Gå til innhold

Analfabet på laptop


datafeber

Anbefalte innlegg

Holder på å sette opp en laptop, men er helt analfabet på hvordan man bruker en pc uten mus. Den touchpaden er jo håpløs å bruke, og jeg ser ingen steder en mus kan kobles på. Nå har jeg kommet så langt at jeg skal merke av noe i en boks. Men hvordan gjør jeg så det når jeg ikke får klikket. Er klar over at det sikkert er et latterlig spørsmål, men jeg kommer ikke videre. Nytter ikke å flytte pekeren over og trykke enter i hvert fall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har misforstått litt. Vanlige (stasjonære) datamaskiner er uten mus, laptopper derimot er de eneste datamaskinene som inkluderer mus (og tastatur). Denne musa kalles en trackpad, og du klikker enten ved å tappe med fingeren et vilkårlig sted på denne trackpadden, eller ved å klikke på den venstre knappen under. Akkurat som på en vanlig datamaskin som kommer UTEN mus, har den noen hull (vanligvis på siden eller bak). To eller flere av disse hullene pleier å være avlange firkanter. Disse kalles USB-porter.

 

I USB-porten kan du koble veldig mye forskjellig til datamaskinen. Alt fra mus til tastatur til skrivere til USB-penner (moderne disketter med like mye plass som hundrevis av disketter).

 

Du har som regel også en utgang du kan bruke til å koble til en skjerm. Om du vil kan du altså bruke laptoppen som en helt vanlig datamaskin ved å koble til skjerm, mus og tastatur og la den ligge sammenbrettet. Du kan også (som f.eks jeg gjør) kun koble til en mus, om du synes at skjermen og tastaturet fungerer greit, men ikke er fan av trackpad'en

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...