte 200 esker fra punkt A til B, vil du blir raskere ferdig om du bruker toget med fire kjerner, selv om det har en hastighet på 250km/t mot toget med to vogner som har en hastighet på 300km/t.
iLoveAsus Skrevet 27. februar 2009 Forfatter Skrevet 27. februar 2009 Alle nyere prosessorer har også en sparefunksjon, kort fortalt.Dette fungerer slik at hastigheten automatisk blir satt ned om det ikke er behov for full guffe, så og si. Man trenger til eksempelvis ikke flere GHz om man bruker Word eller surfer på internett. Tar man i bruk et program som er mer krevende som spill eller videoredigering, vil prosessoren benytte sitt fulle potensiale. Denne endrignen skjer raskere enn man kan blunke, så dette er ikke noe man leger merke til. Så at det kan stå mindre enn hva prosessoren har muligheten til, trenger med andre ord ikke å bety at det er noe feil. Du kan til eksempel starte et litt krevende program, til eksempelvis et benchmark program som 3DMark. Du vil da raskt se at prosessoren vil øke antall GHz ganske raskt. Når det gjelder antall kjerner, liker jeg å sammenligne prosessorer med gods-tog. Enkel kjerne = tog med en vogn Dobbel kjerne = tog med to vogner Trippel kjerne = tog med tre vogner Fire kjerner = tog med fire vogner Selv om du har to kjerner, betyr ikke det at du har to prosessorer. Det betyr bare at du har mulighet til å frakte mer gods, eller mer data som er mer korrekt for en prosessor. Har du mulighet for å bruke alle kjernene, vil til eksempel en firekjerne på 2.5GHz være raskere enn en dobbelkjerne på 3.0GHZ. Man kan her gå tilbake til gods-togene. Si du skal frakte 200 esker fra punkt A til B, vil du blir raskere ferdig om du bruker toget med fire kjerner, selv om det har en hastighet på 250km/t mot toget med to vogner som har en hastighet på 300km/t. TUSEN takk for dette glimrende svaret nå slipper jeg å bekkymre meg for det lengre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå