Gå til innhold

partisjoner, hda, hdb... hdd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver fysiske IDE-enhet i linux får navnet "hd*", og den starter å telle på "a". Så "hda" er den første IDE-enheten i maskina di, feks en harddisk eller CD/DVD-ROM. S-ATA-disker heter "sd*", og teller på samme måten. Disker som blir koblet til via USB får også "sd*"-navn.

 

Du kan da feks ha et system som ser slikt ut:

hda - CD-ROM

hdb - IDE-disk

hdc - DVD-brenner

sda - S-ATA-disk

sdb - S-ATA-disk

sdc - USB-disk

Lenke til kommentar
Hver fysiske IDE-enhet i linux får navnet "hd*", og den starter å telle på "a". Så "hda" er den første IDE-enheten i maskina di, feks en harddisk eller CD/DVD-ROM. S-ATA-disker heter "sd*", og teller på samme måten. Disker som blir koblet til via USB får også "sd*"-navn.

 

Du kan da feks ha et system som ser slikt ut:

hda - CD-ROM

hdb - IDE-disk

hdc - DVD-brenner

sda - S-ATA-disk

sdb - S-ATA-disk

sdc - USB-disk

 

Kjempe!!! Akkurat det jeg var ute etter!!

 

Men hvor blir slike media som sata og usb "montert"? Roten for hele systemet er jo " / " slik jeg har forstått det. Hvor finner jeg de ilke hdb / sda/sdc?

Lenke til kommentar

Alle sånne enheter finnes i "/dev/" (står vel sikkert for "devices"). Feks "/dev/hda". For at du skal kunne bruke disken, så må du mounte den. Da kan du velge hvor den skal "dukke opp". Den guiden jeg linka til er for Gentoo, men det er likt for alle distroer. Når du setter opp systemet ditt editerer du fila "/etc/fstab" (vær forsiktig med den!), der sier du hvor ting skal ligge som standard.

 

Jeg ville gått gjennom installasjonsguiden til distroen din, det er sikkert bedre forklart der.

Lenke til kommentar

Dette er ikke filsystemet, det er systemet for enhetsnavn (blokkenheter til lagring i dette tilfellet). Enhetene blir representert som filer i mappen /dev/ og generes på en moderne kjerneversjon av udev og nummerert etter når de blir oppdaget. På SATA/ATA og lignende kontrollere er nummeret bestemt av hvilken plass på kontrolleren disken har. Systemet (sd* har forresten tatt over for hd* nå):

hda, hdb, hdc er harddisk 1,2,3 (ikke partisjon)
hda1, hda2 er 1,2 partisjon på harddisk 1

Når ting er koplet til en USB hub, og maskinen bootes vil diskene kunne få forskjellige enhetsnavn fra en oppstart til en annen. Samt at når man plugger ting ut og inn så vil enhetsnavnene kunne endre seg.

Man kan legge til udev regler som matcher på egenskaper til den tilkoplede enheten og lage spesielle oppføringer ut ifra det, feks at en spesiell harddisk alltid får samme enhetsnavn (/dev/mywd feks). Men standardoppsettene er ikke slik, fordi enhetsnavnene ofte er irrellevant. Det er monteringspunktet som er viktig:

 

Partisjonene "monteres" så i filsystemet (ofte under /media eller /mnt, men kan igrunnen være hva som helst), og først da vil du få tilgang til filene som ligger på partisjonen. Dette kan gjøres via enhetsnavnene, men fordi disse ikke er garantert å være like hver gang (og man ofte vil ha samme disk montert til samme mappe) kan man bruke UUID'en til partisjonen, som er en unik identifier som blir opprettet når partisjonen blir det. Man kan også bruke labels.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...