Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mentalt relatert problem: Blir snakker over


Gjest Frustreret

Anbefalte innlegg

Det virker som om du overanalyserer situasjonene du befinner deg i. Tenker mer på hva andre vil tro og hvordan de vil reagere på hva du har å si så du ender opp med å planlegge samtalene dine for mye. Dette kan nok bli slitsomt i lengden og godt nok påvirke selvtilliten når man ender opp med å tabbe seg ut, fordi folk merker når du ikke er avslappet i en konversasjon.

 

Vil si dette er et problem intelligente personer ofte har, disse hverdagslige samtalene foreksempel med kollegaer er ikke akkurat hva man kan kalle intellektuell stimulasjon, men så har folk også en uvane med å glemme at det finnes noe som heter sosial intelligens også.

 

Du må ikke ta alt så tungt, ikke gru deg til å si noe, ikke vent på det rette tidspunktet og ikke tenk på hvordan alle vil reagere hele tiden. Det sliter deg ut, og selvtilliten din blir skjør fordi du hele tiden forbereder deg på og prøver å unngå å bli ignorert, istedenfor å nyte en samtale med litt godt humør.

 

Du sier du har vært der i 25 år forresten, kanskje ved å ikke hevde deg har du allerede snublet bein på deg selv og stemplet deg selv som noen som ikke ønsker å bli inkludert?

 

Det er nok en øvelsessak som krever litt engasjement og godvilje om man skal bli litt mer avslappet og løs i skuldrene i en samtale for å si det sånn.

 

Om du på den andre siden har større problemer med å hevde deg istedenfor å konversere, så ville jeg ha rådet deg til å være mer konsekvent, ikke gru deg til reaksjoner eller prøv å forutse situasjonen, men si heller det du skal si og ikke tenk over 1000 ting samtidig. Det sliter deg ut i lengden.

 

Lykke til, mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Frustreret

Ja jeg ser hva som skrives og skjønner godt hvor du vil. Men det er faktisk ikke nytt for meg akkurat det der. Tror ikke jeg har problemer med å være avslappet, og vil ikke si jeg planlegger for my hva som skal sies.

 

Det der vil jeg tro kan være et bra råd for yngre uerfarne personer. Jeg er så gammel at det mitt ordforåd og hva som sies kommer forholdsvis automatisk.

 

Så jeg føler meg noe over det nivået du bringer frem der. Ikke for å virke overlegen eller noe, det er bare sånn.

 

I mitt tilfelle mistenker jeg at det er mer motsatt. Alstå at de synes jeg blir for klok for dem med jeg sier, og på en måte "forsvarer" seg mot det sammen med å snakke over/ignorere meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...